کد خبر: 11362
تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1399 - 21:21
در نشست مرکز گفتمان صلح برای همه مطرح شد:

فراتاب: مراسم تجلیل از عوامل ساخت سریال نون خ توسط مرکز گفتمان صلح برای همه در تهران برگزار شد. مهدی فرجی تهیه‌کننده، سعید آقاخانی کارگردان، سیروس میمنت و ندا قاسمی بازیگر و امیر وفایی نویسنده از جمله عوامل حاضر در این نشست بودند. همچنین تعدادی از نمایندگان کُرد مجلس شورای اسلامی به همراه اساتید، دانشگاهیان و نخبگان عمدتاً کُرد مقیم تهران به همراه چندین رسانه داخلی و خارجی از دیگر مدعوین این نشست بودند.

به گزارش فراتاب در ابتدای این نشست دکتر حمید حشمدار مدیر عامل مرکز گفتمان صلح برای همه ضمن اشاره به تنوع بالا و جذاب هویتی اعم از قومی و مذهبی در کشور، گفت: «رنگارنگی اقوام و زبان‌ها و فرهنگ‌ها در ایران بزرگ و عزیزمان از جمله جذابیت‌های تمدنی و قدرت نرم کشور است، در سریال نون‌خ دیدیم که چگونه این سریال توانسته زیبایی‌های فرهنگی، جغرافیایی و دیگر جاذبه‌های مناطق کردنشین و کُردهای عزیزمان را با ظرافت و دقت خوبی بازنمایی کند و باعث همدلی و همگرایی بیش از پیش همه مردم و اقوام مختلف کشور شود.» حشمدار افزود: از این نظر باید به دست‌اندرکاران و عوامل ساخت این سریال یک خدا قوت و خسته نباشید جانانه گفت و مشتاقانه امیدوار باشیم تا علاوه بر تداوم این سریال، شاهد ساخت سریال‌های اینچنینی بیشتری از دیگر اقوام و هویت‌های کشورمان باشیم.

اما مهدی فرجی تهیه کننده این سریال گفت: به دلیل کرونا و پروتکل‌های بهداشتی با تعداد محدودی در خدمت حاضران بودیم و دلیل حضورمان در نشست هم این بود که فهمیدم برگزارکنندگان دوستان فرهیخته‌ای از قومیت کُرد بودند و یک بار دیگر خواستیم از این طریق از هموطنان کردنشین تشکر کنیم.

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم فرهنگ کرد را نمایش دهیم این فرهنگ آنقدر جاذبه، زیبایی و وجوه مختلفی دارد که مثل یک ذخیره بزرگ فرهنگی و یک گنجینه است. هر نقطه این فرهنگ را دست بگذاریم حرف‌های بسیاری دارد که باعث شد مردم به سریال توجه کنند.

تهیه‌کننده سریال نون. خ با اشاره به قومیت‌های مختلفی که سریال را دیدند گفت: برای ما جالب بود که بیشترین مردمی که سریال را دیدند از استان سیستان و بلوچستان با حدود ۹۰ درصد مخاطب در مرکز استان بود. بعد از آن استان کردستان با ۸۷ درصد بود و بعد از آن‌ها بندرعباس، آذربایجان و کرمانشاه از دیگر استان‌های پربیننده بودند.

تهیه‌کننده سریال اضافه کرد: وقتی از مردم سوال شد چرا از سریال رضایت داشتند، جدای از قصه و نقش آفرینی از موسیقی، طبیعت زیبا و یکپارچگی و اتحاد در فرهنگ کرد نام بردند که این ویژگی‌ها را پسندیده بودند. همچنین سوال مشخصی پرسیده شد که نظرشان بعد از تماشای سریال نسبت به کرد‌ها چقدر تغییر کرد و حدود ۶۰ درصد بیان کردند نظرشان خیلی بهبود یافته است.

فرجی در ادامه با اشاره به اینکه سریال‌سازی در مناطق و با محور اقوام مختلف کشور باید ادامه پیدا کند، گفت: آقاخانی چند بار به من پیشنهاد داد که سمت مناطق جنوبی و بندرعباس برویم. خدا را شکر «پایتخت» و «نون. خ» این راه را باز کرد و سایر اقوامی را هم خواهیم دید.

وی با اشاره به سختی‌های تولید سریال نیز یادآور شد: سکانسی که دوستان به رودخانه رفتند تا چادر را بیاورند سرما ۱۸ درجه زیر صفر بود. شب می‌خوابیدیم و صبح بیدار می‌شدیم می‌دیدیم حدود ۸۰ سانتی‌متر برف آمده است و یا بار‌ها چادر ما را باد و طوفان برد. هنروران و بازیگران به خوبی نقش ایفا کردند. امیر وفایی نویسنده خیلی خوبی است که شاید تجربه نویسندگی اش با این سریال آغاز شد، اما بسیار خوب کار کرد.

فرجی افزود: گروه ما به طور معمول و بدون هنرور حدود ۱۰۰ نفر بود. آقاخانی معتقد بود حضور رنگ و لهجه و… جذابیت‌های سریال است. ما روز‌های بسیار سختی را به لحاظ تولید داشتیم، اما خوشبختانه کار را پسندیدند.

وی در ادامه گفت: فصل سوم نون. خ در حال نگارش است در فصل یک با تخمه در فصل دوم با انار اشنا شدیم و در فصل سوم راه سختی در پیش گرفته شده است که توجه به معدن و گیاهان دارویی از جمله این‌هاست.

فرجی همچنین عنوان کرد: هنرمندان مناطق کردنشین درخشیدند. ما از آذربایجان غربی و کردستان و همه جا هنرمند داشتیم و من حرف آقاخانی را قبول دارم که می‌گفت بخش مهمی از این جاذبه به چهره‌های بومی باز می‌گشت.

آقاخانی: امیدوارم پشیمان نشوید!

در ادامه سعید آقاخانی در سخنان کوتاهی بیان کرد: امیدوارم سری سوم انتظارت بیشتری برآورده شود و بهتر کار کنیم و پشیمان‌تان نکنیم.

سپس کمال حسین‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خوشحالم که در سریال فرهنگ و زبان کردی را نمایش دادید در فصل سوم هم امیدوارم این فضا را ببینیم و نشان دهید که این فرهنگ از صداقت و سادگی کرد است.

جلال محمودزاده دیگر نماینده مجلس و از اعضای هیات مدیره مرکز گفتمان صلح برای همه نیز بیان کرد: قبل از نون. خ کمتر کسی می‌دانست انار یکی از محصولات مناطق کردنشین است و یا محصول تخمه و یا انگور سیاه از دیگر محصولات ماست. معرفی لباس و فرهنگ ما در این سریال دیده شد. متاسفانه اوایل انقلاب دیدیم هنوز نگاه خوبی نسبت به مناطق کردنشین نبود.

محسن فتحی نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس یازدهم شورای اسلامی نیز طی سخنانی از کارگردان و تهیه کننده سریال نون خ خواست تا در نقش های اصلی سریال بیش از پیش از ظرفیت بازیگران اصالتا کُرد همچون هوتن شکیبا استفاده کنند وی افزود نون خ سریال ارزشمند و پرمخاطبی است و امیدوارم در فصلهای بعدی بتواند قوی تر از قبل منتشر شوند.

بهزاد رحیمی نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم یادآور شد: در بخش دوم این سریال، صداوسیما به سمت ملی شدن حرکت کرد و امیدواریم این حرکت استمرار داشته باشد. برای مردم کردزبان تماشای این سریال (به‌رغم تمام محدودیت‌ها و نارسایی‌هایی که برای ما وجود دارد) و این‌که ناگهان در خلال تماشای این سریال یک موسیقی فاخر کردی می‌شنیدیم لذت‌بخش بود.

امیر وفایی نیز درباره این سریال بیان کرد: ما نهایت سعی خود را کردیم که سریالی باشد که زیبایی کردستان را نمایش دهد و هم طبیعت و جذابیت‌های داستانی باشد. اینکه می‌خواستیم کمدی کار کنیم و شوخی کنیم با خط لب مرزی و باریکی رو به رو بودیم.

ندا قاسمی بازیگر نقش شیرین در سریال نیز عنوان کرد: بودن در سریال «نون. خ» برای من یک اتفاق و شانس بود خدا را شکر مردم دوست داشتند و امیدواریم فصل سوم هم ادامه پیدا کند.

