کد خبر: 12302
تاریخ انتشار: 27 فروردین 1402 - 23:39
هدیه حسن‌زاده بازیکن ایرانی تیم فوتبال نفت شمال از تلاشش برای کسب عنوان خانم‌گل عراق می‌گوید!

فراتاب: بازی کردن فوتبال هم مثل رفتن به ورزشگاه تا اواخر دهه ۷۰ برای بانوان ایرانی اتفاقی محال و دست نیافتنی به نظر می‌رسید. اما از اواسط دهه ۷۰ بود که به یکباره همراه با ایجاد تحولات خاص اجتماعی در کشور زمزمه‌هایی درباره ورزش بانوان به راه افتاد. همه چیز از جایی آغاز شد که فدراسیون ورزش بانوان تأسیس شد و خانم‌ها صاحب انجمن‌های ورزشی مختلفی شدند. این روزها در دهه اول ۱۴۰۰ شاهد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها هستیم؛ به همین بهانه به سراغ یکی از بازیکنان لیگ‌برتر فوتبال بانوان ایران رفتیم که اینک به عنوان یک لژیونر در لیگ عراق و در منطقه اقلیم کردستان مشغول بازی فوتبال است.

 

خودتان را معرفی کنید و از چه سنی وارد فوتبال شدید؟

هدیه حسن‌زاده هستم، متولد ارومیه، کارشناس برنامه‌ریزی گردشگری و بازیکن تیم فوتبال بانوان در لیگ‌ برتر کشور. من حدودا از ۱۸ سالگی فوتبال رو شروع کردم و از ۱۹ سالگی به صورت حرفه‌ای در لیگ برتر بازی کردم.

 

در حال حاضر در کدام تیم فوتبال مشغول به بازی هستید؟

تا سال گذشته در تیم زارع باطری سنندج بازی می‌کردم اما از زمستان سال گذشته و به مدت چند ماهی است که در تیم فوتبال زنان نفت شمال در اقلیم کردستان عضویت پیدا کرده ام و در لیگ سراسری عراق مشغول مسابقه هستیم. لازم به ذکر است که تیم نفت شمال عراق، در سال گذشته قهرمان مسابقات غرب آسیا شده است.

 

تاثیرگذارترین مربی یا مربیان شما در این مسیر چه کسانی بوده‌اند؟

من در طول دوران ورزشم مربیان زیادی داشته ام که اگر بخواهم نام ببرم تعدادشان خیلی زیاد می‌شود، اما کسی که از ابتدای فوتبالم تا به امروز مشوق و همراهم بود که به این جایگاه برسم استاد خشایی هستند که از همین تریبون دستشان را می‌بوسم و قدردان زحمتشان هستم.

 

به عنوان یک زن فوتبالبست که حالا لژیونر محسوب می‌شود، مهمترین موانعی که پیش روی ورود بانوان کشور به فوتبال است را چه مسائل و شرایطی میدانید؟

طبیعتا شرایط ورزشی و رقابتی در کشور در مقایسه میان دختران و پسران بسیار متفاوت و نابرابر است، برای دخترها سدها و موانع خیلی زیادتری وجود دارد از کمبود امکانات و نبود حمایت تا نگاههای تنگ نظرانه و محدود کننده. برای شخص خودم باید بگویم محدودیت‌های زیادی در پیش رویم بود؛ اوایل که خانواده ام با جو فوتبال بانوان آشنایی نداشتند مخالف بودند و خیلی تلاش کردم و طول کشید تا توانستم خودم را به آنها ثابت کنم.

 

در این مسیر آیا شده که هیچ وقت انگیزه تان را برای ادامه از دست دادید؟

هر چقدر اتفاقات مختلف سد راهم شوند و هر مانعی باشد، آنقدر میل و علاقه به فوتبال در من وجود دارد که انگیزه ام را برای ادامه دادن بیشتر هم می‌کند.

 

ورزش حرفه ای برای خانم‌های متاهل با وجود فرزند چه شرایطی دارد؟

شرایط برای خانم‌هایی شبیه من بسیار سخت است؛ از طرفی باید به فرزند و همسر و زندگیت رسیدگی کنی، مخصوصا که فرزند من سنش کمتر از دوسال است و در بحرانی ترین سن برای وجود و همراهی مادر در کنارش قرار دارد، اما به اجبار هم برای شرکت در تمرین‌ها، هم کار و هم مسابقات تنهایش می‌گذارم  و این مسائل قطعا در روحیه کودک تاثیر دارد؛ از طرفی هم علاقه ای که به فوتبال دارم  را نمی‌توانم کنار بگذارم. در کل شرایطی سخت و لذت بخش است، وقتی فرزندم را در آغوش می‌گیرم تمام خستگی را فراموش می‌کنم.

الگوی فوتبالی شما کدام بازیکن است؟

از نظر من مسی تنها بازیکنی است که نابغه فوتبال است، فقط فوتبال بازی نمی‌کند، معجزه می‌کند.

 

چه اهدافی برای آینده ورزشی‌تان دارید؟ برای دستیابی به این اهداف چه می‌کنید؟

در حال حاضر تنها هدفم این است که تلاش کنم خانم گل بشوم که در این راه تمام سعی و تلاشم را می‌کنم.

 

چه کمبودهایی در حوزه فوتبال بانوان احساس می‌کنید که مانع پیشرفت ورزشکاران می‌شود؟

ورزش بانوان کمبود های خیلی زیادی دارد؛ نداشتن اسپانسر و حامی مالی، رسانه ای نشدن و دیده نشدن  که الان به جز چند تیم، باقی تیم‌ها هیچ رسانه‌ای ندارند؛ نداشتن امکانات خوب از جمله سالن بدنسازی و چمن اختصاصی و ...

 

 نظر شما در خصوص ورود بانوان ایرانی بعد سالها به ورزشگاه‌های فوتبال چیست؟

یکی از بهترین اقدامات فدراسیون در ده سال اخیر همین مجوز دادن برای ورود بانوان به ورزشگاه ها بود. آرزوی هر زن فوتبال دوستی این است که در ورزشگاه تیم محبوبش را تشویق کند.

 

 آینده فوتبال بانوان ایران را چگونه می‌بینید؟

خیلی امیدوارم که شرایط بهتر و بهتر شود، میزان قرارداد بازیکنان بالاتر رفته و شرایط کم کم بهتر می‌شود، خدا را شکر می‌شود برای بهتر شدن شرایط برای همه تیم‌ها نه تنها چند تیم خاص امیدوار بود.

 

نظر شما در خصوص عدم پخش فوتبال بانوان از رسانه ملی چیست؟

بزرگترین معضلی که فوتبال بانوان در ایران دارد عدم مجوز برای پخش بازی‌های بانوان در رسانه ملی است، که این خودش باعث جذب اسپانسر و رسانه و درآمد برای تیم ها می‌شود و سطح فوتبال بانوان با پخش رسانه ای روز به روز پیشرفت می‌کند و بهتر می‌شود.

 

پیام شما برای دختران علاقمند به فعالیت فوتبال حرفه ای چیست؟

حرف آخرم با دختران سرزمینم است که اگر به این رشته علاقه دارید با انگیزه ادامه دهید و اطمینان داشته باشید موفق خواهید شد.

حتما به دنبال چیزی ک علاقه دارید بروید، سرمایه های آینده این کشور خواهید بود.

 

گفت‌وگو از زهرا پرتوی

این گفت و گو در چارچوب انجام تمرین‌های کاربردی ترم پیشرفته آموزش روزنامه نگاری انجام شده است

نظرات
آخرین اخبار