کد خبر: 12044
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1401 - 05:30
دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق فاش کرد جریان صدر با حضور نمایندگانی از ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی در دولت جدید عراق موافقت کرده است.

به نقل از پايگاه خبري شفق نيوز، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق فاش کرد جریان صدر با حضور نمایندگانی از ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی در دولت جدید عراق موافقت کرده است.

قیس الخزعلی روز شنبه گفت: هیئت جریان صدر پذیرفت تا نمایندگان چارچوب هماهنگی (گروه‌های شیعی) از جمله نمایندگان وابسته به ائتلاف نوری المالکی (دولت قانون) در دولت جدیدی که صدری‌ها به دنبال تشکیل آن هستند، حضور داشته باشند.

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق در مصاحبه تلویزیونی با شبکه العهد تاکید کرد: هیئت جنبش صدر درخواست کرد ۴۰ نماینده از چارچوب هماهنگی شیعیان حتی اگر از نمایندگان ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) باشند در تشکیل دولت جدید عراق که صدری‌های در تلاش برای تشکیل آن هستند، حضور داشته باشند.

قیس الخزعلی افزود: چارچوب هماهنگی شیعیان امتیاز‌های بسیاری داده و آماده است (برای خروج از بن بست فعلی) امتیاز‌های بیشتری هم بدهد، اما این چارچوب، از حق شیعیان برای تشکیل فراکسیون برتر در پارلمان عراق کوتاه نخواهد آمد.

قیس الخزعلی در ادامه ضمن درخواست از جریان صدر برای دادن امتیاز‌های واقعی، تاکید کرد کوتاه آمدن از مسئله تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان عراق به معنای پایمال شدن حقوق شیعیان است.

خزعلی با اشاره به اینکه جریان صدر نمی‌خواهد به چارچوب هماهنگی شیعیان امتیاز‌های سیاسی بدهد؛ افزود: جریان صدر حق دارد نخست وزیر مورد نظر خود را به پارلمان معرفی کند و ما نیز حق داریم با آن مخالفت کنیم.

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق با بیان اینکه آنچه که اکنون در کشور رخ می‌دهد یک درگیری و رقابت سیاسی است که مردم هزینه آن را پرداخت می‌کنند، گفت: حفظ منافع مردم، احزاب و گروه‌های سیاسی را وادار می‌کند تا برای برون رفت از شرایط فعلی امتیاز‌هایی بدهند.

قیس الخزعلی در ادامه ایجاد تفاهم میان دو حزب کُرد (حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان) را گام بزرگی درمسیر حل (بحران فعلی) خواند و تاکید کرد توافق میان احزاب کرد یک مشوق و انگیزه قوی برای طرف‌های شیعه به سمت رسیدن به تفاهم است و معادله ائتلاف سه جانبه را از بین می‌برد.

منبع: سرویس بین الملل­ ­خبرگزاری صدا و سیما

 
نظرات
آخرین اخبار