کره شمالی، عراقی دیگر برای آمریکا؟ | فراتاب
کد خبر: 7390
تاریخ انتشار: 20 بهمن 1396 - 22:29
سه وونگ کوو
ممکن است در یک مورد حق با ترامپ باشد: آن هم این که زمان به پایان رسیده است، اما نه برای متوقف کردن کره شمالی از داشتن یک بمب یا کلاهک هسته ای، بلکه برای متوقف کردن آمریکا از احتمال شروع یک جنگ احمقانه جدید در جهان.

فراتاب- گروه بین الملل: در 30 ژانویه، واشنگتن پست از بمبی خبری پرده برداشت: "ویکتور چا که عمدتاً به عنوان سفیر آمریکا در کره جنوبی دیده می شد، از سوی کاخ سفید برای این منصب رد شد". چا تندرو، هم در کاخ سفید و هم در نظام سیاسی کره جنوبی، به خاطر سرسختی اش برای تحریم کره شمالی فردی شناخته شده است. او در دولت بوش به عنوان مدیر امور آسیا در شورای امنیت ملی خدمت کرده است.
چا از دیدگاه کره جنوبی که اخیراً در حال نزدیک شدن به کره شمالی است، گزینه مطلوبی نبود. اما گزارشی که نامزدی چا را لغو کرد، عدم حمایت او از گزینه نظامی علیه کره شمالی بود. این نشان می دهد که دونالد ترامپ می تواند از آنچه که تصور می شد، بسیار بی پروا تر باشد.
او برای کاستن از حجم انتقادات علیه دولت خود، انواع القاب را به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی نسبت داده است؛ از «توله سگ بیمار» گرفته تا «مرد کوچک موشکی» و «کوتوله چاق». علاوه بر اتهامات توئیتری، تاکتیک های ارعاب نیز علیه کره شمالی وجود داشته است. ترامپ، کره شمالی را به نشان دادن آتش و خشم خود تهدید کرد و مذاکره را اتلاف وقت نامید. او همچنین کشتی های جنگی و بمب افکن ها را برای گشت زنی در نزدیک کره شمالی بسیج کرد. به علاوه آمریکا و کره جنوبی در آگوست و دسامبر سال گذشته مانور نظامی مشترک عظیمی برگزار کردند. واشنگتن همچنین موفق به اعمال تحریم های شدیدتری در شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی شده است.
از سوی دیگر اوایل ژانویه، رسانه های بین المللی از تمایل کیم جونگ اون برای فرستادن هیئت ورزشی به بازی های المپیک پیونگ چانگ در کره جنوبی خبر دادند. دو کره در نهم ژانویه در منطقه ای غیرنظامی دیدار و شرکت هیئت کره شمالی در بازی ها را تایید کردند. این گفت و گو، به کاهش تنش ها در شبه جزیره کره کمک کرد. هرچند باعث ایجاد نارضایتی در بخش کوچکی از کره جنوبی شده است. در آمریکا نیز هرچند ترامپ از سرگیری تعامل میان دو کره را امری مطلوب توصیف کرد، مایک پنس، معاون وی با نقد این تحولات گفت: «کره شمالی از این المپیک برای تبلیغات خود استفاده خواهد کرد.»
در همان روز وضعیت ویکتور چا رسانه ای شد، ترامپ دیدگاه خود را درباره تنش با کره شمالی به کنگره فرستاد و بسیاری از مفسران آمریکایی دیدگاه او را شبه به آنچه جورج دبلیو بوش در توجیه جنگ عراق در دهه 2000 گفته بود، دانستند. همانند بوش او اعتبار و مشروعیت رژیم کره شمالی را مورد سوال قرار داد و آن را موکداً تهدیدی دانست که آمریکا با آن مواجه است و تاکید کرد که زمان برای حل مسئله به آخر رسیده است. در همین حال نیویورک تایمز در اول فوریه گزارش داد که کاخ سفید از پنتاگون خواسته است که طرح دقیقی را برای حمله به کره شمالی ارائه کند؛ موضوعی که باعث تردید وزارت دفاع شده این است که آیا ترامپ واقعاً از آن استفاده می کند.
من پیش از این گفته بودم که بسیاری در واشنگتن معتقدند جنگ با کره شمالی اجتناب ناپذیر است. حال یکی از همکاران، استیون بورویک، می گوید: «در سئول هر زمان دیپلمات ها یا روزنامه نگاران پس از خستگی کار برای یک نوشیدنی جمع می شوند، تقریباً عنوان تمام بحث ها این است که دولت ترامپ کی و چگونه جنگ را آغاز خواهد کرد. البته کسی نمی تواند بطور قطع این امکان را که ترامپ قصد ترساندن کیم برای دادن امتیاز را دارد، رد کند. اما آیا ترامپ واقعاً یک معامله گر خوب است؟ یا بی پروایی او جنگ را به شبه جزیره کره تحمیل خواهد کرد؟»
ترامپ در حال بازی رولت روسی با زندگی کره ای هاست، بی توجه به این که چه کسان دیگری در آن جا زندگی می کنند. ویکتور چا در سی و یکم ژانویه طی یادداشتی برای واشنگتن پست نوشت: «در اینجا 230000 آمریکایی هستیم که اقدام رئیس جمهور می تواند جمعیتی به اندازه یک شهر متوسط آمریکا را به خطر بیاندازد. به همین خاطر به نظر می رسد بخشی از رسانه های کره ای در وضعیت بی اعتمادی قرار دارند و اخراج چا را چیزی بیش از یک عدم تفاهم سیاسی می دانند.»
اکنون باری نیز بر دوش رئیس جمهور کره جنوبی مون جایه این است. با جود حمایت او از تاکتیک های فشار آمریکا علیه کره شمالی، از زمان انتخاب به ریاست جمهوری او کسی بوده است که از کره شمالی برای بازی های المپیک دعوت کرد و بدین وسیله باعث کاهش تنش ها شد. او همچنین عقیده دارد که بدون رضایت کره جنوبی هیچ جنگی اتفاق نخواهد افتاد. اما معلوم نیست که آیا واقعاً قادر خواهد بود ترامپ را متوقف کند یا واشنگنتن و پیونگ یانگ را پای میز مذاکره بنشاند.
ممکن است در یک مورد حق با ترامپ باشد و آن هم این که زمان به پایان رسیده است، اما نه برای متوقف کردن کره شمالی از داشتن یک بمب یا کلاهک هسته ای، بلکه برای متوقف کردن آمریکا از احتمال شروع یک جنگ احمقانه جدید در جهان.
در دوم فوریه ترامپ گفت: در ضمن ما از طریق المپیک پیش می رویم شاید نتایج مطلوبی از آن بیرون آید، کسی چه می داند؟!. این یک روزنه امید است زیرا بعد از اتمام بازی تمام شرط ها نیز پایان خواهد یافت.
نویسنده: سه وونگ کوو (se-woong koo)
منبع: الجزیره
برگردان به فارسی: حمیدرضا کریمی


بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار