شورای همکاری خلیج‌ فارس به سازمانی غیرفعال تبدیل شده است | فراتاب
کد خبر: 7335
تاریخ انتشار: 4 بهمن 1396 - 22:20
قطر:
وزیر امور خارجه قطر از تبدیل شدن شورای همکاری خلیج فارس به یک سازمان غیرفعال ابراز تاسف کرد و گفت که این شورا بعد از اینکه منعکس کننده آمالی در کشورهای عربی بود، دیگر منفعل شده و تاثیری در حل مشکلات کشورهای این منطقه ندارد.

به نقل از سایت شبکه الجزیره، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر طی مشارکتش در نشستی با عنوان "چشم انداز مشترک برای جهان عرب" که در حاشیه نشست انجمن‌ جهانی اقتصاد در داووس برگزار شد، اظهار داشت، قطر بر این باور بود که کشورهای عضو شورای همکاری دیدگاه مشترکی را درباره سرانجام هشت ماه گذشته در پی حمله‌ای که متوجه قطر شد، دارند.

وی همچنین اشاره کرد، قطر صلح و گفت‌وگو را به عنوان یک ارزش باور دارد و داوطلب گفت‌وگو و مذاکره است.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر اظهار داشت، قطر تمامی این کشورها را به منظور بحث پیرامون اختلافاتشان با این کشور بر سر میز مذاکره دعوت کرد و گفت، معتقد است که چنین اختلافاتی با گفت‌وگو قابل حل است نه با رد آن‌.

وی در ادامه گفت: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نیازمند همزیستی با یکدیگر همراه با احترام به حاکمیت کشورها هستیم و در صورتی که مشکلات مربوط به حاکمیت این کشورها باشد هیچ سازشی وجود نخواهد داشت.

وزیر خارجه قطر افزود: قطر دعوت به گفت‌وگو برای حل بحران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را ادامه می‌دهد.

عبدالرحمان آل ثانی همچنین ادامه داد، گروه‌های مختلف در تلاش هستند تا با قدرت و نفوذ بیشتری پای میز مذاکره حاضر شوند اما این مردم هستند که هزینه آن را می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه منطقه سرشار از امکانات مختلف است که باید در مسیر درست خود قرار بگیرند، تاکید کرد که جهان باید از طرف‌های تاثیرگذار در منطقه بخواهد تا به منظور حل مشکلات بر سر میز مذاکره حاضر شوند.

وزیر خارجه قطر در رابطه با روابط کشورش و مصر نیز گفت: ما همیشه به دنبال پر کردن شکاف میان دوحه و قاهره هستیم و بر این باوریم که اختلافات ما اختلافاتی ریشه‌ای و اساسی نیستند.

وی با رد اتهامات مبنی بر تلاش قطر برای بی‌ثبات کردن مصر گفت: کسانی که مدعی هستند که قطر به دنبال بی‌ثبات کردن مصر است، به دروغ اتهاماتی را به قطر نسبت می‌دهند.

وزیر خارجه قطر افزود: اگر از دیدگاهی عربی به این موضوع نگاه کنیم، ثبات مصر برای منطقه بسیار مهم است و اگر با دیدی اقتصادی به آن بنگریم ما سرمایه گذاری‌هایی را در مصر کرده‌ایم و محافظت از اینکه سرمایه گذاری‌های ما در محیطی مناسب باشند جزو اولویت‌های ماست.

محمد عبدالرحمان آل ثانی با اشاره به اینکه مصر هیچ پاسخی را در رابطه با نشستن و نزدیک کردن دیدگاه‌ها به ما نداده است، تاکید کرد، تمامی کسانی که در تلاشند تا این اختلافات را ایجاد کنند به دنبال ایجاد یک نگاه خاص نسبت به قطر هستند.

وی در رابطه با پرونده تروریست‌ها نیز گفت: گروه‌های افراطی در مناطقی که در آن اختلافات سیاسی، فروپاشی اجتماعی، فقر و مشکلات اقتصادی وجود دارد، رشد می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر همچنین گفت: تنها مقابله امنیتی با گروه‌های افراطی باعث می‌شود که تروریست‌ها برای مدتی کوتاه پنهان شده و در عوض راه برای رشد گروه‌های افراطی جدید هموار شود.

محمد عبدالرحمان آل ثانی اظهار داشت، گروهک تروریستی داعش فقط در پی گسترش القاعده که در عراق بود، شکل گرفت.

وی همچنین با ادعای اینکه داعش بعد از "آشوبی که نظام سوریه" به پا کرد، جایگاه بالایی را برای رشد در این کشور پیدا کرد، تاکید کرد، داعش ابتدا در عراق شکل گرفت نه در سوریه و دلیل آن نیز خلأ سیاسی و حاشیه سازی گروه‌های مشخصی در عراق بود.

ایسنا

نظرات
آخرین اخبار