کد خبر: 12306
تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1402 - 15:42
گزارشی در خصوص رقابت افراد و گروههای مختلف برای دستیابی به هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران

 فراتاب: انتخابات هیئت رئیسه اتاق‌های کشور بحث روز محافل تشکلی است. شنیده‌ها از اتاق تهران به عنوان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اتاق کشور نشان از تکاپوی بسیار در این حوزه دارد. به شکل سنتی اتاق تهران همواره حداقل ۳ کرسی از هیئت رئیسه اتاق ایران را در اختیار خواهد داشت که سرنوشت آن پس از تعیین هیئت رییسه‌ی اتاق تهران تعیین خواهد شد. با اضافه شدن شرایطی برای احصای اهلیت اقتصادی جهت حضور در انتخابات اتاق‌ها، تغییراتی در پیش‌بینی ها از ترکیب هیئت نمایندگان اتاق تهران به وقوع پیوست. اما احاطه‌ی ائتلاف موسوم به "برای فردا" همچنان توانست همانند دور قبل به شکل کامل هر چهل کرسی این اتاق را از آن خود کند.

 

شنیده‌ها حاکی است این ائتلاف یک بازآرایی اساسی در ترکیب هیئت رئیسه‌ی اتاق تهران و نمایندگان این اتاق در هیئت رئیسه‌ی اتاق ایران را در دستور کار دارد. با آن که همچنان رهبری ائتلاف برای فردا به عهده‌ی مسعود خوانساری رئیس فعلی این اتاق و پدرام سلطانی نایب رئیس پیشین اتاق ایران است که هر دو در جمع هیئت نمایندگان دور فعلی نیستند، این بازآرایی تغییری اساسی در نحوه‌ی چینش و مدیریت اتاق تهران ایجاد خواهد کرد.

 

بر اساس آن چه از لابی‌های ساختمان وزرا شنیده می‌شود، طیف با سابقه در نقش رهبری ائتلاف باقی خواهد ماند اما کرسی‌های هیئت رئیسه در اختیار اعضای جوان این اتاق قرار می‌گیرد. البته تعریف جوان در سال.های اخیر در کشور ما دستخوش تغییرات زیادی شده و به نظر بازه‌ی سنی زیر ۶۰ سال را در این حوزه می‌بایست جوان قلمداد کرد. در میان نام‌های مطرح شده، حسن فروزان‌فرد بیشترین بخت را برای جلوس بر کرسی ریاست این اتاق داراست و نام‌هایی چون شهاب جوانمردی، فرزین فردیس، علیرضا کلاهی صمدی که ضمن جوان بودن از فعالان قدرتمند اقتصاد نوین و نوآور کشور هستند در کنار سجاد غرقی فعال معدنی و مهراد عباد در عضو جوان هیئت نمایندگان اتاق تهران برای حضور در ترکیب هیئت رئیسه نام می‌برند.

 

این چینش که با توجه به نیاز مبرم جامعه‌ی اقتصادی کشور به جانشین‌پروری تشکلی تعیین شده، حاصل احصای شاخص‌های عمومی و اختصاصی اعضای هیئت رئیسه‌ی اتاق تهران است. بر این اساس پنج شرط لازم شامل داشتن کسب و کار خصوصی، حضور در تهران، میل شخصی به حضور در هیئت رئیسه، ارائه‌ی برنامه‌ی مکتوب و مدون و همچنین نداشتن سابقه‌ی موثر منفی قضایی برای کرسی‌های ریاست، نواب رئیس، خزانه‌دار و منشی اتاق ایران در نظر گرفته شده و علاوه بر این ۱۵ شرط دیگر  از جمله سابقه، عملکرد، مقبولیت، پایگاه رای، ارتباط مناسب با حاکمیت، سخنوری و فعالیت میان‌رشته‌ای و جامع‌الاشراف بودن به فضای کسب و کار نیز برای کفایت توان حضور در این جایگاه تعیین شده است. به نظر می‌رسد شاخص‌بندی ایجاد شده در اتاق تهران یک گام اساسی در پیشرفت نوع حکمرانی تشکلی در کشور و یک پوست‌اندازی اساسی در برابر نوع مدیریت سنتی بر اتاق‌های کشور است و ائتلاف برای فردا همیشه نشان داده پیش از برخورد به بن‌بست‌های مدیریتی، با بازآرایی ساختار خود به فرصت‌سازی از شرایط موجود روی‌ می‌آورد. این در حالی بود که با اعلام عدم امکان حضور مسعود خوانساری در انتخابات اخیر هیئت نمایندگان اتاق تهران، بسیاری از تحلیل‌گران شرایط سختی را برای این ائتلاف متصور بودند. از دیگر سو بر اساس گزارش‌های موثق شنیده شده از منابع داخل اتاق، افراد با سابقه و فعالان قدیمی اقتصادی و تشکلی اتاق تهران، جهت حضور در سه کرسی هیئت رئیسه‌ی اتاق ایران معرفی می‌شوند.

