نتانیاهو در مسکو بدنبال چیست؟ | فراتاب
کد خبر: 2263
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1395 - 10:08
رئیس دولت تلاویو در کرملین
دومین سفر نخست وزیر رژیم صهونیستی به روسیه با محوریت دیدار با پوتین صورت گرفته است. وی بدنبال گفتگو در خصوص موضوعاتی چون: جنگ سوریه، مسئله فلسطین، همکاری های نظامی و اقتصادی میان دوکشور می باشد.

 

فراتاب- سرویس بین الملل: نخست وزیر رژیم صهیونیستی بنجامین نتانیاهو برای گفتگو با ولادیمیر پوتین وارد مسکو شد. بر اساس گزارش راشا تودی محور گفتگوی سران دو کشور حول محور درگیری های سوریه و منازضاعات داخلی رژیم صهیونیستی بر سر موضوع فلسطین است. روابط روسیه و اسرائیل دارای پیچیدگی و در هم تنیدگی مختلفی است. از یک سو دو کشور در موضوعاتی چون توافقنامه هسته ای ایران و سوریه دارای اختلافات عمیقی هستند و از سوی دیگر این دو کشور دارای حجم مبادلات تجاری، گردشگری و نظامی بالایی هستند. نتانیاهو در این سفر وزیر کشاورزی خود را نیز به همراه دارد که بدنبال تلاش برای امضای یاداشت تفاهم در همکاری های کشاورزی و توسعه صنایع تکنولوژیکی است.

همکاری های نظامی دو کشور

این دومین دیدار نتانیاهو در سال گذشته از مسکو است.از دیگر موضوعات مورد بحث در گفتگوی نتانیاهو با پوتین موضوع همکاری های نظامی میان دو کشور است.در خصوص همکاری های نظامی، روسیه و اسراییل به طور موثری در پروژه های پهپادی با یکدیگر  همکاری می کنند. روسیه در حال تحرک برای جبران عقب ماندگی خود در فناوری است، در حالی که اسراییل یک بازیگر سطح بالا است. در سال 2009 روسیه قراردادی با "صنایع هوافضای اسراییل" (IAI) برای خرید 12 پهپاد جاسوسی به مبلغ 53 میلیون دلار امضا کرد. در سال 2010 شرکت فناوری روسی "اوبورونپروم" برای خرید پهپادهای Searcher MK II و Bird-Eye 400 طی معامله ای 400 میلیون دلاری توافق کرد؛ ضمنا دو کشور در توسعه ی یک کارخانه ی مونتاژ در "یکاترینبرگ" همکاری کرده اند، که اولین پهپادهای خود را در سال 2012 به ارتش روسیه تحویل داد. سفر نتایاهو به همراه همسرش به مسکو به بهانه بیست و پنجمین سالگرد برقراری ارتباط میان دو کشور است.

زمینه های اشتراکات جمعیتی و زبانی دو کشور: 

 در این سفر، نتانیاهو بدنبال امضای توافقنامه دوجانبه ایی میان دو کشور درخصوص  مزایا و حقوق بازنشستگان یهودیان در زمان شوروی است. در این میان نتانیاهو  بدنبال ملاقات و برگزاری جلسه ایی با برخی از اعضای کمیته ی یهودیان روسیه است.  روابط خوب بین روسیه و اسرائیل تا حدی مبتنی بر تجارت قابل توجه دو جانبه و "پل انسانی"ای است که شامل جمعیتی حدود یک میلیون اسراییلی با اصالت روسی یا شوروی سابق می شود و بسیاری از آنها همچنان به طور منظم به روسیه رفت و آمد دارند. از اواخر دهه 1980، اسراییلی هایی که ملیت دوگانه دارند حدود 15 درصد جمعیت اسراییل را تشکیل می دهند. (پوتین اسراییل را یک "کشور روس زبان" خوانده است.) این گروه، اجتماعی خودمختار را تشکیل می دهند، که البته در زندگی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی اسراییل آمیخته شده اند.

رژیم صهیونیستی در کادر سیاسی خود شاهد حضور روس زبانان بوده است. از جمله "گلدا مایر" (نخست وزیر 1969-1974) که در سال 1898 در "کیف" متولد شده بود. "آویگدور لیبرمن" در سال 1958 در "کیشینف" ("چیشیناو" فعلی) در "مالدووا" متولد شده است. که بیشتر آنها از اتحاد  جماهیر شوروی  سابق بودند. طی دهه ی گذشته، اسرائیل به مقصد توریستی محبوبی برای روس ها تبدیل شده است، که الغای روادید بین دو کشور در سال 2008 هم به نفعشان بوده است. از لحاظ آماری، توریست های روسی در اسرائیل در رتبه دوم پس از آمریکایی ها قرار دارند. گذشته از مشارکت های اقتصادی دو کشور، این پیوندها زمینه ساز تفاهم مشترک است.

لذا در نهایت، روابط روسیه و رژیم صهیونیستی در گیر کلاف چند لایه ایی است که از سوی ایلات متحده و ایران، در تنیدگی این کلاف افزوده می شود و از سوی دیگر، روابط فرهنگی مشترک و مبادلات چند گانه ی تجاری، فرهنگی و نظامی دو کشور از پیچیدگی این کلاف خواهد خواست، اما آنچه که در این میان حائز اهمیت است اولویت بندی سیاسی و خط و مشی های استراتژیک دو کشور خواهد بود.

نظرات
آخرین اخبار