کد خبر: 7451
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1396 - 21:10
دولت چین در سال 2013 با اعلام پیکار علیه آلودگی، اقدام به بستن کارخانه های با تولید آلودگی بالا و انتقال صنایع سنگین آلاینده و محدودیت استفاده از خودروها کرد. این اقدامات در زمستان بسیار سختگیرانه تر هستند.

فراتاب- گروه بین الملل: در ماه گذشته میلادی میزان ذرات PM2.5 (ذرات معلق خطرناک قابل تنفس با قطر کمتر از 5/2 میلیمتر) به طور متوسط 34 میکروگرم در هر متر مکعب بوده است. به گفته اداره حفاظت محیط زیست شهری پکن در سال 2012 مبنای استاندارد ملی آلودگی هوا در چین توسط مقامات کمتر از 35 میکروگرم تعیین شد. در 31 روز ماه ژانویه پایتخت چین 25 روز هوای با کیفیت خوب و عالی را تجربه کرده است.
میزان ذرات PM2.5 نسبت به ژانویه سال گذشته 7/70 درصد کاهش داشت. به لطف چنین بهبودی متوسط کیفیت هوای پایتخت در بین تمامی شهرهای چین در جایگاه هشتم قرار می گیرد. پکن برای اولین بار در ماه دسامبر توانست در لیست ده شهر برتر در سطح ملی قرار بگیرد.
مطابق اعلام اداره حفاظت محیط زیست شهری پکن، سطح آلاینده های دیگر نیز در این شهر کاهش چشمگیری داشته اند. در مقایسه با ماه ژانویه سال گذشته، سطح سولفور دی اکسید، نیتروژن دی اکسید و ذرات PM 10 به ترتیب کاهش 6/55، 4/33 و 1/51 درصدی داشته اند. البته باد و هوای خشک هم در پراکندن آلاینده های هوای پکن موثر بوده و پیش بینی می شود تا یک هفته آینده نیز همچنان این سطح از کیفیت هوا همچنان حفظ گردد.
پکن در چند سال اخیر خصوصاً در زمستان و همزمان با افزایش استفاده از زغال سنگ در سیستم های گرمایشی مرکزی، به داشتن هوایی آلوده معروف شد و تصویر ساختمان های احاطه شده در مه غلیظ ناشی از آلودگی هوا مرتباً تیتر خبری در اقصی نقاط دنیا بود.
اما چنین رویایی برای پکن چگونه محقق شده است؟
به گفته کارشناسان محیط زیست، صعود دور از انتظار پکن به لیست ده شهر برتر چین از لحاظ کیفیت هوا، گواه این مهم است که چگونه اراده سیاسی و طبیعت دست در دست هم می توانند وضعیت آلودگی را تغییر دهند.
مطابق اعلام وزارت حفاظت محیط زیست چین، پایتخت 21 میلیون نفری این کشور در ماه دسامبر به رتبه نهم در میان 74 شهر مهم این کشور از لحاظ کیفیت هوا نائل آمد. این در حالی است که در نوامبر سال 2016 پکن در جایگاه پنجاه و هشتم قرارداشت و در نوامبر 2017 با چهل و دو پله صعود به جایگاه شانزدهم رسید. در ماه دسامبر شهر هایکو مرکز استان هاینان همچنان تمیزترین شهر این کشور به لحاظ آلودگی هوا بود.
مناطق شمالی چین در زمستان به علت استفاده گسترده از زغال سنگ برای سیستم های گرمایشی و حضور بزرگ ترین تولید کنندگان فولاد در این مناطق غالباً با لایه ای از مه غلیظ پوشیده شده اند.
به گفته سخنگوی وزارت حفاظت محیط زیست، این بهبود کیفیت هوای پکن به لطف تلاش هایی است که در ماه اکتبر علیه آلاینده ها کلید خورده است. در ماه آگوست این وزارت خانه کاهش 15 درصدی متوسطِ تمرکز ذرات معلق قابل تنفس از ماه اکتبر تا مارس را در 28 شهر شمالی چین هدف گذاری کرد. برای دستیابی به چنین هدفی مسئولین مربوطه نیز باید پاسخگوی عبور آلودگی از سطح هشدار باشند.
بنا به اعلام این وزارت خانه حداقل 6 شهر در مناطق شمالی کاهش 40 درصدی ذرات PM 2.5 را نسبت به سال گذشته گزارش کرده اند. این کاهش برای پایتخت به میزان دو سوم نسبت به سال گذشته بوده است.
به گفته یک کارشناس محیط زیست، بهبود وضعیت پایتخت نتیجه سختگیری های شدید مربوط به آلاینده ها در داخل و پیرامون پکن می باشد که با هدایت آلاینده ها به سمت خلیج بوهای توسط بادهای پیوسته شمالی همراه شد. البته در سال های گذشته شهرهایی که در مناطق جنوبی پکن، تیانجین و استان هِبِی قرار دارند، علیرغم بادهای شمالی شدیدتر و سختگیری های کمتر وضعیتی به مراتب بدتر از امسال را گزارش کرده بودند.
به گفته آقای ما جون (بنیانگذار موسسه امور همگانی و زیست محیطی در پکن) پایتخت و مناطق اطراف آن برای بهبود شرایط تلاش بسیار گسترده ای را ترتیب داده اند که شامل تغییر منبع انرژی برای سیستم های گرمایشی از زغال سنگ به گاز طبیعی، ممنوعیت تردد خودروهایی که استاندارد آلایندگی را پاس نکنند و مهار غبار به وجود آمده در محل هایی که در آن ساخت و ساز صورت می گیرد، بوده است. او در ادامه افزود: «وضعیت جوی کاملاً تاثیر گذار بوده اما تلاش های پکن نیز کاملاً موثر بوده اند.»
دولت چین در سال 2013 با اعلام پیکار علیه آلودگی، اقدام به بستن کارخانه های با تولید آلودگی بالا و انتقال صنایع سنگین آلاینده و محدودیت استفاده از خودروها کرد. این اقدامات در زمستان بسیار سختگیرانه تر هستند و دولت در تلاش برای جایگزینی بویلرهای زغال سنگ با گاز طبیعی که آلایندگی بسیار کمتری را ایجاد می کند، بوده است. وزارت حفاظت محیط زیست در سال گذشته با اعزام 5600 بازرس به 24 شهر در مناطق شمالی، از اعمال درست قوانین اطمینان حاصل کرد.
گزارش صلح سبز -سازمان غیر دولتی مدافع محیط زیست که در بیش از ۴۰ کشور دنیا نمایندگی دارد و دفتر هماهنگی‌های بین‌المللی آن در آمستردام هلند است- پیشرفت پکن و «هوای بسیار مطلوب» آن را نتیجه بازرسی های زیست محیطی سخت گیرانه برای اعمال کاهش تولیدات صنعتی، کاهش استفاده از خودرو ها و ممنوعیت های استفاده از زغال سنگ در ابعاد کوچک می داند. گزارش صلح سبز همچین به میزان قابل توجه ازون به عنوان یک آلاینده عمده اشاره می کند که در برخی از مناطق از PM 2.5 نیز پیشی می گیرد.
منبع: www.scmp.com
بازگردان به فارسی: مجید کریمی


بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار