کد خبر: 12115
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1401 - 13:29
بررسی سیر تاریخی تحولات سازمان نظام روانشناسی در ایران

فراتاب: سازمان نظام روانشناسي و مشاوره ايران، يك سازمان غيردولتي و مستقل است كه در جهت محقق ساختن اهداف و انجام وظايف تعیین شده در اين قانون، تشكيل شده است. همچنین اهداف این سازمان، طبق ماده 2 این قانون، شامل: تلاش براي ارتقاء سطح دانش روانشناسي و مشاوره، حمايت از حقوق مراجعان به روانشناسان و مشاوران، حمايت از حقوق صنفي روانشناسان و مشاوران می‌باشد. در این گزارش به بررسی مهمترین وقایع این سازمان طی یک دهه اخیر می‌پردازیم.

1382؛ تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور

در این سال سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تشکیل شد. قانون این سازمان مشتمل بر بیست و چهار ماده و نوزده تبصره است که در تاریخ 27 فروردین 1382 در مجلس شورای اسلامی به تصویب مجلس رسید و در تاریخ 9 اردیبهشت همان سال به تایید شورای نگهبان رسید. این روز به عنوان روز روانشناس شناخته می‌شود.

1394؛ اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری حمایت از خانواده

این شورا در جهت تحکیم بنیان خانواده و جلوگیری از طلاق و تبعات آن، در قوه قضاییه تشکیل شد و همچنین نحوه اجرا و اعضای این شورا تعیین شدند.

1396؛ ضرورت مشاوره پیش از ازدواج

دکتر عباسعلی اللهیاری رئیس پیشین سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، ضمن تاکید بر ضرورت مشاوره پیش از ازدواج و تاثیر آن بر سازگاری زوجین، بیان کرد: بند ششم ماده 117، برنامه ششم توسعه نیز اجباری شدن مشاوره‌های ازدواج دیده ‌شده و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هم، مشاوره‌های پیش از ازدواج را در برنامه‌های خود گنجانده است.

1398؛ دستور بیمه پایه و تکمیلی روانشناسان و مشاوران

در پی دیدار علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و دکتر حاتمی، رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، دستورات لازم در مورد بودجه، کمک مالی و بیمه سلامت روانشناسان و مشاوران در همکاری با صدا و سیما صادر شد.

1400؛ تشکیل شورای حل اختلاف مسائل روانشناسی و مشاوره

طی جلسه‌ای با حضور حجه الاسلام صادقی، معاون قوه قضاییه در امور حل اختلاف و دکتر محمد حاتمی، ضرورت تشکیل این شورا در جهت سرعت بخشیدن به پرونده‌های روانشناسی و مشاوره در شعبه حل اختلاف به تایید رسید.

1400؛ اولین مجمع عمومی سازمان

مجمع عمومی سازمان، پس از 17 سال، با حضور بیش از هفت هزار نفر برگزار شد. برگزاری مجمع عمومی به عنوان رکن اول قانون تشکیل سازمان و اولین تجربه سازمان محسوب می‌شود. در این مجمع دکتر حاتمی، به گزارش بیش از چهل فعالیت سازمان پرداخت.

1401؛ بهره‌مندی از وسایل دفاع شخصی

با تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان نظام و پلیس پیشگیری ناجا، روانشناسان ومشاوران دارای پروانه اشتغال از وسایل دفاع شخصی بهره‌مند شدند. این وسایل شامل شوکر و افشانه به همراه مجوز حمل و بیمه است.

1401؛ لیست افراد روانشناس‌نمای فاقد مجوز

این لیست از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اعلام شد. همچنین تبصره 3 ماده‌های 4 و 5 قانون تشکیل سازمان شامل تاکید بر عدم مراجعه به افراد فاقد شماره نظام روان شناسی و مشاوره به منظور مشاوره و حتی شرکت در کلاس‌های آموزشی (حضوری یا آنلاین) از سوی مردم می‌باشد.

 

 گزارش از سنور دانشخواه

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار