کد خبر: 7174
تاریخ انتشار: 26 دی 1396 - 14:12
ینگه دنیا از پشت عینک یک ایرانی (1)
سمانه جوان زاد
 فراتاب - گروه فراسفر: حتما واژه ی کالچر شاک یا شوک فرهنگی به گوشتان خورده؛ این واژه اولین بار بعد از ورود به آمریکا برایم نمود پیدا کرد و روزهای آغازین ورود را برایم تعجب آمیز و حیرت آور ساخت. ولیکن بعدتر ها احساس همدلی و یک پیکر بودن آدم ها جای خود را به آن داد. اما چرا اوایل حضورم در ینگه دنیا دچار این شوک شدم؟ در ادامه به تعدادی از این آداب و رفتارها را برایتان برخواهم شمرد:
  • در آمریکا اگر نگاهتان به عابری در راه یا شخصی غریبه تلاقی کند حتما پاسخ اش تبسمی ملیح و یا گفتن سلام و وقت بخیر است. گویی که این رفتار به صورت قانونی ثبت شده در بین بیشتر مردم موج می زند.
  • فروشنده ی مغازه، کارمند اداره، عابر در خیابان، پاکبان شهر به شما لبخند می زند و ممکن است جمله ای مثبت در وصف هوا یا احوال شما بیان کند.
  • نکته ی دیگر، نگه داشتن درب ورودی ساختمان ها، دانشگاه ها و یا ادارات است. اگر در حال ورود به ساختمانی هستید و جلوتر از شما شخص دیگری در حال ورود به آن ساختمان است، ایستاده و درب را برای شما و افراد پشت سرتان نگه می دارد، حتی اگر فاصله ی شما با آن شخص زیاد باشد باز هم می ایستد و به رفتاری که آنرا وظیفه ی خود می داند عمل می کند. این رفتار کم کم برای شما نیز به صورت عرف درآمده و برای دیگران انجام خواهید داد.
  • در آمریکا از دوره ی ابتدایی به کودکان یاد می دهند که دور آنها یک حباب نامریی وجود دارد که کسی نباید وارد آن شود. به همین علت است که حتی اگر در هنگام پیاده روی و یا بودن در مکانی شلوغ شما به شخصی برخورد کنید، آن شخص از شما معذرت خواهی می کند؛ چرا که فکر می کند فاصله اش را با حباب نامریی شما رعایت نکرده است.
  • با وجود جدا بودن دین از سیاست، مذهب نقش پر رنگ و اساسی در فرهنگ و جامعه ی امریکا دارد. تبلیغات وسیعی در بعد مذهب انجام می شود و سخنرانی های متعددی در دانشگاه ها، معابر و مکان های عمومی صورت می گیرد. حتی ممکن است درب خانه ی شما به صدا درآید و در صورت اجازه، برایتان از مسیحیت و تعالیم مسیح بگویند.
  • استفاده از اجناس مصرفی و کالاهای لوکس دست دوم و یا چندم منازل، فرهنگی متداول در بین مردم بوده و دور از شان تلقی نمی شود، بلکه آن را کمک به محیط زیست هم می دانند. به همین علت بیشتر مردم بعد از استفاده از وسایلشان آن ها را به صورت رایگان و یا قیمت بسیار کم در دسترس دیگر افراد قرار می دهند.
  • آمریکایی ها رسمی دارند به نام بیبی شاور، که متاسفانه معادل مناسبی برایش نیافتم. بیبی شاور مهمانی زنانه ای است که برای نخستین فرزند هر خانواده برگزار می شود و طی آن مادر کودک اقلام مورد نیازش را از فروشگاه های مختلف انتخاب کرده و اقوام و دوستان آن ها را خریداری و آیتم خریداری شده از لیست حذف می شود. این مراسم کمک زیادی به لحاظ مادی به خانواده ای که قرار است صاحب فرزند شوند می کند.
  • در تمامی مکان های عمومی سیستم پارک کردن ماشین برای افراد توان یاب وجود دارد و در صورت پارک کردن در این مکان ها جریمه خواهید شد. اتوبوس ها و وسایل نقلیه ی عمومی، سیستم برقی برای ویلچر اشخاص توان یاب دارند که کمک بزرگی به حضور این افراد در جامعه می کند. همچنین در کنار تمامی پله های شهر، سطحی شیب دار برای استفاده این افراد به چشم می خورد.
  • بیشتر بانوان آمریکایی علاقه ی چندانی به زیور آلات طلا ندارند و از نقره و بدل استفاده می کنند و علتش را نیز ثبات قیمت دلار آمریکا و عدم نیاز به ذخیره ی طلا می دانند.
  • بیشتر خانه های آمریکا قدیمی است. مردم عمدتا در پی بازسازی خانه هایشان هستند تا خراب کردن و از نو ساختن آنها و دلیلش را نیز عدم بهره برداری بی رویه از محیط زیست و کمک در راستای بهبود آن می دانند.

همه اینها دست به دست هم دادند تا در نخستین روزهای حضورم در این سوی دنیا به قولی دچار شوک فرهنگی شوم.!

 

نویسنده: سمانه جوان زاد کارشناس ارشد روابط بین الملل و عضو شورای نویسندگان فراتاب چند صباحی است که به قصد ادامه تحصیل در اورلاندو در ایالت فلوریدا زندگی می کند وی سعی دارد در روزنوشت های خود در فراتاب، آمریکا و بخصوص جامعه و فرهنگ حاکم بر این کشور را از زاویه ای دیگر به تصویر بکشد و از آنها بنویسد.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار