کد خبر: 192
تاریخ انتشار: 22 بهمن 1394 - 10:10
کدام شرکت‌های اروپایی محموله‌های نفت ایران را رزرو کردند؟
پالایشگاه‌های دارای مخازن نفتی اجاره‌شده، در ماه جاری حدود 136 هزار بشکه از نفت‌خام صادراتی ایران به اروپا را تحویل خواهند گرفت. این میزان تقریبا معادل یک‌چهارم صادرات نفت ایران به اروپا قبل از اعمال تحریمهاست

به گزارش سرویس اقتصادی فراتاب و به نقل از بلومبرگ،‌ پالایشگاه‌های دارای مخازن نفتی اجاره‌شده، در ماه جاری حدود 136 هزار بشکه از نفت‌خام صادراتی ایران به اروپا را تحویل خواهند گرفت. این میزان تقریبا معادل یک‌چهارم صادرات نفت ایران به اروپا قبل از اعمال تحریم‌ها خواهد بود.

 بر اساس آمار حمل‌ونقل دریایی، شرکت نفت اسپانیایی پترولوس، شرکت توتال فرانسه و لوک‌اویل روسیه همه از قبل محموله‌های نفتی ایران را از بندر خارک به بنادر اروپایی رزرو کرده‌اند. در حالی که برخی از این محموله‌های به طور کامل رزرو نشده‌اند، اغلب محموله‌ها تا قبل از پایان ماه کرایه شده‌اند.

این محموله‌ها نشان می‌دهد که ایران به دنبال گسترش مجدد روابط خود با مشتریان اروپایی است که از سال 2012 و پس از اعمال ممنوعیت واردات اتحادیه اروپا از ایران، خرید خود را متوقف کرده بودند. این ممنوعیت ماه گذشته و پس از به توافق رسیدن ایران و قدرت‌های جهان برداشته شده و احتمالا جریان‌های نفتی بیشتری به بازارهای اروپایی روانه خواهد شد.
الیویر جاکوب، مدیر اجرایی شرشکت پتروماتریکس اعلام کرد: «پالایشگاه‌های ایتالیا و یونان آماده از سرگیری واردات نفت ایران هستند. در حال حاضر، شرکت‌های مختلف در حال دریافت اولین محموله نفتی خود به منظور آغاز یک رابطه جدید خوب با شرکت ملی نفت ایران است. برای ایران دشوار نخواهد بود تا بازارهای خود را در اروپا بازسازی کند و شروع این اقدام به نسبت سریع بوده است.

بر اساس آمار پتروماتریکس،‌ کشورهای اروپایی به جز ترکیه قبل از اعمال تحریم‌ها روزانه 550 هزار بشکه نفت خام ایران را وارد می‌کردند. به نظر می‌رسد این میزان،‌ با تقویت صادرات پایدار 500 هزار بشکه‌ای در روز به 300 هزار بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد. یاکوب معتقد است، ایران قادر نخواهد بود تا سهم بازار قبلی خود را به دست آورد چرا که در این مدت عراق بسیاری از مشتریان قدیمی ایران را برای خود کرده است.


سخنگوی معاملاتی لوک‌اویل از صحبت در مورد رزرو محموله نفتی ایران صرف نظر کرد و شرکت توتال نیز در رابطه با این موضوع اظهار نظر نکرده است.
مارتا لورنته،‌ سخنگوی سپسا، اعلام کرد: «ما از قبل نفت ایران را می‌خریدیم. با لغو تحریم‌ها ما مجددا به خرید اقدام خواهیم کرد، هر چند ما نفت خام دیگر کشورها را نیز در صورت سودآور بودن در نظر خواهیم گرفت.

 

نظرات
آخرین اخبار