چرا رسانه‌ها مسوولان را به پاسخگویی وادار نمی‌کنند؟ | فراتاب
کد خبر: 6910
تاریخ انتشار: 7 آذر 1396 - 23:30
سید وحید عقیلی پاسخ داد
رییس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پاسخگو نبودن برخی مسوولان در قبال آنچه به عنوان مطالبات مردم در رسانه‌ها مطرح می‌شود، گفت: اگر برخی مسوولان و مدیران پاسخگوی مردم نیستند و رسانه‌ها و مردم درخواست‌های به حق خود در حوزه‌

سید وحید عقیلی در گفت‌وگو با ایسنا به یکی از مسائل با اهمیت حوزه رسانه‌ اشاره و بیان کرد:  یکی از جدی‌ترین، مهمترین و با اولویت‌ترین مسائلی که در حوزه رسانه‌های جمهوری اسلامی مطرح شده، این است که چرا در دوره کنونی روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و رسانه‌ها نمی‌توانند آن‌طور که شایسته است، مشکلات جامعه را کشف و تحلیل کنند و تا جایی که ممکن است راه‌حل ارائه دهند. به نظرم این مساله برای بررسی، تحلیل و آسیب شناسی توسط دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای الویت دارد.

او با اشاره به دلیل اینکه چرا رسانه‌ها نمی‌توانند برای مشکلات راه‌حلی ارائه دهند، اظهار کرد: در حال حاضر روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و رسانه‌ها استقلال ندارند؛ متاسفانه اگر شما در جامعه رسانه‌ای نگاه کنید، اغلب روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به نوعی به یک سازمان و نهاد وابسته هستند. همچنین اگر به نوع مالکیت برخی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها دقیق نگاه کنیم، متوجه می‌شویم در این شرایط روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی با استقلال کامل و دارای اخلاق حرفه‌ای که در خدمت کشف حقیقت به طور عینی و واقع بینانه باشند، تربیت نخواهند کرد. 

رییس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد به تعریف روزنامه‌نگار حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: به نظرم مساله کلیدی این است که بدانیم روزنامه‌نگار مستقل و حرفه‌ای در کشور ما چگونه تعریف می‌شود. آیا ما تعریف نسبی و جامعی از اینکه روزنامه‌نگار کیست، داریم؟ آیا ما روزنامه‌نگار حرفه‌ای داریم یا خیر؟ وقتی این تعریف وجود ندارد، نمی‌توانیم از روزنامه‌نگاران انتظار داشته باشیم که به بیان و کشف حقیقت و ارائه راهنمایی جهت حل مشکلات جامعه در حوزه‌های زیست محیطی، حقوقی، قضایی، اقتصادی، مالی، آموزشی، فرهنگی و ... بپردازند.

عقیلی درباره‌ی مساله آموزش روزنامه‌نگاران و خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که در رسانه‌ها فعالیت می‌کنند به دلیل فقدان بعضی آموزش‌های لازم به شکل آگاهانه و ناآگاهانه تضاد جامعه را تشدید می‌کنند.

رییس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد با اشاره به وظایف روزنامه‌نگاران ادامه داد:  روزنامه‌نگار نسبت به تضادهای موجود در جامعه نباید بی‌تفاوت باشد و تضادهای موجود در جامعه را تشدید نکند. همچنین در راستای حل تضادهای جامعه تلاش کند. متاسفانه در میان روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ما، چنین افرادی کم هستند.

او به پاسخگو نبودن برخی مسوولان در کشور اشاره و بیان کرد: به دلیل این مشکلاتی که در حوزه روزنامه‌نگاری و خبرنگاری وجود دارد حضور چنین مسوولانی در کشور طبیعی است. اگر روزنامه‌نگاران و خبرنگاران جامعه مطبوعاتی به عنوان افرادی که درباره مشکلات جامعه بحث و مطالب منتشر می‌کنند، کارکرد حرفه‌ای و مستقل داشتند، احتمال وجود مسوولانی که پاسخگو نیستند را کمتر می‌کردند.

وحید عقیلی اضافه کرد: اگر برخی مسوولان و مدیران پاسخگوی مردم نیستند و رسانه‌ها و مردم درخواست‌های به حق خود در حوزه‌های مختلف را نمی‌توانند طلب کنند به دلیل این است که روزنامه‌نگاران وظیفه خود را به درستی انجام نداده‌اند.

نظرات
آخرین اخبار