صنعت؛ چرخی که باید بچرخد! | فراتاب
کد خبر: 12176
تاریخ انتشار: 10 تیر 1401 - 18:45
یادداشتی به بهانه روز ملی صنعت ومعدن

فراتاب: صنایع و معادن کشور علیرغم پتانسیل غنی که دارند هنوز بامدیریت سنتی و‌ غیر کارشناسانه اداره وبا تکنولوژی چنددهه قبل فعالیت میکند
مقدمه

ایران کشوری‌ست دارای ظرفیت‎‌های غنی و منابع سرشار معدنی که با دارا بودن بستر مورد نیاز برای راه اندازی صنایع همواره مورد توجه سایر کشورها بوده است. مواد معدنی و کانی‌های اقتصادی به عنوان مواد اولیه یا مواد خام در توسعه‌ی صنایع، نقش بسیار مهمی بازی می‌کنند و در مجموع یکی از رکن‌های اصلی در اقتصاد هرکشور به شمار می روند.

بديهي است که این سرمایه های با ارزش امانتی است برای نسل‌های آینده و استفاده بهینه و ایجاد بهره‌وری در زمان حال برنامه‌ای اصولی می‌طلبد تا حداکثر منافع عاید کشور شود. امروزه توجه به صنایع کوچک و متوسط در شرایط تحریم و فشار اقتصادی موجب افزایش تولیدات داخلی می‌شود و برای حصول نتیجه مناسب در این زمینه نیازمند ارتقای سطح تکنولوژی، استفاده از نظرات کارشناسی و تغییر برخی سیاست‌های فعلی می باشد.

اگرچه حوزه صنعت و معدن همواره در کنار یکدیگر دیده شده و متولیان واحد داشته است، اما گستردگی کار در بخش صنایع باعث شده بخش معدن در این سال ها در سایه قرار بگیرد. معادن مواد صنایع مادر مانند سیمان و فولاد کشور را تامین می‌کنند و هر شغل معدنی بطور غیرمستقیم توانایی چندین برابری اشتغالزایی را به همراه دارد, بخش معدن امکان آن را دارد که جایگزینی برای فروش نفت شود دهم تیرماه با روز ملی صنعت و معدن برابر است اختصاص اين روز فرصت مناسبي است تا نگاهی کوتاه به فعالیت حوزه ی صنایع و معادن و چالش های پیش روی فعالین آن بپردازیم:

اصلی‌ترین مشکلات کنونی بخش صنعت
به دلیل تورم فراوانی که کشور با آن مواجه است بسیاری از تولیدکنندگان امروز برای سرمایه در گردش خود دچار مضیقه هستند. تسهیلات بانکی که می‌تواند راهکاری برای تامین سرمایه باشد انقدر سود بالایی دارد که واحدهای اقتصادی بهای تمام شده خود را بالا ببرند و همزمان حق بیمه تامین اجتماعی کارکنان و دیگر توانایی رقابتی خود را در بازارهای صادراتی از دست می دهند. نبود زیرساخت‌های فنی تامین انرژی مانند قطعی‌های برق در فصولی از سال که به تولید ضربه می‌زند و به ناچار باید این ظرفیت‌ها باید خالی بماند قبل و بعد از قطع برق کاهش تولید را داشته باشیم تا حداقل به تجهیزات و ماشین آلات گرانقیمت صنایع آسیب وارد نشود. طولانی بودن و بوروکراسی ترخیص و صادرات کالا در مرزها و پروسه بازگشت ارز و سخت‌گیری های مالیاتی بر فعالیت واحد های اقتصادی اثر گذاشته از مزیت رقابتی صادراتی کالا می‌کاهد.

اصلی‌ترین مشکلات کنونی بخش معدن

در کنارکم توجهی و عدم توسعه یافتگی که معادن با آن مواجهند. این بخش چالش‌های متعدد دیگری هم دارد که عمده این چالش‌ها از اختیار خود معدن داران خارج است. بخش معدن و سرمایه‌گذاری در آن حوزه ای پر ریسک است. عمده معادن ایران در مناطق کمتر توسعه یافته قرار گرفته شده و معدن‌داران انتخاب دیگری ندارد و باید در همان منطقه با همه محدودیت‌های امکانات، زیرساخت و ... فعالیت کنند، بوروکراسی اداری پیچیده‌ای که در بخش معادن داریم مزید مشکلات این بخش شده است و معدن داران باید مدام با دستگاه‌های مختلف خصوصا دستگاه‌هایی که مجوز صادر می‌کنند، چالش دارند.
تصمیمات ناگهانی و خلق‌الساعه که گاهی کارشناسی شده نیست هم در این سال ها صدمه فراوانی به معادن زده و هزینه کار در بخش معدن را بالا برده است، خصوصا افزایش های ناگهانی و قابل توجه عوارض بخش معدن که متاسفانه در بسیاری از مواقع برای معادن سراسر کشور نیز بدون توجه به آنکه ظرفیت این معادن متفاوت است اما یکسان در نظر گرفته می شود فرسوده شدن ناوگان و ماشین آلات حوزه معدن و فراهم نبودن امکان نوسازی آن برای صاحبان معدن نیز مزید مشکلات شده و این در حالی است که در تمام دنیا از تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن و به روز در معادن استفاده می‌شود.

 

 نویسنده: ادریس احمدی فعال حوزه اقتصادی

 

 

 

 

 

 

 

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار