کد خبر: 3188
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1395 - 18:45
هادی حجازی‌ فر:
هادی حجازی‌فر بازیگر نقش احمد متوسلیان در فیلم ˝ایستاده در غبار˝ می‌گوید اگر زمان بیشتری برای تمرین داشت دیگر این شادابی در بازی‌اش دیده نمی‌شد.

به گزارش فراتاب، فیلم سینمایی "ایستاده در غبار" به کارگردانی محمدحسین مهدویان روایتگر زندگی حاج احمد متوسلیان است، این فیلم به اندازه‌ای واقعی است که شاید در نگاه اول فکر کنید شاهد یک فیلم مستند از سی سال پیش هستید، اما واقعیت چیز دیگری است. 

شاید کسی فکر نمی‌کرد ایفاگر نقش حاج احمد متوسلیان همان بازیگری است که در "مزرعه پدری" رسول ملاقلی‌پور ایفای نقش کرده است. هادی حجازی‌فر بازیگری را از تئاتر شهرستان خوی در آذربایجان آغاز کرد و در این سال‌ها تئاترهای بسیاری را به روی صحنه برد. حجازی‌فر این روزها مشغول تمرین برای به روی صحنه بردن نمایش عروسکی "مکبث" است.

او درباره این نمایش گفت: در حال تمرین برای نمایش "مکبث" بودیم تا بتوانیم آن را برای جشنواره تئاتر عروسکی آماده کنیم، اما متأسفانه در مرحله بازبینی رأی نیاورد، چرا که فضای کافی در اختیار نداشتیم تا بتوانیم با همه امکانات تمرین داشته باشیم و همین عامل نیز سبب شد تا کار در مرحله بازبینی کامل نباشد. متأسفانه دوستان بازبین هم این اعتماد را به ما نکردند، درنتیجه از حضور در جشنواره بازماندیم.
وی ادامه داد: بهر حال جشنواره است و ما هم می‌پذیریم. "مکبث" تکمیل تجربه من در نمایش زنده عروسکی" ملاقات بانوی سالخورده" بود، خیلی از این اتفاق راضی نیستم اما حتماً کارهای بهتری هست که در جشنواره حضور خواهند داشت ما از تمرین باز نایستادیم و در تلاش هستیم تا سالنی گرفته و نمایش را به اجرای عموم برسانیم.

این بازیگر درباره حضور در عرصه سینما نیز افزود: در طی این مدت پیشنهاد سینمایی هم داشتم، اما شرایط کمی سخت بود و حس کردم با حضورم نمی‌توانم کمکی به گروه کنم. در نهایت از میان پیشنهاد‌ها به فیلم نیمه بلند "نسبت خونی" به کارگردانی حسین امیری رسیدم و با خواندن فیلمنامه احساس کردم می‌توانم ارزش افزوده خوبی برای این کار داشته باشم. قرار است که از 15 مردادماه دورخوانی و تمرین کار شروع شود. این کار کاملاً متفاوت و در ژانر اجتماعی است، فیلمنامه خوبی دارد و علیرغم اینکه روزهای شلوغی دارم، اما فیلمنامه خوب آن باعث شد تا من این کار را بپذیرم. خودم نقش را دوست دارم، چرا که حس می‌کنم تجربه جدیدی است.

حجازی فر همچنین درباره اجرای پرفورمنس "شمس" نیز سخن گفت و ادامه داد: در سالروز شمس تبریزی هر سال مراسمی برگزار می‌شود که برای اجرای آن از گروه‌های هنری مختلف دعوت می‌شد. از آنجایی که این برنامه هم هزینه در برداشت و هم ماندگار نبود به دنبال شکل دادن یک مراسم آیینی و بومی برای شهر خوی برآمدند و از ما دعوت کردند که این کار را انجام دهیم. این تلاش و هدف‌گذاری از امسال شکل گرفته است. در حال تحقیق و نگارش یک پرفورمنس هستم که تلفیقی از موسیقی، حرکت و نور است. تلاشمان این است که یکسری حرکات نمایشی داشته باشیم که هم با سنت‌ها و مذهب ما آشنا و سازگار باشد، هم اینکه به یک الگوی بومی دست پیدا کنیم، قطعاً در اولین سال کامل نخواهد بود اما از دوستانم در شهر خوی برای این کار کمک می‌گیرم.

