کد خبر: 5456
تاریخ انتشار: 9 بهمن 1395 - 15:38
پاسخ مقامات اروپايي به ترامپ و نتانياهو:
در حالي كه موضع گيري هاي ترامپ رييس جمهوري جديد آمريكا در قبال برجام، آتش حملات مخالفان بين المللي توافق هسته اي را تندتر كرده است، ترزا مي نخست وزير بريتانيا، اشتاين ماير وزير خارجه آلمان و يوكيو آمانو مديركل سازمان بين المللي انرژي اتمي به صورت جداگانه

به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه تعادل، توافق هسته اي ميان ايران و گروه 1+5 همانطور كه از آغاز با پوشش وسيع رسانه اي و حواشي زيادي برخوردار بود، پس از به سرانجام رسيدن و اجراي رسمي آن نيز همچنان يكي از مباحث اصلي در صحنه داخلي و بين المللي به شمار مي رود. پس از كش و قوس هايي كه در اجراي برجام به خصوص از طرف آمريكايي ها شاهد بوده ايم، به روي كار آمدن دونالد ترامپ در آمريكا و اظهار نظرهاي وي در خصوص آن باعث شده است تا نگراني ها از به خطر افتادن جدي اين توافق تاريخي روز به روز تشديد تر شود.
هر چند گفته مي شد كه اظهارات ترامپ در مورد برجام تنها جنبه انتخاباتي دارد و او با گرفتن سكان رياست جمهوري آمريكا متوجه واقعيت هاي بين المللي خواهد شد، اما عملاً شاهد بوديم كه وي در نخستين اظهار نظر خود در خصوص برجام به عنوان رييس جمهوري آمريكا با انتقاد تند از باراك اوباما، برجام را توافقي ابلهانه توصيف كرد. همين امر باعث شده است تا جان تازه اي بر كالبد مخالفان منطقه اي و بين المللي توافق هسته اي به خصوص رژيم صهيونيستي دميده شود.
بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل كه از هر تلاشي براي كارشكني در حصول توافق و اجراي آن دريغ نكرده و همين امر موجبات تنش در روابط با آمريكا و انزواي وي را فراهم نموده بود، اينك با پشت به گرمي به ترامپ در تماس تلفني با وي اعلام كرده است كه به عنوان نخست وزير اسرائيل در قبال توافق هسته اي ساكت نخواهم ماند و سعي مي كنم تا ماهيت خطرناك برجام را براي رييس جمهوري آمريكا تشريح كنم.
لغو برجام اشتباه برزگي است
از سوي ديگر جامعه جهاني و ساير مقامات1+5 ماه هاست كه با پافشاري از حمايت خود از برجام به عنوان يك سند بين المللي سخن مي گويند. آنها معتقدند كه برجام يك توافق چند جانبه است و آمريكا نمي تواند و نبايد به صورت يكجانبه در روند اجرايي شدن آن اخلال ايجاد كند. در همين رابطه در تازه ترين اظهار نظرها در خصوص توافق هسته اي به عنوان سندي حقوقي و بين المللي كه به تصويب شوراي امنيت سازمان ملل نيز رسيده است، ترزا مي نخست وزير بريتانيا برجام برای امنیت منطقه بسیار مهم و اساسی خوانده و گفته است كه این توافق اکنون باید بسیار سرسختانه و با دقت مورد نظارت قرار گیرد و هرگونه نقض آن باید فوراً و با جدیت پاسخ داده شود.
از سوي ديگر فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان نيز با بيان اينكه كشورش اختلاف‌های اساسی با دونالد ترامپ در موضوعات متفاوتی مثل لغو توافق هسته‌ای دارد، تاكيد كرده است لغو برجام اشتباه بسیار بزرگی خواهد بود و این اقدام باعث آغاز جنگ در خاور میانه می‌شود که در راستای منافع آمریکا و اسرائیل نیز نیست.
همچنين یوکیو آمانو مديركل آژانس بين المللي اتمي نيز در بخشی از سخنان خود در مراسم سال نو و آغاز به کار آژانس در سال ۲۰۱۷ در مورد ایران که در وبسایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) قرار گرفته است، اظهار کرد: از ژانویه ۲۰۱۶ تاکنون، آژانس در حال نظارت و راستی آزمایی اجرای تعهدات ایران بنا بر توافق برجام است. توافق در مورد برنامه هسته‌ای ایران شرایط را از تقابل با این کشور به همکاری تغییر داد.
به گزارش ايسنا وی گفته است: ما به استفاده از متخصصات راستی‌آزمای خود برای ادامه ثبات برجام استفاده خواهیم کد. برجام تاکنون نیز منجر به تقویت قابل توجه راستی‌آزمایی هسته‌ای در ایران شده و به ما اجازه دسترسی‌های گسترده‌تر به سایت‌های هسته‌ای این کشور را داده است. وي همچنين تاكيد كرده كه پایبندی همه طرف‌ها بر برجام ضروری است.

نظرات
آخرین اخبار