روایت‌های متناقض از پهپادهای ایرانی در سرزمین‌ تزارها | فراتاب
کد خبر: 12268
تاریخ انتشار: 15 شهریور 1401 - 15:37
رسانه‌های مختلف بین‌المللی همچنان در خصوص ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه گزارش‌های مختلفی منتشر می‌کنند.

فراتاب: رسانه‌های آمریکا از نقص فنی پهپادهای ارسالی جمهوری اسلامی به روسیه خبر دادند. وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع اطلاعاتی، نوشت: دو نوع پهپاد ایرانی مهاجر 6 و شاهد 129 توسط هواپیماهای باری به مسکو ارسال شده است به گفته این منابع، برنامه‌ریزی برای تحویل صدها پهپاد ایرانی به روسیه جهت استفاده از آن در حمله به اوکراین، صورت گرفته است.

یواس‌ای‌تودی با استناد به گفته‌های یکی از مقامات دولت بایدن نوشت: اطلاعات دریافتی از نارضایتی روسیه از خرید پهپادهای ایرانی، حکایت دارد. سخنگوی پنتاگون به پولیتیکو گفت: این پهپادها با نقص فنی مواجه شدند و موجب بی‌اعتمادی روسیه به تسلیحات جنگی ایران شده است. رویترز نیز به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، از شکست‌های پی‌درپی نظامیان روسیه در بهره‌گیری از پهپادهای ایرانی خبر داد. تاکنون در مورد جزییات و چگونگی نقص فنی این پهپادها، خبری منتشر نشده است.

واشنگتن‌پست این اقدام را نشانه‌ای از تعمیق همکاری های نظامی دو کشور خواند. نیویورک تایمز نوشت: با توجه به تحریم تسلیحاتی روسیه، این کشور به دنبال جایگزین کردن آن با استفاده از سلاح‌های ایرانی برای ادامه جنگ در اوکراین است.

واکنش تهران و مسکو

نورنیوز با انتشار ویدیویی، وجود نقص فنی در پهپادهای ایران را تکذیب کرد. این سایت وابسته به شورای امنیت ملی، اخبار منتشر شده در رسانه‌های غربی را فضاسازی علیه جمهوری اسلامی نامید. سکوت مقامات روسیه به گمانه‌زنی‌ها در این باره دامن زده است. هیچ اظهار نظری از جانب مقامات کرملین در رد یا تایید این موضوع منتشر نشده است.

بازدید نظامی روسیه از پهپادها در کاشان

به نوشته تایمز اسراییل، دولت آمریکا بر اساس تصاویر ماهواره‌ای مدعی شد: مقامات روسی در خرداد و تیرماه سال جاری از پهپادهای ایران در یک پایگاه نظامی در کاشان، بازدید کردند. ایالات متحده از یک‌سو توسط تسلیحات پدافندی آمریکا و متحدانش تامین می‌شود و در مقابل روسیه ناگزیر به پهپادهای ایرانی روی آورده است.

ایالات متحده بارها از حمایت نظامی ایران از روسیه در حمله به اوکراین سخن گفته بود. مقامات امنیتی دولت آمریکا در 21 تیر ماه به موضوع ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه اشاره کردند. کاخ سفید از تلاش ایران برای انتقال پهپادهایی با قابلیت حمل سلاح در چارجوب یک جدول زمانی پرده برداشت.

واشنگتن پست پهپاد شاهد 129 را از قدرتمندترین پهپادها معرفی کرده است. به نوشته این روزنامه، این پهپاد با مهندسی معکوس پهپاد سقوط کرده آمریکایی در ایران به نام Predator ساخته شده است. به اعتقاد ‌واشنگتن پست، این همکاری می تواند به نقویت نظامی روسیه منتهی شود. آسیا تایمز در این باره نوشت: در صورت عدم نقص فنی، این پهپادها توان عبور از رادارهای پیشرفته آمریکایی مستقر در اوکراین را دارند. به نوشته آسیا تایمز این رویکرد روسیه، مقطعی و کوتاه مدت نیست و اگر تبلیغات درباره توان پهپادهای ایرانی دروغ نباشد، اهمیت دو چندانی در جنگ اوکراین خواهد یافت.

گزارش مهدی یحیی - کارشناسی ارشد علوم سیاسی

 

نظرات
آخرین اخبار