کد خبر: 7485
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1396 - 16:10
در آوریل 2017م. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به واشنگتن پست گفت عربستان سعودی سیاست های نفتی خود را با مسکو هماهنگ می کند تا روسیه را متقاعد کند که روابط با ریاض بهتر از روابط آن ها با تهران است.

فراتاب- گروه بین الملل: طی چند سال گذشته روابط روسیه و عربستان سعودی در زمینه تولید نفت حاکی از اعتماد متقابل نبوده است. بررسی سوابق نشان می دهد دولت روسیه هیچگاه نسبت به قطع تولیدات نفت خود با شرکایش در سازمان اوپک متعهد نبوده است. روسیه تنها زمانی که تولید نفت در نهایت به 30 و 40 دلار به ازای هر بشکه رسید، پذیرفت بهترین روش برای حفظ بازده مالی، همکاری واقعی با عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت است. امروزه میان دو غول نفتی، مناسبات جدیدی ناشی از ابتکارات ملک سلمان پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد و رئیس شورای اقتصادی عربستان شکل گرفته که توسط خالد الفلیح وزیر انرژی و شاهزاده عبدالله بن سلمان اجرا شده است. در اکتبر گذشته سفر ملک سلمان به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نقطه عطف آغاز همکاری های نفتی و اقتصادی طرفین بود. آن ها بر توقف کاهش قیمت نفت که به نقطه هشداردهنده ای برای اقتصادهای مبتنی بر تولید نفت رسیده بود، تاکید کردند. در این راستا خالد الفلیح با الکساندر نواک وزیر نفت روسیه به منظور حفظ کاهش تولید نفت جهان برای بهبود و افزایش قیمت ها با یکدیگر همکاری های نزدیکی داشتند. اخیراً پس از رسیدن قیمت نفت برنت به بیش از 62 دلار برای هر بشکه، خالد الفلیح هفته گذشته در ریاض اعلام کرد دولت عربستان علیرغم احتمال برخی از کمبودها، به کاهش تولیدات نفت خود تدوام می دهد. کاهش تولید روسیه و عربستان منجر به افزایش قیمت نفت گردیده است و نقش پوتین و نواک در این جریان بسیار سودمند بوده است. در این راستا برخی در وزارت اقتصاد روسیه معتقدند که قیمت بالای نفت باعث افزایش ارزش روبل روسیه شده است و این امر رقابت روسیه برای صادرات کالاهایش را کاهش می دهد.

اقتصاد روسیه بر خلاف کشورهای عضو اوپک به طور کامل به نفت وابسته نیست. اتحاد جماهیر شوروی اولین دولتی بود که روابط دیپلماتیک خود را با عربستان سعودی که الحجاز شناخته می شد، برقرار کرد. اما بعد از سال 1938 عربستان سعودی روابط خود را با مسکو قطع کرد که تا پایان سقوط شوروی ادامه داشت. تا این که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روابط دو کشور مجدداً برقرار شد. در حال حاضر به دلیل سرمایه گذاری های بالقوه عربستان و ورود به بخش های نفتی و گازی روسیه همکاری های نفتی بین دو کشور افزایش پیدا کرده است. در آوریل 2017م. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به واشنگتن پست گفت عربستان سعودی سیاست های نفتی خود را با مسکو هماهنگ می کند تا روسیه را متقاعد کند که روابط با ریاض بهتر از روابط آن ها با تهران است.
همکاری های نفتی بین دو کشور در ماه های اخیر با نتایج مثبتی همراه بوده است؛ زیرا دو کشور برای اولین بار متعهد شدند که در اوپک به صورت جدی و موثر تولیدات خود را کاهش دهند. سهیل المزروعی وزیر صنعت و انرژی امارات متحده عربی و محمد بارکیندو دبیر کل اوپک در روزهای اخیر اظهار داشتند که مازاد ذخایر جهانی اوپک پس از چهار سال افزایش روبه کاهش است. علیرغم حفاری های سریع چاه های نفتی در امریکا، با توجه به انگیزه های دولت ترامپ برای سرمایه گذاری شرکت های بین المللی در آمریکا انتظار می رود که تولید نفت آمریکا افزایش پیدا کند.
امروزه آمریکا به عنوان یک صادرکننده نفت و گاز ظهور کرده و بر بازارهای جهانی نفت تاثیرگذاشته است. بنابراین افزایش سریع تولید نفت آمریکا نشانه خوبی برای بلوک اوپک که برای تنظیم بازارها با تعهد شدید به کاهش تولید شکل گرفته، نمی باشد.
نویسنده: رندا تاکیدین
منبع: العربیه انگلیسی
بازگردان به فارسی: علیرضا علیپور


بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار