کد خبر: 12281
تاریخ انتشار: 7 آذر 1401 - 11:40
د.ستار عزیزی
درخواست استاد برجسته حقوق بین‌الملل برای برخورد با فرد نفرت‌پراکن علیه مردم جوانرود

فراتاب: اخیرا شخصی که علی الظاهر، معاون رسانه، فرهنگ سازی و آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد در یک متن توئیتری نوشته‌اند:

«1- جوانرود در سال‌های اخیر پایگاه داعش در غرب بود و عملیات‌های تروریستی در کشور انجام داده‌اند. 2- در غائله کردستان در ابتدای انقلاب، جلوی پای عروس کومله به جای گوسفند، 16 انسان قربانی کردند ...».

بدیهی است که چنان ادعاهای سخیفی و انتساب مردم یک شهر به داعش که اکثریت غالب آنها کُرد اهل سنت هستند، مصداق بارز نفرت پراکنی قومی –مذهبی است دیدگاهی که گویی نویسنده، آن را بهانه‌ای برای برخورد شدید با مردم شریف این شهر قرار داده است!

اصولا کُردها به عنوان مردمی که در سال‌های اخیر، قربانی حملات داعش در منطقه بوده‌اند، نه تنها هیچ نسبتی با داعش ندارند که دشمن درجه یک این گروه تروریستی نیز به شمار می‌آیند. همچنین ادعای سخیف مندرج در بند 2 این توئیتر، زاییده توهمات نویسنده است.

بند 2 ماده 20 میثاق حقوق مدنی و سیاسی که جمهوری اسلامی ایران نیز عضو این سند بین المللی است و متعهد به اجرای مفاد آن و گزارش دوره‌ای به کمیته حقوق بشر است؛ چنین مقرر می‌دارد:

«هر گونه دعوت (ترغیب‌) به کینه (تنفر) ملی یا نژادی یا مذهبی که محرک تبعیض یا مخاصمه یا اعمال زور باشد به موجب قانون ممنوع است».

براساس رویه قضایی بین‌المللی، اگر شخصی، پیروان و اهالی یک قوم، شهر و یا مذهبی را منتسب به گروهی تروریستی نماید، این اقدام او محرکی برای انجام خشونت، اِعمال تبعیض و یا مخاصمه و خشونت علیه مردم مربوطه خواهد شد. بنابراین دولت‌های عضو این میثاق، متعهد شده‌اند تا ترغیب کننده به تنفر قومی، ملی و یا مذهبی را مجازات نمایند.

نظر به اینکه مطابق ماده 10 قانون مدنی، مفاد معاهدات بین‌المللی که به تصویب مجلس رسیده باشند، در حکم قانون است؛ به عنوان استاد حقوق بین‌الملل از دستگاه قضایی تقاضا دارم شخص نویسنده این اخبار را به جرم تشویش اذهان عمومی و تلاش برای ایجاد تنفر قومی و مذهبی تحت تعقیب قانونی قرار دهند.

دکتر ستار عزیزی – استاد حقوق بین الملل دانشگاه بوعلی همدان

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار