کد خبر: 12329
تاریخ انتشار: 23 مهر 1402 - 23:43
گفت و گو با د.هرمز جعفری

 بنا به گزارش خبرگزاری‌های مختلف و اذعان کارشناسان و تحلیل‌گران جهانی طی عملیات طراحی شده حماس موسوم به (طوفان الاقصی) به اهدافی در خاک اسرائیل، خبر از شکسته شدن هیمنه ادعای خودخوانده نسبت به قدرتِ بلامنازعِ اطلاعاتیِ منطقه بودن از جانب اسرائیل، می‌دهد. که در نتیجه این رخداد با ابعاد به بزرگی بازخوردی جهانی می‌توان پیامدهای مهم و چند وجهیِ خاصی‌ همراه با تغییر و اتخاذ سیاست‌های مختلف در منطقه چه برای اسرائیل وچه برای دیگر بازیگران خرد وکلان درمنطقه را متصور شد.

چرایی انتخاب این روز

دکتر هرمز جعفری، پژوهشگر ارشد خاورمیانه، در مصاحبه‌ای با فراتاب می‌گویند طبیعتا یکی از دلایل انتخاب این روز در جریان حمله غافلگیرانه حماس علیه اسرائیل؛ یادآوری سالروز جنگ موسوم به "یوم کیپور" ، روزی که اسرائیل توانست در جنگ شش روزه‌اش اعراب با رهبری مصر را شکست بدهد، بوده‌است. چه بسا نمایشی برای مخابره این پیام مهم که ما هرگز این روز مهم در تاریخ کشورمان را فراموش نخواهیم کرد و درصدد انتقام از آن برخواهیم آمد ازسوی رهبران حماس و جامعه فلسطین به بیرون بوده‌است.

از سوی دیگر ایشان توافق اخیر عربستان و اسرائیل را مورد ارزیابی قرار دادند و گفتند این عادی سازی به خودی خود بحثی بسیار تاثیرگذار و سرنوشت‌ساز برای به فراموشی سپرده شدن آرمانِ تشکیل یک دولت فلسطینی‌ست و می‌تواند از دیگر دلایل حماس برای انتخاب چنین روز و برهه زمانیِ مهمی به جهت انجام این عملیات بوده باشد. اگرچه چشم انداز این توافقِ عادی‌سازی تا اطلاع ثانوی به تعویق یا چه بسا دست نیافتنی به نظر میرسد.

ایشان افزودند همانگونه که می‌دانیم طی چند ماه اخیر شاهد تشدید تعاملات دیپلماتیک، موضع گیری‌ها درمورد بحث عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل بوده‌ایم و اهمیت این بحث از آنجایی قابل دیده شدن است که عربستان بعنوان شاه ماهی حلقه عادی سازی روابط با اسرائیل در مقایسه با دیگر کشورهای عربی شناخته می‌شود و از لحاظ عملی بسیار اثر راهبردی بخصوصی را در منطقه و بررسی مسئله اشغال فلسطین ایجاد کرده و در آینده نیز نقش بسزایی را ایفا خواهد کرد.

تفاوت این حمله با حملات قبلی

جعفری با تاکید بر تفاوت چشم‌گیر این حمله با درگیری های قبلی مابین حماس واسرائیل گفت: «درجنگ‌های قبلی صرفا شاهد پرتاب موشک توسط یگان‌های موشکی حماس به مواضع پراکنده‌ای درخاک اسرائیل بوده‌ایم که چندان آورده‌ی مهمی را در پی نداشته است. اما دراین مرحله گرچه هزینه گزافی به مردم فلسطین وارد شده، لکن ما شاهد طراحی یک عملیات برنامه ریزی شده چندبعدی بودیم که از دریا، هوا بوسیله پاراگلایدرها و نیروهای زمینی حماس موفق به شکستن و عبور از حصارهای کشیده شده اسرائیل به جهت محافظت از شهرک نشینان ساکن کرانه شرقی رود اردن شده‌اند. تا جایی که شاهد تحمیل هزینه جانی ومالی سنگینی از قبیل؛ کشته شدن چندین فرمانده ارتش اسرائیل و به اسارت گرفتن حدود 150 تن از شهروندان آن بوده‌ایم. که می‌تواند وجه تمایز این حمله با درگیری‌های پیشین را به نمایش بگذارد.»

جبه مقاومت از دیدگاه قدرت‌های غربی

از صحبت‌های جعفری اینگونه برداشت می‌شود که اسرائیل و حامیان غربی‌اش بویژه آمریکا فکر می‌کنند مقوله مقاومت فلسطین اشغالی آنقدر ضعیف به چشم می‌آید که میتوانند آنرا به نوعی نادیده بگیرند. از این جهت هم اساسا به پایه‌ریزی توافق ابراهیم و عادی سازی روابط با جهان عرب پرداختند. وی با اشاره‌ای گذرا به اهداف این قرارداد گفتند: «نهادینه کردن مقوله عادی سازی روابط دیپلماتیک با اسرائیل و حل مشکلات اشغالگری صهیونیست‌ها در فلسطین دو مسئله جدا از هم هستند. در حالیکه شکاف و اختلاف بین اعراب و اسرائیل به لحاظ تاریخی ریشه در بحث اشغالگری خاک فلسطینیان توسط صهیونیست‌ها همراه با حمایت قدرت‌های غربی داشته و دارد.»

گزارش و گفت و گو از عماد عظیمی

نظرات
آخرین اخبار