یک بام و دوهوای اصولگرایان | فراتاب
کد خبر: 6088
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1396 - 01:49
تحلیلی بر سناریوهای پیش رو در انتخابات ریاست جمهوری
شورای نگهبان لیست تایید صلاحیت شدگان دوازدهمین‌دوره ی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد از عدم تایید جمهور‌ سابق که بگذریم ترکیب  و‌توازن افراد موجود در این لیست در نوع خود بسیار. جالب است روحانی ،جهانگیری و هاشمی طبا از طیف اصلاح‌طلب و 

 

فراتاب - گروه سیاسی: شورای نگهبان لیست تایید صلاحیت شدگان دوازدهمین‌دوره ی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد از عدم تایید جمهور‌ سابق که بگذریم ترکیب  و‌توازن افراد موجود در این لیست در نوع خود بسیار. جالب است روحانی ،جهانگیری و هاشمی طبا از طیف اصلاح‌طلب و  رئیسی، قالیباف و میرسلیم از طیف اصولگرا ؛سه به سه مساوی اما در ظاهر.

وضعیت تیم حامیان دولت مشخص است «اسحاق جهانگیری» از ابتدا به عنوان کاندیدای پوششی برای حمایت و کمک به روحانی نامزد انتخابات شد و توانایی و تسلط او بر آمار و ارقام و روند اجرایی کشور قطعا می تواند در رقابت های انتخاباتی علی الخصوص مناظره ها  به نفع روحانی عمل کند. هاشمی طبا با درجاتی ضعیف تر  توان هم بازی شدن با جهانگیری را به نفع روحانی داراست اما در آن سوی میدان تیم‌رقیب چگونه بازی خواهد کرد؟

نماینده نهایی طیف حامی دولت مشخص است، اما در اردوی اصولگرایان گویا داستان یک ملک و دو سلطان در جریان دارد؛ «ابراهیم رئیسی» به عنوان شخصی که  از جانب اصولگرایان مورد اقبال قرار گرفته و در عین حال خود را وامدار هیچ جریان و گروه سیاسی نمی داند به عرصه  رقابت ورود کرده است. از سوی دیگر  «محمد باقر قالیباف» با  حضورش در انتخابات این دوره هم گوی سبقت را از سلف صالح خود «محسن رضایی» هم ربود و بار دیگر پا به عرصه رقابت نهاد. او با دعاوی شدیدی علیه دولت اعلام حضور کرده است.

«مصطفی میرسلیم» هم اگرچه ‌در این زمین بازی می کند اما اختلاف موتلفه با جمنا و خروج میرسلیم از آن نمایان گر‌ اختلاف هایی است که حتی‌ممکن است میرسلیم‌ را به یک کاندیدای مستقل تبدیل کند، بسیاری از رسانه های اصولگرا  قالیباف را به عنوان کاندیدای پوششی رئیسی معرفی می کنند و در صورت برد او پست  معاون اولی برایش در نظر گرفته اند. اما بسیاری دیگر معتقد اند وزن قالیباف بسیار بیشتر از رئیسی است حال فارغ از این وزن کشی ها و گمانه زنی ها چند سناریو برای رقابت میان این دو طیف قابل بررسی است.

  • اول اینکه‌ رقیب نهایی روحانی رئیسی است و ‌قالیباف در نقش تخریب چی ‌علیه‌ دولت در این رقابت بتازاند و‌در آخر به‌نفع رئیسی کنار رود.
  • دوم : انصراف رئیسی و ماندن قالیباف در صحنه به عنوان رقیب روحانی 
  • سوم : ماندن هر دو در صحنه برای رقابت با روحانی؛ این سه سناریو برای چینش افراد در رقابت آتی محتمل است اما ذکر چند نکته ذیل این سه وضعیت لازم به ذکر است اول آنکه  شرایط  فعلی اصولگرایان در این این انتخابات به مراتب نسبت به سال۹۲ وضعیت بهتری را نشان می دهد.

در سال ۹۲  چهار شخصیت این جریان( قالیباف، جلیلی، رضایی و ولایتی) که به ترتیب ۶ ،۴، ۳ ،۲  میلیون رای آوردند  و سبد رای این جریان را با نوسانی‌کم میان‌خود قسمت کردند این بار چینش متفاوتی از اعضا را نشان می دهند. انصراف یکی از دو کاندید مطرح‌ به نفع دیگری در این طیف وضعیت را بسیار متفاوت تر از دور قبلی انتخابات خواهد کرد اگر اصولگرایان در طی مدت زمان تبلیغات بتوانند به مدد نظر سنجی ها  عیار این دو ( قالیباف و رئیسی) را بسنجند و به اجماع بر سر یک‌‌ نفر برسند وضعیت مطلوبی در مقابل رقیب قَدَر خود کسب خواهند کرد. از طرف دیگر  با توجه به این تجربه که اصولاً اصولگرایان قائل به ائتلاف به نفع یکدیگر نیستند و‌ نخستین تجربه دموکراتیکشان (جمنا) ابتر باقی ماند، حضور‌ تمام قد رئیسی و قالیباف در صحنه می تواند بار دیگر تجربه ‌دور قبل را تکرار کرده و‌ روحانی را مجدداً ‌راهی پاستور‌کند.

اما آنچه برای تیم‌ حامی‌دولت ممکن است خطر ساز شود و حتی رقابت را به دور دوم بکشاند سناریو انصراف یکی از دو کاندیدای مطرح‌ جناح مقابل  به نفع دیگری است اگرچه در سال ۹۲  بسیای از اصلاح طلبان در انتخاب روحانی تردید داشتند و اصولگرایان نیز با حضور چند کاندید متشتت عمل کردند اما این بار دیگر‌ همانند دور قبل  تردیدی ‌برای حمایت یکپارچه از روحانی از جانب اصلاح طلبان و بدنه اجتماعی آن وجود ندارد و از آن سو طیف مقابل منسجم تر وارد عرصه رقابت شده است. آنچه‌ درباره ی اینکه آیا رئیسی توان بسیج‌ گری و تجمیع آرای بیشتری دارد  یا قالیباف می توان ذکر کرد این است که با توجه به مسائلی که حول محور‌فساد (املاک نجومی) در شهرداری تهران مطرح است و حوادثی نظیر ریزش ساختمان «پلاسکو» که به شدت افکار عمومی را جریحه دار کرد وضعیتی نامناسب را میتوان برای قالیباف متصور بود. اگرچه او نسبت یه رئیسی در سوابق اجرایی دست بالا را دارد اما وضعیتش در این‌دوره بسیار نامساعد است. از طرف دیگر‌ رئیسی  به دلیل نداشتن سوابق اجرایی  و صرفاً حضور در دستگاه قضا شخصیتی بکر در فضای سیاسی کشور است و نقصی که قالیباف را گریبان گیر شده را پوشش می دهد، اما فقدان سوابق اجرایی در سطح کلان و ناشناختگی او در میام مردم و انتسابش به جناح تندرو طیف اصولگرا از جمله مسائلی است که تواند سبب ریزش آرایش شود. لذا با این تفاسیر بدترین سناریو برای طیف حامی دولت و اصلاح طلبان ریزش رای روحانی  نسبت به دور قبل و یا  کشیده شدن رقابت به دور دوم است و بهترین سناریو حضور‌هم زمان رئیسی و قالیباف در صحنه و از آن طرف بهترین فرم ممکن برای جناح اصولگرا ائتلاف دو چهره شاخص این جریان با یکدیگر است. حال باید صبر‌کرد و دید که در ادامه ی رقابت ها چینش نهایی به کدام سو میل خواهد کرد.

 

محسن نوری, دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار