کد خبر: 6829
تاریخ انتشار: 30 آبان 1396 - 21:57
برنامه جهانی غذا (World Food Programme) از جمله سازمان های زیر نظر سازمان ملل متحد است که جهت کمک به مردمی که قادر به تأمین غذای کافی جهت اعضای خانواده خود نیستند تلاش می‌کند.

برنامه جهانی غذا (World Food Programme) از جمله سازمان های زیر نظر سازمان ملل متحد است که جهت کمک به مردمی که قادر به تأمین غذای کافی جهت اعضای خانواده خود نیستند تلاش می‌کند. به طور کلی می توان گفت که برنامه جهانی غذا در راستای رسیدن به اهداف اصلی خود یعنی ریشه کن کردن گرسنگی و سوء تغذیه بواسطه رفع نیاز های غذایی تلاش می‌کند. این برنامه جهانی غذا چند هدف را در میان برنامه های خود دنبال می کند که این اهداف: نجات جان افراد و حمایت از امرار معاش در مواقع اضطراری، جلوگیری از گرسنگی حاد و سرمایه گذاری برای آمادگی در مقابل بلایای طبیعی و کاهش اثرات آن، بازگرداندن و بازسازی زندگی و امرار معیشت ها بعد از جنگ و بلایای طبیعی یا در شرایط گذار، کاهش گرسنگی مزمن و کمبود تغذیه ای و تقویت توانائی ملت ها برای مهار گرسنگی از طریق سیاست های واگذاری و خرید محلی اشاره کرد. به طور میانگین، برنامه جهانی غذا به بیش از 90 میلیون نفر در بیش از 70 کشور امداد غذایی می کند و تعداد کارمندان برنامه جهانی غذا حدود 12،000 نفر می باشد که بيشتر آنها در نواحی دور افتاده مشغول بکار می باشند و مستقيما به گرسنگان نيازمند خدمت می کنند.

برنامهٔ جهانی غذا با هدف خاتمهٔ گرسنگی کودکان، بیش‌تر کمک‌های خود را بر روی زنان و کودکان متمرکز می‌کند ماموریت های  برنامهٔ جهانی غذا توسط کمک‌های بلاعوض از دولت‌های جهان، شرکت‌ها و اعطاکنندگان خصوصی تأمین می‌شود. این سازمان در ایران از سال 1366 و تقریبا همزمان با ورود موج پناهندگان افغان به دلیل حمله شوروی به افغانستان کار خود را در ایران آغاز کرد. براساس اعلام این سازمان، برنامه جهانی غذا دو هدف عمده را دنبال می کند که حصول اطمینان از تأمین نیازهای اولیهٔ غذایی پناهندگان در مهمان شهرها و   تثبیت نرخ ثبت‌نام و تکمیل دوره برای دختران پناهنده در مقطع ابتدایی و هم‌چنین افزایش نرخ ثبت‌نام دختران در مقطع راهنمایی، ضمن اطمینان از حضور معلمین زن در کلاس‌ها را می توان اهداف اصلی این برنامه در ایران دانست.

نشست خبری مراسم بزرگداشت سی اُمین سالگرد حضور برنامه جهانی غذا در ایران برگزار شد.

در این نشست خبری که در سالن کنفرانس برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد برگزار شد، نگار گرامی نماینده برنامه جهانی غذا در ایران در پاسخ به سوال خبرنگار عصر اقتصاد در مورد بزرگترین چالش این برنامه در ایران با اشاره به وابستگی این برنامه به کمک های داوطلبانه کشورها گفت:" بزرگ‌ترین چالش برای ما تأمین منابع مالی است زیرا بودجه چنین برنامه‌هایی از محل کمک‌های داوطلبانه کشورها تأمین می‌شود. متاسفانه در منطقه‌ای که ما قرار داریم بلایای طبیعی و مشکلات بسیار زیاد است و کشورهای دیگری مانند یمن، عراق، سوریه و لیبی هستند که رقیب ما در جذب کمک‌های مالی قرار دارند. هرچند امروزه در بحث مواد غذایی دچار مساله بغرنجی نیستیم و دیگر گرسنگی مساله مرگ و زندگی نیست ولی معتقدیم اگر کمک‌هایی که وجود دارد برداشته شود، وضعیت بسیار بد می‌شود."

 در این نشست خبری گرامی با اشاره به نقش برنامه جهانی غذا و اهداف آن در کشورهای مختلف گفت:" هدف اصلی برنامه جهانی غذا مبارزه با گرسنگی است و این برنامه در تلاش است که به حدود 80 میلیون نفر در جهان که با مشکل گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند کمک کند."

گرامی ادامه داد:" این برنامه در ایران و همزمان با حضور اولین موج پناهندگان افغان در ایران کار خود را آغاز کرد. در حال حاضر در حدود یک میلیون افغان که دارای کارت آمایش (مجوز ورود و اقامت) هستند در ایران حضور دارند که 30 هزار نفر آنها تحت پوشش برنامه جهانی غذا هستند."

نماینده برنامه جهانی غذا در ایران گفت:" این 30 هزار نفر شامل افرادی هستند که در بین مهاجران افغان آسیب پذیر ترین آنها به حساب می آیند که بخشی از آنها را زنان سرپرست خانوار و افراد ناتوان جسمی  تشکیل می دهند. در 13 استان 20 مهمان‌پذیر را تدارک و افرادی که اکثراً زنان سرپرست خانوار هستند را زیر نظر گرفته‌ایم و به آنها سبد غذایی خشک که شامل نان، برنج و روغن است و در مجموع 16 کیلو در ماه می‌شود اختصاص داده‌ایم."

