قرارداد ۲.۸۹ میلیارد دلاری "اسپیس‌ایکس" با ناسا برای فرود فضانوردان بر ماه | فراتاب
کد خبر: 11564
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1400 - 17:20
ناسا که در حال آماده شدن برای اعزام فضانوردان برای اکتشاف ماه است، کمپانی "اسپیس‌ایکس" را برای ساخت فضاپیمایی که بتواند بار دیگر انسان را به ماه ببرد، انتخاب کرده است. ارزش قرارداد "اسپیس‌ایکس" ۲.۸۹ میلیارد دلار است.

آژانس فضایی آمریکا ناسا، کمپانی "اسپیس‌ایکس" ایلان ماسک را برای ساخت فضاپیمایی که بتواند بار دیگر انسان را به ماه ببرد، انتخاب کرده است. "بلواوریجین" و "دینتیکس" دو شرکت دیگر بودند که نامزدی خود برای انجام این پروژه را اعلام کردند که به دلیل قیمت پیشنهادی جذاب و نجومی "اسپیس‌ایکس"، این شرکت توانست نظر ناسا را جلب کند و با امضای قراردادی به ارزش 2.89 میلیارد دلار، مامور این انجام این پروژه شود.

ناسا در حال آماده شدن برای اعزام فضانوردان برای اکتشاف ماه به عنوان بخشی از برنامه "آرتمیس" است و قرار است "اسپیس‌ایکس" این پروژه را به اتمام برساند و در همین راستا قرار است دو فضانورد آمریکایی را با خیالی آسوده به سطح ماه منتقل کند که حداقل یکی از فضانوردان زن خواهد بود که این نخستین  بار است که یک زن روی ماه پا می‌گذارد و نکته جالب دیگر اینکه، نفر دوم نیز یک فضانورد رنگین‌پوست است که برای نخستین بار قدم بر ماه می‌گذارد.

"اوریون" جدیدترین کپسول فضاپیمای سازمان فضایی ناسا برای حمل انسان به فضا و اکتشافات دوردست از جمله سیاره مریخ است، مراحل اجرایی این فضاپیما پس از اتمام برنامه شاتل و ناوگان شاتل کلید خورد و نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود را در 5 دسامبر 2014 با موفقیت انجام داد. این فضانوردان بوسیله کپسول اوریون به ماه سفر می‌کنند و بیش از یک هفته کاوش در سطح ماه را تجربه خواهند کرد و بعد از آن به زمین بازمی‌گردند.

"لیزا واتسون مورگان" مدیر برنامه فرود انسان HLS در مرکز پرواز فضایی مارسال ناسا در هانتسویل آلاباما گفت: امروز زمانی هیجان‌انگیز برای ناسا و به ویژه تیم آرتمیس است؛در طول پروژه آپولو ما ثابت کرده‌ایم که انجام کارهای به ظاهر غیرممکن امکان‌پذیر است  و ما فضانوردان را بار دیگر به سطح ماه باز می‌گردانیم که هدف از آن کشف مناطق و اطلاعات جدید برای مدت زمانی طولانی‌تر است.

برنامه "آرتمیس" از زمان دولت دونالد ترامپ آغاز شد و هدف را بازگشت بشر به سطح ماه در سال 2024 قرار داده بود که کمبود بودجه این هدف را غیرقابل دستیابی کرده بود. برنامهٔ آرتمیس (به انگلیسی: Artemis Program) یک برنامهٔ فضایی بین‌المللی با هدف فرستادن انسان‌ها از جمله نخستین زن به ماه است. مقصد نهایی این برنامه، قطب جنوب ماه و زمان اجرای آن تا سال 2024 است.

این پروژه به‌وسیلهٔ ناسا و شرکت‌های خصوصی صنایع هوافضای آمریکایی با همکاری آژانس فضایی اروپا، آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن، آژانس فضایی کانادا، سازمان فضایی ایتالیا، آژانس فضایی استرالیا، سازمان فضایی بریتانیا، سازمان فضایی ملی اوکراین و آژانس فضایی برزیل در حال اجراست و هدف نهایی این پروژه حضور دائم انسان‌ها روی ماه، ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های خصوصی روی کره ماه و در نهایت سفر به مریخ است.

نظرات
آخرین اخبار