 

با توجه به آن که تقریبا اجماع کلی بر ریاست حسین سلاح‌ورزی برای دور آتی اتاق ایران وجود دارد، شنیده‌ها از حضور محمدرضا بهرامن رئیس خانه‌ی معدن، قدیر قیافه فعال تجاری شناخته‌ی شده‌ی حوزه‌ی آسیای میانه و کشورهای متحدالمنافع و احمدرضا فرشچیان فعال حوزه‌ی کشاورزی و صنایع غذایی به عنوان سه نماینده‌ی اتاق تهران برای کرسی‌های نواب رئیسی اتاق ایران حکایت دارد. همچنین تلاش‌های تشکلی برای حذف بند موسوم به ادب از آیین نامه‌ی چگونگی تشکیل و فعالیت هیئت نمایندگان اتاق ایران ادامه دارد. بر اساس این بند که سال‌ها پیش به عنوان حرکتی رندانه در جلوگیری از حضور یک رقیب تشکلی برای رئیس وقت اتاق ایران ایجاد شده بود، اعضای هیئت رئیسه اتاق ایران صرفا از میان اعضای هیئت نمایندگان اتاق‌های کشور انتخاب می‌شوند و نمایندگان تشکل‌ها بدون حق کاندیداتوری صرفا به عنوان رای دهنده‌ در انتخاب هیئت رئیسه اتاق ایران مشارکت می‌کنند.

 

با بالا رفتن وزن تشکل‌ها در دور اخیر و این اصل که در حال حاضر بسیاری از تشکل‌ها طیفی بزرگ‌تر از برخی از اتاق‌های شهرستان را به لحاظ تعداد فعالان و حجم فعالیت اقتصادی نمایندگی می‌کنند، فراکسیون تشکل‌های اتاق حذف این بند را از شورای عالی نظارت درخواست کرده است. چنانچه این بند حذف نشود پیام باقری که هم سابقه‌ی تشکلی دارد و هم عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران است به عنوان نماینده‌ی تشکل‌ها در هیئت رئیسه حضور خواهد داشت ولی در صورت به ثمر نشستن تلاش‌تشکل ها در حذف این بند ناعادلانه یک نماینده‌ی مستقل تشکلی به جمع هیئت رئیسه اتاق ایران خواهد پیوست.

 

با این حال تغییر و بازآرایی ساختار مدیریتی اتاق تهران و ائتلاف برای فردا و اجرای شیوه‌ی شاخص بندی موجب شده فرضیات قبلی از ترکیب هیئت رئیسه این اتاق و نمایندگان آن در اتاق‌ ایران که قبلا بر اساس روابط بین‌فردی و کرسی‌های موروثی میان‌طیفی بود جای خود را به یک ترکیب جانشین‌پرور و به نسبت کاراتر دهد. در این بین گمانه زنی‌های قبلی از حضور افرادی چون افشین کلاهی و محمدرضا زهره‌وندی به دلیل نزدیکی به خوانساری در ترکیب هیئت رئیسه به کلی منتفی و عملکرد و توانمندی به عنوان شاخص‌های قابل اتکا جایگزین آن شده است. برخی از صاحبنظران این اتفاق تعبیری با عنوان پوست‌اندازی اتاق تهران به نفع جوانان دانسته و حضور افراد با تجربه تر در اتاق ایران را زمینه ساز تقسیم کار فراگیر در ساز و کار چانه‌زنی بخش خصوصی و حاکمیت می‌دانند.
 
بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است
نظرات
آخرین اخبار