گرامی با اشاره به توجه به امر تحصیل دختران افغان این امر ار هدف دوم برنامه جهانی غذا در ایران دانست و تصریح کرد:" هدف دوم ما توجه به دختران و زنان افغان است زیرا اعتقاد داریم اگر دختران توانمند شوند و به مدرسه بروند می‌توانند جامعه و اطرافیان خود را توانمند کنند. در واقع تحصیل برای دختران اهمیت دارد و آنها را به زنان و مادران توانمندی تبدیل خواهد کرد. امروز این برنامه آنقدر موفق بوده که بسیاری از مهاجران تا مقطع متوسطه تحصیل کرده‌اند."

در ادامه این نشست ویشکا آسایش (بازیگر سینما) و همیار اجرای طرح برنامه جهانی غذا در ایران گفت: برگزارکنندگان این برنامه هر سال با دادن کاغذ و مداد رنگی به خانواده‌های مهاجران و کودکان آنها یک مسابقه نقاشی را برگزار می‌کردند و امسال هم این مسابقه برگزار شده است. در حدود شش هزار نقاشی کشیده شده که از بین آنها 30 اثر انتخاب می‌شود و قرار است این 30 نقاشی به صورت همت عالی و بر پایه قیمت هر نقاشی 100 دلار فروخته شود و عواید حاصل از فروش نیز به کودکی که نقاشی را کشیده و همچنین مدرسه وی تعلق می‌گیرد.

آسایش ادامه داد: برای کمک کردن حتما نباید پولدار بود و هر انسان به نوع خود می‌تواند کمک کند و حتی یک کمک کوچک نیز اثرگذار است.

سحر دولتشاهی دیگر بازگر سینما که در این نشست خبری حضور داشت گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر براساس آماری که اعلام شده و توضیحی که به ما داده شد، مشخص است که ما در ایران گرسنه نداریم اما اجرای برنامه‌هایی همچون برنامه جهانی غذا کمک زیادی می‌کند.

دولتشاهی  ادامه داد: من معتقدم ما هر کاری که می‌کنیم و به هر کسی که کمک می‌کنیم کمک به همنوع است. همه ما قطعا یک دوست یا آشنایی را در غربت و مهاجرت داریم و من تصور می‌کنم وقتی به یک نفر دیگر که در غربت است کمک می‌کنم انگار به خودمان و به آن دوستمان که در غربت است، کمک کرده‌ایم. امیدوارم همانگونه که برنامه جهانی غذا در 30 سال گذشته موفق بوده است، همچنان نیز موفق باشد.

لیلی رشیدی نیز با تسلیت درگذشتگان زلزله اخیر کرمانشاه و با اشاره به داوری نقاشی‌های کودکان مهاجر گفت: این نقاشی‌ها حس و حال خوبی داشت و حس کودکی را منتقل می‌کرد. ما باید به سمتی حرکت کنیم که از این کودکان حمایت مالی و معنوی کنیم و از لحاظ روانی آنها به شکلی تربیت شوند که کمتر ضربه ببینند.

غلامرضا کاظمی دینان  معاون رئیس بانک مرکزی نیز طی سخنانی گفت: همه نقاشی‌هایی که ما دیدیم به ما پیام داد که ما انسان‌ها باید لحظه‌ای هم شده بیدار شویم و به اطرافیان خود نگاه کنیم و مسوولیت‌های اجتماعی خود را بپذیریم و به همدیگر لبخند هدیه بدهیم.

علیرضا عصار هم که قرار است در برنامه روز جهانی غذا در ایران کنسرتی برگزار کند، گفت: مردم اگر متوجه شوند هدف این خیریه چیست و به آن هدف اطمینان پیدا کنند؛ وارد آن خیریه می‌شوند و از آن حمایت می‌کنند.

عصار ادامه داد: در مساله غذا و اهدافی که برنامه جهانی غذا پیگیری می‌کند یک بحث دراماتیک وجود دارد و آن گرسنگی انسان‌هاست که همه را آزار می‌دهد. هدف من از حضور در این برنامه این است که مردم را متوجه کنم که این سازمان چه اهدافی را دنبال می‌کند و بگویم حتما نباید برای کمک کردن کارخانه‌دار بود یا درآمد میلیونی داشت بلکه حتی هزار تومان کمک نیز می‌تواند اثرگذار باشد. من هم از این به بعد در تمام کنسرت‌هایی که دارم این مساله را تبلیغ خواهم کرد.

دربندی (مدیر اجرایی برنامه روز جهانی غذا) در انتهای این نشست خبری با اشاره به اجرای کنسرت توسط علیرضا عصار در برنامه روز جهانی غذا  گفت: در برنامه روز جهانی غذا که روز پنجشنبه دوم آذرماه برگزار می‌شود علیرضا عصار قطعاتی را اجرا خواهد کرد و همچنین نقاشی‌های کودکان مهاجر به قیمت همت عالی به فروش می‌رسد. قیمت هر نقاشی از 100 دلار حدود 400 هزار تومان آغاز می‌شود. این برنامه از ساعت 19 تا 21 اجرا خواهد شد.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار