شکار پرندگان مهاجر قاتق نان نمی‌شود | فراتاب
کد خبر: 7253
تاریخ انتشار: 2 بهمن 1396 - 15:10
‌شکار و مصرف پرندگان مهاجر قاتق نان (در گویش گیلکی خورشت) نیست، بلکه ممکن است قاتل سلامت جان باشد.

‌ساسان اکبری‌پور فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌و‌گو با ایسنا-‌ گفت: بررسی‌ها حاکی است با وجود ممنوعیت شکار پرندگان از 2 سال پیش، به علت شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، هنوز در مناطقی از گیلان، صدای شلیک اسلحه شکاری شنیده می‌شود و شکار غیرمجاز پرندگان همچنان‌ ادامه دارد. شکاری که به جای اینکه قاتق نان بعضی‌ها شود، ممکن است قاتل سلامت آنان باشد‌.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 63هزار اسلحه مجاز در گیلان وجود دارد، افزود: به رغم همه تلاش‌ها‌با مشکلاتی چون کمبود نیرو، امکانات و تجهیزات روز مواجهیم، اما همچنان این اداره کل به عنوان متولی اصلی حفاظت از پرندگان، با تمام تجهیزات و امکانات خود تلاش می‌کند.

اکبری‌پور ادامه داد: طبق مشاهدات عینی،امسال جمعیت پرندگان مهاجر نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: گشت‌های مکرر برای جلوگیری از شکار و احیای تالاب انزلی از عوامل افزایش جمعیت پرندگان مهاجر است.  

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد:در حال حاضر فقط 171محیط بان بر زیستگاه‌های پرندگان در استان نظارت دارند، این درحالی است که برای پایش، نگهداری و نظارت بهتر زیستگاههای استان، دست کم به دو برابر این تعداد محیط بان نیاز است‌.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه اگرچه خلآ نیرو در یگان حفاظت این اداره کل، با کمک و همکاری نیروی انتظامی تا حدود زیادی جبران می‌شود اما با وجود افزایش اعتبارات تجهیزات نظارتی در سه سال اخیر، اعتبارات فعلی جوابگو نیست ، چرا که‌ هم تعداد پرندگانی که وارد گیلان می‌شوند، زیاد است و هم وسعت آب بندانها و تالاب های استان کم نیست‌.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از شکارچیان غیرمجاز در گیلان در دست نیست، گفت: از ابتدای پاییز تاکنون با تلاش محیط بانان‌، 140 شکارچی که قانون را زیر پا گذاشته و با وجود ممنوعیت شکار، این کار را در مناطق مختلف گیلان انجام داده‌اند، شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان افزود: 115 قبضه اسلحه شکاری و صدها رشته دام هم در بازدیدهای میدانی محیط بانان کشف و ضبط شد‌.

ساسان اکبری‌پور درخصوص اقدامات این یگان برای حفاظت از پرندگان مهاجر هم گفت: محیط بانان،علاوه بر جلوگیری از شکار پرندگان در گشت‌های روزانه خود، سلامت پرندگان را هم پایش کرده و در صورت مشاهده پرنده مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، یا لاشه آن‌ به اداره کل دامپزشکی استان گزارش می‌کنند.

ایسنا

نظرات
آخرین اخبار