کد خبر: 12234
تاریخ انتشار: 6 شهریور 1401 - 21:24
ویروسی که 52 سال قبل نخستین بار به انسان سرایت کرد و حالا ...

فراتاب: این روزها در کنار ترس و نگرانی از ویروس کووئید 19، شاهد نگرانی گسترده جهانی از شیوه ویروس دیگری به بنام «آبله میمون» هستیم، که در دو هفته گذشته نیز بطور رسمی اعلام شد وارد کشور شده است، در این گزارش به بررسی چگونگی ایجاد و نیز مسائل مختلف در رابطه با این ویروس خواهیم پرداخت:

 

کنگو نخستین خواستگاه آبله میمون

تقریبا ۵۲ سال پیش در مناطق جنگلی و روستایی کنگو اولین مورد ابتلا به آبله میمون در انسان که پسری ۹ ماهه بود به ثبت رسید. همان سال یعنی ۱۹۷۰ در بنین، کامرون، آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، گابن، ساحل عاج، لیبریا، نیجریه، سیرالئون و سودان جنوبی چندین مورد گزارش شده است .

 

آبله میمون چیست؟

 باید دانست که بیماری آبله میمون یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که از طریق یک گونه ویروس ارتو پاکس انتشار میابد ، با ریشه کن کردن آبله در سال 1980 و متعاقباً توقف واکسیناسیون آبله، آبله میمون به عنوان مهم ترین ویروس ارتوپاکس برای سلامت عمومی مطرح شد که تظاهرات بالینی آن شبیه آبله انسانی بود اما شدت آن کمتر بود.

 

مخزن بیماری

 شواهدی از عفونت ویروس آبله میمون در بسیاری از حیوانات از جمله گونه هایی از سنجاب ها موش های صحرایی گونه های مختلف میمون و غیره یافت شده است. مخزن طبیعی آبله میمون هنوز شناسایی نشده است، اگرچه جوندگان محتمل ترین آنها هستند.

 

راه های انتقال

انتقال از حیوان به انسان میتواند از طریق تماس با خون ، ترشحات ، و مخاط حیوان آلوده رخ دهد. انتقال از انسان به انسان نیز می تواند از طریق تماس مستقیم  با ترشحات تنفسی، ضایعات پوستی فرد مبتلا یا اشیاء آلوده به آن ایجاد شود.

 

تاثیرات بر سایر نقاط جهان

 

آبله میمونی یک بیماری با اهمیت برای بهداشت جهانی است زیرا نه تنها کشورهای افریقایی بلکه سایر نقاط جهان را نیز به تسخیر خود در آورده است در سال ۲۰۰۳در ایلات متحده آمریکا این بیماری مشاهده شده است همچنین در نیجریه ۲۰۱۷، در اسراییل ۲۰۱۸، در بریتانیا و سنگاپور ۲۰۱۹،و در سال های بعد چندین کشور دیگر درگیر آن شدند .

 

شیوع  آبله‌میمون  در اروپا

 ۲۹آوریل ۲۰۲۲ در بریتانیا اتفاق افتاد  با شناسایی علائم آبله‌میمون در یک شهروند بریتانیایی که به نیجریه  سفر کرده بود شناسایی شد. فرد متعاقباً در ۴ می به بریتانیا بازگشت و اولین فرد بیمار برای شیوع این بیماری در کشور شد.

 

اعلام وضعیت اضطراری

از ماه می به بعد مواردی عمدتاً در اروپا،  آمریکای شمالی و جنوبی، خاورمیانه و استرالیا گزارش شده‌است که موجب شد سازمان جهانی بهداشت در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲ شیوع آبله‌میمون را یک وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد.

 

آبله میمون در ایران

۱۶اوت ۲۰۲۲ اولین مورد آبله میمون در ایران شناسایی شد

بیمار خانمی ۳۴ ساله بود که پس از آزمایشات اولیه در قرنطینه قرار گرفت .

 

شدت و مرگ و میر

هرچند  آبله میمون خود به خود بهبود می‌یابد اما موارد شدیدی از آن گزارش شده است محققان معتقند که شدت بیماری  به میزان در معرض قرار گرفتن و وضعیت سلامت فرد آلوده بستگی دارد.  نسبت مرگ و میر موارد آبله میمون از نظر تاریخی بین 0 تا 11 درصد در جمعیت عمومی بوده و در میان کودکان خردسال بیشتر بوده است.  اخیراً مرگ و میر مورد در حدود 3-6٪ بوده است.

 

گزارش از شهاب آهسته

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار