کد خبر: 11349
تاریخ انتشار: 16 فروردین 1399 - 22:33
زندگینامه هلین بولک هنرمند معترض ترکیه‌ای که براثر اعتصاب غذا جان سپرد

فراتاب: هلین بولک خواننده معترض اهل ترکیه، در اعتراض به ممنوعیت کنسرت‌های اعتراضی‌شان و همچنین زندانی شدن اعضای گروه «گروپ یوروم» بعد از ۲۸۸ روز اعتصاب غذا جان داد.

گروه یوروم

این گروه در سال 1985 و درست چند سال پس از کودتای خونین نظامیان ترکیه و در میان خفقان شدید فضای سیاسی ترکیه تشکیل و شروع به فعالیت کرد. گروه مذکور در زمانی که یکسال بود درگیری های نظامی میان پ.ک.ک و ارتش ترکیه شروع شده بود با شعار و مشی چپگرایانه و دیدگاههای انترناسیونالیسیتی به وضعیت موجود، تبعیض ها، مشکلات و خفقان ترکیه اعتراض داشت. خیلی زیاد این گروه در میان جوانان ترکیه و منتقدین و جامعه روشنفکری این کشور محبوب شد، اما همزمان مورد حساسیت ملی گراها و پان ها قرار گرفت.

 

هلین بولک که بود؟

این دختر جوان در روز مرگش تنها 28 سال سن داشت، او متولد 1991 در شهر دیاربکر در منطقه کردستان ترکیه است، هلین بزرگ شده دیاربکر بود. خانواده‌اش در چاناق قلعه زندگی می‌کردند، اما خودش بعدها به استانبول مهاجرت کرد و در منطقه شیشلی ساکن شد. او از همان نوجوانی جذب گروه هنری اعتراضی «گروپ یوروم» شد و خیلی زود به یکی از اعضای محوری این گروه معترض تبدیل گشت.

اما در پی وقوع کودتای نافرجام در ترکیه و تبدیل شدن آن به بهانه‌ای برای بسته‌تر شدن فضای سیاسی و اجتماعی و بخصوص افزایش فشار بر منتقدین توسط حزب حاکم به رهبری رجب طیب اردوغان، شاهد افزایش فشارهایی علیه این گروه نیز بودیم.

این گروه که به سیاست‌های حزب حاکم درباره وضعیت اقتصادی، آزادی بیان، برابری، جنگ و ... انتقاد داشت بلافاصله پس از ماجرای کودتا، مجوز برگزاری کنسرت‌هایش توسط دادگاه لغو شد مدتی بعد پلیس با یورش به مرکز فرهنگی «ایدیل» محل فعالیت‌های این گروه موسیقی آنها را بازداشت کرد. در فاصله دو سال بیش از ده بار پلیس به این مرکز فرهنگی حمله کرد و بیش از ۳۰ نفر از افرادی که در این مرکز فرهنگی همکاری می‌کردند را بازداشت کرد. اتهام آنها همراهی با گروه‌های تروریست اعلام شده بود.

در این بین هلین از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در زندان بود. او مدت کوتاهی آزاد و سپس دوباره بازداشت شد و به همین دلیل از 19 می 2019 در زندان او به همراه ابراهیم گوگچک دیگر همکارش دست به اعتصاب غذا زد، ادامه اعتصاب و وخامت حال این دو باعث شد نهایتاً دولت ترکیه آنان را در فوریه سال 2020 آزاد کند، اما آنان اعتصاب خود را به رغم آزادی‌شان ادامه دادند چرا که خواهان آزادی همه دوستان خود و لغو محرومیت‌ها و کنار رفتن فشارهای دولت و دستگاه قضایی بودند. عدم واکنش دولت به خواسته‌های آنان باعث شد نهایتا اعتصاب غذای خود را به «روزه مرگ» تغییر دهند امری که نتوانست باز هم باعث تغییر رفتار دولت ترکیه شود. امری که در نهایت باعث از دست رفتن جان هلین بولک شد.

در همین زمینه حزب دموکراتیک خلق‌ها با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تاثر و تاسف شدید از مرگ این هنرمند معترض و جوان، مسئولیت مرگ او را متوجه دولت و حزب حاکم کرد و خواهان آن شد پیش از آنکه چنین سرنوشت تلخ و مایه شرمی برای ترکیه برای ابراهیم گوگچک تکرار شود، هرچه زودتر دولت دست به تغییر رفتار خود و برآوردن خواست اعضای این گروه هنری چپ گرا بزند.

 

چقدر بدنت نحیف شده که به اشک‌هام پناه بردی عزیزکم
دخترم، اگر گرسنگی عمرت را بلعیده بیا شیرم را بنوش.

شعله‌های سوزان وجودت را توی سپیدی گیسوانت پنهان کردی؟
یا این که شب‌ها خورشید در تو غروب می‌کند؟

نگران تن من که آب می‌شود نباش، آسمان را بر قامتم پوشیدم.
از غصه چهره در هم نکش مادرم، می‌دانی که بین ما رسم نیست جوانمردها بمیرند.

اگر رفتن شما آتش شود و بسوزاند مگر مادرها تمام می‌شوند؟
اگر مرگ گل‌ها را بچیند هم، بذر گل‌ها مگر تمام می‌شود؟

 

شعر یکی از آهنگ‌های گروه یوروم از آلبوم «طوفان تگرگ» شعر از ساواش اِزگی

(آهنگ گفتگویی است در یک کابین زندان بین یک مادر و فرزند زندانی‌اش)

 

گزارش از شقایق کمالی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

برای دیدن عکسها در اندازه بزرگتر کلیک کنید

 

نظرات
آخرین اخبار