وی در پاسخ به این سؤال که پس از بازی در "ایستاده در غبار" با چه واکنش‌هایی روبه‌رو شد، گفت: من از سال 70 مشغول به کار هستم و در تئاتر، تلویزیون و سینما فعالیت داشتم، ولی" ایستاده در غبار" برای من تبدیل به یک نقطه عطف شد. این مدیوم به گونه‌ای است که به اندازه تمام این بیست و چند سالی که فعالیت کردم کارم دیده شد. از بازخوردها بسیار انرژی مثبت دریافت کردم و بسیاری از دوستان و همکاران به من لطف داشتند، اما فعلاً درگیر مسائل اکران فیلم هستیم و همان‌طور که در مرحله فیلمبرداری کامل در اختیار گروه و کار بودم، همان تیم تلاش می‌کنیم، تا فیلم امروز بهتر دیده شود. ولی اتفاقی که افتاده است و اتفاق خوبی هم نیست، این است که باوجودی که این فیلم یک اثر ملی است و درباره یک قهرمان ملی است، اما آن‌گونه که باید از ما حمایت نشد. ما از بخش دولتی و بخصوص حوزه هنری انتظار حمایت داشتیم، اما این اتفاق به درستی نیفتاد. مثلاً در شهرستان‌ها به ما اکران دادند، اما در بدترین ساعت ممکن. در شهری که دمای هوای آن 50 درجه سانتی‌گراد است آیا مخاطب ساعت 12 ظهر به سالن سینما می‌رود که این زمان را برای این فیلم انتخاب کرده‌اند؟ البته در این چند روز اخیر اتفاقاتی افتاد که نشانه‌های خوبی برای ما بود و امیدوارم که ادامه داشته باشد. زمانی حوزه هنری به خاطر محتوا فیلم‌ها را اکران نمی‌کرد، ولی الان می‌گوید فیلم فروش ندارد، خب مشخص است که در بدترین زمان ممکن فیلم فروش نخواهد داشت. معتقدند که سیستم عرضه و تقاضا باید جواب بدهد خب آن سال‌هایی که فیلم‌های پرفروش هم داشتیم حوزه هنری فیلم‌ها را اکران نمی‌کرد. ما همه تلاشمان را می‌کنیم و مردم نیز بسیار ما را در این راه حمایت کردند و بار اصلی تبلیغ فیلم این روزها توسط خود مردم در فضای مجازی در حال انجام است و ما هم امیدواریم که اتفاقات خوبی پیش رو باشد.

کارگردان تئاتر"ملاقات بانوی سالخورده" درباره جنس بازی در فیلم "ایستاده در غبار" و سختی این کار اظهار کرد: جذابیت کار برای من همین بود. می‌توانم بگویم کاری کردم که حداقل تا الان در سینمای ما نشده است و اینکه پذیرفته شود یا نه، تلاش کردم به این فکر نکنم. تلاش کردم تخیلم را بکار بگیرم و آن را رها کنم و با آنچه یاد گرفته بودم، چه در دانشگاه و چه تجربه اجراهایی که داشتیم پیش بروم. امتیازی که در تئاتر داری این است که می‌توانی تماشاگر را به خوبی بشناسی و یاد بگیری که کجا چه واکنشی دارد و این در بازی در این نقش به کمک من آمد. در واقع همه آنچه بلد بودم را به کار گرفتم و جذابیت نقش هم این بود که شبیه آن را تاکنون نداشتیم تا من بتوانم الگویی داشته باشم و از آن تبعیت کنم. نمی‌گویم کار مهمی انجام دادم، اما واقعاً مهم بود، در واقع روی لبه تیغ بودم چرا که می‌توانست این نقش به شدت بد از آب درآید. اگر تماشاگر نمی‌توانست بازیگر نقش متوسلیان را بپذیرد، کل فیلم از دست می‌رفت. خدا کمک کرد و تجربیاتی که داشتم و صد البته حضور کسی مثل محمدحسین مهدویان، در کنار آن فیلمبردارمان و همچنین تدوین و همه و همه در کنار هم جواب داد و تبدیل به این فیلم شد.

حجازی‌فر در پاسخ به این سؤال که از اینکه برای اولین بار چنین تجربه‌ای را پشت سر می‌گذاشت نترسید، بیان کرد: چرا ترسیدم، اما خیلی زمان نداشتم که بترسم، چرا که خیلی زود تصویربرداری کار شروع شد و اگر زمان بیشتری در اختیار داشتم، مطمئنم این نقش خراب می‌شد، به این دلیل که می‌خواستم دائماً روی آن فکر کنم و طراحی داشته باشم.

وی ادامه داد: به طور کلی یک طراحی بیرونی برای این نقش داشتم، اما در اکثر مواقع تخیلم را رها کردم و اینکه اگر هادی حجازی‌فر در چنین شرایطی قرار می‌گرفت چه واکنشی نشان می‌داد. به همین دلیل از نوع میمیک صورت تا تمام حرکات این شخصیت، متعلق به خودم است و برآمده از تخیل خودم و محیطی که برایم در این فیلم ساختند تنها به کمک من آمد. به همین دلیل هم بازی بیرون نمی‌زند، تلاش کردم بازی نکنم و سختی کارم این بود که اتفاقاً شبیه به نابازیگران باید کار می‌کردم.

این بازیگر با بیان اینکه استرس باعث می‌شود تا بازیگر بتواند بازی خوبی از خود ارائه کند، گفت: برای این کار تمرین داشتیم ولی بیشتر برای صحنه‌های سخنرانی و لحظات حضور در جبهه و استفاده از بی‌سیم بود که آن هم برای سینک شدن صدا باید تمرین می‌کردم ولی جنس خود فیلم هم محصول لحظه است. وقتی دکوپاژ سر صحنه انجام می‌شود، آن هم فیلمی از این جنس، به نوعی بازیگری هم ناشی از همین اتفاق می‌شود، هرچند معتقدم بازیگر اگر استرس داشته باشد و مسلط کامل به نقش نباشد آن استرس باعث می‌شود انرژی عجیب‌وغریبی در او آزاد شود و مغزش بهتر کار کند و در نتیجه حس‌ها بهتر جواب می‌دهد. به طور کلی این جنس فیلم، این نوع بازی را می‌طلبید. البته بسیاری از فیلم‌ها هم هستند که نیازمند تمرین هستند و درآمدن روابط آدم‌ها وابسته به تمرین است. این فیلم یک استثنا بود در این زمینه. من خودم معتقدم اگر زمان بیشتری داشتم دیگر این شادابی دربازیم دیده نمی‌شد و به هر صورت تصنعی می‌شد.

حجازی فر در پاسخ به این سؤال که چقدر بعد از بازی در نقش حاج احمد متوسلیان پیشنهادهایی از این دست برای بازی داشته است اظهار کرد: خوشبختانه یا متأسفانه پیشنهادی در این ژانر نداشتم و کارهایی که پیشنهاد شد بیشتر شهری و برای گروه هنر و تجربه بود. اما نقش خوب، خوب است حالا در هر ژانری که می‌خواهد باشد. نقش خوب نقشی است که بازیگر را به چالش بکشد و او را اذیت کند و سختی برایش ایجاد کند تا بتواند تجربه جدیدی به دست آورد. اگر قرار بر تکرار باشد، مطمئناً این کار را انجام نمی‌دهم و اگر فکر کنم به کاری می‌توانم کمک کنم حتماً آن نقش را می‌پذیرم. من توانایی‌های خودم را می‌شناسم و تلاش می‌کنم در انتخاب‌هایم منصف باشم. ولی دغدغه من بازیگری نیست و من بیشتر کارگردان هستم، تا بازیگر و در برهه‌ای از زمان به خاطر همین موضوع بازیگری را رها کردم. امیدوارم به زودی بتوانم این کار را انجام دهم. فکر می‌کنم به اندازه‌ای تجربه اندوخته‌ام که بتوانم مدیومم را تغییر دهم و کارگردانی در سینما را نیز تجربه کنم.

وی در خاتمه اظهار کرد: چند طرح دارم که روی آن‌ها مشغول کار هستم و می‌خواهم سر فرصت روی فیلمنامه خودم کار کنم و آن را در دست بگیرم. اما عجله‌ای برای این کار ندارم.

سمیرا افتخاری

هنر آنلاین

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار