خطر بزرگ ترامپ برای نتانیاهو | فراتاب
کد خبر: 7113
تاریخ انتشار: 6 دی 1396 - 12:49
جک دچ
بنیامین نتانیاهو در ارتباطش با دونالد ترامپ احساس قوم و خویشی و نزدیکی پیدا کرده است. این احساس، وضعیت اسرائیل را بهتر می‌ کند یا خیر موضوع دیگری است.

فراتاب- گروه بین الملل: هنگامی که رئیس جمهور آمریکا در ششم دسامبر اعلام کرد که بیت المقدّس را به عنوان پایتخت اسرائیل مورد شناسایی قرار داده ، نخست وزیر اسرائیل، یک پیروزی بزرگ را برای خود ثبت کرد. این اقدام، هم یک اولویت برای پایگاه مسیحی‌-‌انجیلی ترامپ محسوب می‌شود و هم اولویت اصلی حامیان راست گرای یهودیِ نزدیک به نتانیاهو است. نخست وزیر اسرائیل، بلافاصله جا به جایی پایتخت را تحسین کرد، اما روزهای بعد، تمام تلاش خود را مصروف متقاعد ساختن منتقدان عرب و اروپایی این جا به جایی کرد تا ثابت کند این اقدام، خللی در مذاکرات صلح ایجاد نخواهد کرد و نفوذ آمریکا در منطقه را افزایش نخواهد داد.
نتانیاهو روز دوشنبه در دیدار با فدریکا موگرینی؛ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «بیت‌المقدّس به مدّت 70 سال پایتخت اسرائیل بوده است. من فکر می‌کنم آن چه رئیس جمهور ترامپ انجام داده است، حقایق را به طور کامل روی میز قرار می‌دهد. صلح بر اساس واقعیت است. صلح براساس شناسایی واقعیت است».
تصمیم ترامپ در مورد بیت المقدّس نشان دهنده سخنان دروغین وی در مورد ایران است، که یکی دیگر از موضوعات بسیار حساسی است که در آن تمایل رئیس جمهور آمریکا برای دستیابی به رویکردی جدید را به ذهن متبادر می‌ کند. این مسئله، هم می‌تواند خطری بزرگ برای اسرائیل باشد و هم می‌توان از آن به عنوان پاداشی برای اسرائیل یاد کرد.
نتانیاهو ارتباط بسیار بحث برانگیزی با رئیس جمهور باراک اوباما داشته است؛ تا آنجا که شخصاً با جمهوری خواهانِ کنگره آمریکا برای دادن رای مخالف و امضا نکردن قرارداد هسته‌ای ایران، وارد لابی‌گری شد. رئیس جمهور سابق ایالات متحده، برای اولین بار و تقریباً بعد از چهار دهه سانسور هم حزبی‌های خود در خصوص اسرائیل، اجازه داد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل موضع‌گیری کند و این اقدام روند سابق روابط اسرائیل و آمریکا را از هم گسست.
با این حال، پشتیبانی نظامی ارتش ایالات متحده از اسرائیل دردوره‌ سلف دموکرات ترامپ؛ یعنی اوباما به اوج خود رسید و طی تفاهم ‌نامه ‌ای فروش جت ‌های خفاش ضد ‌رادار اف-35 و نیز فروش بمب‌های سنگرشکن که دولت جورج دبلیو بوش از فروش آن ها امتناع کرده بود، به فروش رسید. سال گذشته، ایالات متحده یادداشت تفاهم 38 میلیارد دلاری را امضا کرد که طی آن مساعدت امنیتی 10 ساله تضمین شده بود (5/22% بزرگتر از تفاهم فعلی). امّا همه این ها نشان می‌ دهد که اسرائیل بزرگ ترین کمک های نظامی خود را در آینده قابل پیش بینی از ایالات متحده دریافت خواهد کرد.
برخلاف وعده‌های مبارزات انتخاباتی ترامپ که بارها نیز با منافع و امنیت ملی ایالات متحده در تضاد بود، وی ستاد انتخاباتی خود را با وعده عدم افزایش روز افزون مناسبات با اسرائیل ایجاد کرده بود.
پس از محکوم کردن رای سازمان ملل متحد به عنوان «ضرر بزرگ» برای اسرائیل، ترامپ دیوید فریدمن؛ وکیل امور ورشکستگی و فعال در مسائل شهرک بت ال اسرائیل (یکی از شهرک‌ های یهودی ‌نشین مستقر در قسمت شمالی شهر بیت‌المقدّس) را به عنوان سفیر خود در اسرائیل منصوب کرد. او به جرارد کوشنر؛ داماد و مشاور ارشد خود ماموریت داد تا در مورد توافقنامه صلح با فلسطینیان وارد مذاکره شود. ترامپ همچنین برای نیکی هیلی، نماینده خود در سازمان ملل متحد که هیچ وقت فرصت را برای وتوی گزارشات ضد اسرائیلی مبتنی بر متهم کردن آپارتایدی بودن اسرائیل از دست نمی‌داد و در حال حاضر برای مقابله جدّی با لیست سیاه احتمالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد"در مورد مشاغل فعال در شهرک ‌های اسرائیلی تلاش می‌ کند، عنوان طرفدار سرسخت اسرائیل را برگزیده است.
ترامپ در ماه مه در بخشی از اولین سفر خارجی خود در بیت‌المقدس گفت: «اسرائیلی ‌ها نفرت و ترور خشونت‌ های رادیکال را تجربه کرده ‌اند. نه با دونالد، من را باور کنید».
در عین حال، وزارت امور خارجه تحت امر رکس تیلرسون در گزارش سالانه خود در مورد تروریسم، همچنان ادامه ساخت و ساز شهرک ‌های اسرائیلی را به عنوان عامل مهمی برای خشونت ‌های فلسطینیان بیان می ‌کند. نگرانی بیشتر اسرائیل، تعهد ترامپ به مقابله با تهدید ایران همزمان با اعلام استراتژی جدید در ماه میلادی گذشته است که به منظور کاهش نفوذ تهران اتخاذ شده است، امّا این تعهد قویاً مورد سنجش قرار نگرفته‌ است.
رئيس جمهور آمريكا بارها اظهار كرده كه می‌خواهد از قرارداد هسته ‌اي خارج شود و ماه گذشته نیز از صدور گواهي به کنگره امتناع کرده و به اين ترتيب قانونگذاران را قادر ساخته تا الزامات اين توافق را سخت تر كنند. در همین حال، نیکی هیلی با اسرائیلی‌ ها همکاری کرده تا از دفتر سازمان ملل در جنوب لبنان بخواهند که به عنوان بخشی از ماموریتش انبارهای تسلیحاتی حزب الله لبنان را جمع ‌آوری کنند.
اما حتّی در حالی که ایالات متحده برای شبه نظامیان تحت حمایت ایران در لبنان مشکلاتی را فراهم آورده است، اسرائیل از سیاست اول آمریکا که شکست داعش و خروج هرچه سریع تر از منطقه سوریه است، احساس ناراحتی می‌کند؛ چرا که این کار می‌ تواند یک نیروی متخاصم را در مرزهای اسرائیل تقویت کند. تاکنون، وزارت امور خارجه آمریکا موافقت کرده است که مناطق آتش بس مذاکره شده بین روسیه، ایران و ترکیه را در سرتاسر مرز حفظ کند و فعلاً سرنوشت نیروهای نیابتی ایران را حل نکرده باقی گذارد.
دانیال شاپیرو؛ سفیر سابق آمریکا در اسرائیل، به المانیتور گفت: «سوریه برای اسرائیلی ‌ها یک منبع نگرانی واقعی است. اگر چنین انتظاری وجود داشته باشد که ایالات متحده قصد مبارزه نظامی بسیار وسیع‌تر و گسترده‌ تری برای مقابله با دستاوردهای ایران در خاک سوریه داشته باشد، این دقیقاً جایی است که آن ها ناامید خواهند شد».
نتانیاهو در اواسط سپتامبر، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدار خود با ترامپ سعی کرد تا به او بفهماند که از اقدامات ترامپ برای «ریشه‌کن کردن نفوذ رو به رشد ایران در منطقه، به ویژه در سوریه» استقبال می ‌کند.
اگر چه شمار نیروهای ایران در سوریه مخفی نگه داشته می‌ شود، کارشناسان نظامی تخمین می ‌زنند که حدود 2000 نیروی سپاه پاسداران از ابتدای این درگیری در سوریه مستقر شده ‌اند و تلفات به طور مداوم در حال افزایش است. در حالی که افزایش دیدارهای بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ‌ هایی است که بیش از شش سال به طول انجامیده است، اسرائیل را در نقطه سختی قرار می‌ دهد.
دیلان ویلیامز، معاون ریاست گروه حمایت از آزادی جی استریت، گفت: «نگرانی اسرائیل در مورد ایران که در نزدیکی مرز آن عمل می‌ کند، کاملا قانونی است. در عین حال، اگر اقدامات دیپلماتیک رو به رشد برای متوقف ساختن و یا پایان دادن به درگیری در سوریه نتیجه دهد و در توافقنامه جامع نهایی برای مشکل نفوذ ایران راه حلی ارائه نگردد، اسرائیل می‌ تواند خود را در موقعیت بسیار دشواری ببیند.
علاوه بر پیچیدگی این مسئله، سخنان و سیاست ‌های ترامپ نیز حمایت تاریخی دوجانبه از سیاست های طرفدار اسرائیل که قبلاً توسط رای تلخ 2015 میلادی در مورد توافقنامه هسته ‌ای ایران متلاشی شده بود را احیا می ‌کند.
از آن جا که دیوید فریدمن از شهرک سازی حمایت و از عبارات زننده علیه یهودیان آمریکایی متمایل به حزب چپ استفاده می ‌کند، نامزدی پست سفیری او در اسرائیل با مخالفت 46 دموکرات همراه شد. همچنین سه فرقه مهم و اصلی یهودیت، فراخوان سالانه ترامپ برای روزهای مقدّس بزرگ در 15 سپتامبر را تحریم كردند؛ چرا كه نارضایتی خود را از رئيس جمهور به دلیل عدم محکومیت جدی تظاهرات سفیدپوستان در شارلوتسویل ویرجینیا اعلام کنند.
سباستین گورکا، معاون سابق دستیار ترامپ، پس از خروج خود از کاخ سفید به مایکل ساویج، مجری رادیویی راست گرا گفت: «این یکی از پدیده ‌های غم‌ انگیز سیاست‌ های آمریکا است که حالا عناصر لیبرال جمعیت یهودیان آمریکا، اساساً به جماعت ضد اسرائیل تبدیل شده‌ اند. این غم انگیزترین تناقض است".
در عوض یهودیان چپ گرا استدلال می ‌کنند که این سیاست‌ های جناح راست است که اسرائیل را به سمت فاجعه هدایت می ‌کند.
این شکاف حزبی به نوبه خود، به لیبرال دموکرات ‌ها اجازه داده است که فضای بیشتری برای پرسش از قانون حمایت از اسرائیل داشته باشند. پس از آن که اتحادیه آزادی‌ های مدنی آمریکا سوالاتی در مورد آخرین لایحه مربوط به تحریم طرفداری از فلسطین پرسید، چندین سناتور دموکرات با وجود فشار گروه‌ های لابی‌گر مانند کمیته آمریکایی امور عمومی اسرائیل (AIPAC)، بر حمایت خود اصرار ورزیدند.
آیپک به عنوان لابی‌ گر اصلی طرفدار اسرائیل در آمریکا موقعیت خود را حفظ کرده و در سال 2016 میلادی، 4.6 میلیون دلار صرف لابی‌ گری و سفرهای اعضای کنگره به سرزمین مقدّس کرده است. در سال های اخیر نیز شاهد گسترش بازیگران دیگر در صحنه فدرال بوده است. به عنوان مثال، ائتلاف آمریکایی-اسرائیلی برای اقدام، بازوی لابی ‌گر شورای آمریکایی-اسرائیلی که قدمتش به ده سال می ‌رسد و نماینده نیم میلیون اسرائیلی ساکن ایالات متحده هستند، تنها گرینبرگ تراورگ را برای لابی کردن با کنگره بر سر موضوعات مربوط به حمایت از اسرائیل در دسامبر 2016 به خدمت گرفت (قبل از این که قرارداد در ماه فوریه متوقف شد، 30000 دلار پرداخت شد).
ائتلاف، در اوائل سال جاری عمدتاً توسط شلدون آدلسون، قمارباز معروف و حامی جمهوری خواهان مورد حمایت مالی قرار می‌ گرفت. شلدون آدلسون اوائل سال جاری به عنوان لابی گر ثبت نام کرده بود. این گروه 220000 دلار در نیمه اول سال 2017 میلادی برای لابی درکنگره توسط دو کارگزار ثبت نام شده یعنی دیلون هوسر و ابیگل کیبل، لابی ‌گر سابق آیپک، خرج کرده است.

برگردان به فارسی: مصطفی گودرزی

منبع: المانیتور

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار