راه اندازی سامانه خود ارزیابی کرونا | فراتاب
کد خبر: 11288
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1398 - 21:34
اخبار پزشکی:
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سامانه خودارزیابی، اطلاع‌رسانی و ثبت بیماران کرونا در ایران با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به نشانی http://corona.research.ac.ir/ راه‌اندازی شد.

فراتاب_علمی: به گزارش فراتاب به نقل از ایرنا در گفتگو با دکتر رضا ملک زاده  در تلاش چند روزه همکاران پزشک و اپیدمیولوژیست در مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و تیم برنامه نویسی و تحلیل داده شرکت دانش بنیان ویستا این سامانه راه اندازی شد. در این سامانه جدید، بخش های اطلاع‌ رسانی در مورد ویروس کرونا شامل محتوای آموزشی، خودارزیابی و نظام ثبت بیماران در ایران راه‌اندازی شده است. 

وی با بیان اینکه خود ارزیابی بیماری کرونا با بهره گیری از این سامانه ایرانی امکان پذیر شده است گفت: خود ارزیابی بیماری، پرسش و پاسخ، اطلاع رسانی عمومی، ریجستری بیماران و پیگیری وضعیت آنان از جمله بخش های این سامانه است، بایوبانک نمونه ها و برگزاری دوره های آموزشی از دیگر مواردی است که به این سامانه ایرانی اضافه خواهد شد. 

وی گفت: این سامانه به سوالات مردم در حوزه بیماری کرونا پاسخ می دهد و افرادی که باید به مراکز درمانی سرپایی یا بیمارستان ها مراجعه کنند را مشخص می کند.

ملک زاده، کاهش استرس مردم، افزایش آگاهی صحیح در مورد بیماری، شناسایی به موقع بیماران و کاهش بار مراجعات اضافی به بیمارستان ها را از جمله ویژگی های این سامانه اعلام کرد و گفت: افراد با این سامانه می توانند خود را کنترل کنند و آرامش داشته باشند که خطری آنها را تهدید نمی کند.

وی استفاده از فناوری برای پیشگیری و کنترل بیماری ها از جمله کرونا را یکی از راهکارهای مناسب اعلام کرد و افزود: این رویه در بیشتر کشورها در حال استفاده است و چین هم از آن بهره گرفته و ما با استفاده از توان محققان در حال استفاده از آن هستیم.

آیا در افراد درمان شده از کرونا، ایمنی ایجاد می شود؟ 
وی یکی از موضوعات بسیار مهم را ایجاد ایمنی از کرونا در افرادی که درمان شده اند اعلام کرد و افزود: به همین دلیل محققان ما طرحی را آغاز کردند تا به صورت دقیق مشخص شود افراد درمان شده نسبت به این بیماری ایمن می شوند.

ملک زاده ادامه داد: این مطالعه قرار است با استفاده از آزمایش خون انجام شود، تیم تحقیقاتی در حال فعالیت در این زمینه هستند تا این آزمایش را آماده کنند، به محض فراهم شدن شرایط این آزمایش نمونه گیری از افراد به خصوص در مناطقی که بیماری شایع تر است، انجام می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: با انجام این تست مشخص می شود که چه افرادی مبتلا به بیماری شدند و ایمنی پیدا کرده اند تا این افراد نگران ابتلا مجدد به این بیماری نباشند. 

وی گفت: موضوع بعدی که در جریان این تحقیق قرار است مشخص شود این است که ویروس از چه زمانی وارد ایران شده و در چه مقیاسی افراد به این ویروس مبتلا شدند.

نظرات
آخرین اخبار