در ادامه جمال الدین طا‌ها مدیرعامل جامعه کُرد‌ها در تهران گفت: یکی از وجوه ملی بودن تلویزیون و رسانه ملی همین توجه به اقوام است و نون. خ از این حیث خدمت بزرگی به رسانه ملی کرد. این سریال کاستی‌ها و کمبود توجهات را در زمان وقوع زلزله در این مناطق نشان داد. من از صداوسیما خواهش می‌کنم به اقوام و فرهنگ‌ها بیشتر توجه کنند.

دکتر محمد رئوف قادری مدیر عامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب و از دیگر اعضای هیات مدیره مرکز گفتمان صلح برای همه نیز، ضمن تشکر از عوامل ساخت سریال نون خ، این مجموعه تلویزیونی را فرصتی و گشایشی برای شناخت بیشتر ایرانیان از ظرفیت های تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی و ... کُردها قلمداد کرد و ابراز امیدواری کرد این مجموعه همچنان ادامه پیدا کرده و تبدیل به یک رویه سازنده شود.

در ادامه سید معروف صمدی نماینده سابق مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم در فصل بعدی، محدودیت‌هایی که تا اینجا در این سریال وجود داشت رفع شود و از نیروهای بومی در فصل بعدی استفاده شود. مشکل ما در کشور دگرپذیری است که این سریال می‌تواند به رفع آن کمک کند.

اردشیر پشنگ مدیرمسئول و سردبیر گروه رسانه ای فراتاب یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود وی گفت: معمولا در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران که بحران های سیاسی و هویتی تاریخی و حل نشده بسیاری دارند، کار کردن در حوزه هویتی، کاری توام با ریسک و مشکلات و محدودیت های بسیار است، درست شبیه به حرکت بر روی طنابی در یک هوای طوفانی. پشنگ افزود: به همین دلیل این در چنین شرایطی بایست علاوه بر داشتن شهامت و شجاعت، نگاهی با ظرافت و دقت نیز داشت چرا که کوچکترین اشتباهات و کمترین جملات دو پهلو ولو بطور سهوی، ممکن است به دلیل حساسیتهای زیاد منجر به واکنش های منفی و بلندتر شدن موانع موجود شود.

در ادامه این مراسم لیلا درخش فعال رسانه‌ای اظهار داشت: به رسانه ملی تبریک می‌گویم که کاری جدی برای اقوام انجام می‌دهد و امیدوارم این روند برای سایر قومیت‌ها هم‌شکل بگیرد. این کار از کارهای درخشان سعید آقاخانی بود و امیدوارم در فصل پیش رو همچنان خوب و درخشان ظاهر شوند.

 سیروس میمنت بازیگر سریال نون خ خطاب به حضار بیان کرد: خوشحالم که کار ما موردتوجه این مرکز قرارگرفته است و از سعید آقاخانی به خاطر زحماتی که کشید ممنونم. در مناطق کردنشین مرزهای زیادی داریم که در زمان جنگ تحمیلی در برابر دشمن ایستادند اما در نمایش‌های سینمایی و تلویزیون همواره صرفا خوزستان از این منظر موردتوجه بود و این موضوع به‌عنوان یک کرد من را اذیت می‌کرد. خوشحالم که امروز به فرهنگ کردی توجه شده است و شما این مجموعه را دوست داشتید.

مختار زارعی حقوق‌دان و فعال مدنی کرد هم خاطرنشان کرد: پروژه یکسان‌سازی فرهنگی از زمان رضاشاه در ایران شروع شد که تلاش شد تا تمام فرهنگ‌ها شبیه هم باشند. درصورتی‌که باهم بودن لزوماً به معنای مثل هم بودن نیست. از آقای آقاخانی تشکر می‌کنم که این پروژه یکسان‌سازی را کنار زد و این تنوع فرهنگی را به تصویر کشید. نون خ به هویت‌های غیررسمی، رسمیت داد.

دکتر ذوالفقارنسب مشاور دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، آخرین سخن‌ور این مراسم بود که ضمن بیان توجه رئیس‌جمهور به این مجموعه گفت: سلام رئیس جمهور را به عوامل سریال ابلاغ می‌کنم و از مرکز صلح برای همه تشکر می‌کنم که کارهای موثر و عملیاتی را آغاز کرده‌اند. وی ضمن قرائت آیاتی از قران کریم در اشاره به تنوع قومی در زبان دین، گفت: اقوام برای سرزمین ما تهدید نیستند و فرصت هستند.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم با اهدای هدایایی از عوامل سریال تجلیل شد.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع فراتاب بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار