کد خبر: 10918
تاریخ انتشار: 1 آبان 1398 - 23:30
یک هفته پس از تظاهرات‌ها
ارتش لبنان امروز (چهارشنبه) برای باز کردن مسیرهایی که به دلیل اعتراضات از حدود یک هفته پیش بسته شده‌اند، عملیات گسترده‌ای را در سراسر کشور آغاز کرد و برای باز کردن برخی از این مسیرها در شمال بیروت به زور متوسل شد. همزمان با این امر،‌ تعداد نیروهای امنیتی

فراتاب: خبرنگار سایت اسکای‌نیوز در بیروت از استقرار گسترده نیروهای ارتش لبنان در منطقه نهر الکلب در میان درگیری‌ها با تظاهرکنندگان خبر داد و اعلام کرد، از عکاسان رسانه‌ها خواسته شده، از گرفتن عکس خودداری کنند.

ارتش برای بازگشایی مسیر منطقه نهر الکلب واقع در شمال بیروت به زور متوسل شد و همچنین در جریان تلاش برای باز کردن مسیرهای بسته شده در صیدا واقع در جنوب کشور درگیری‌هایی میان تظاهرکنندگان و نیروهای ارتش رخ داد که در اثر آن دست کم دو تن زخمی و دو تن نیز بازداشت شدند و تلاش‌های ارتش برای باز کردن مسیر این شهر نیز نتیجه‌بخش نبود. این دو تن بازداشت شده، فورا آزاد شدند.

با وجودی که ارتش لبنان در بیانیه‌ای خواستار عدم بستن مسیرها شده است و نیروهای امنیتی برای باز کردن آنها به ویژه در بیروت تلاش می‌کنند، همچنان ده‌ها مسیر در لبنان بسته‌اند.

از سوی دیگر، ارتش لبنان بر تعهد خود را درباره آزادی بیان و تظاهرات مسالمت آمیز بدون بستن راه‌ها و سخت کردن شرایط برای لبنانی‌ها تاکید کرد.

در بیانیه ارتش لبنان آمده است، ارتش در کنار شما و خواسته‌های محق شماست، ارتش همچنین متعهد به آزادی بیان است اما بدون بستن راه‌ها و سخت کردن شرایط برای شهروندان و دست زدن به اغتشاشات.

معترضان لبنان در میادین و خیابان‌های اصلی در تعدادی از شهرهای بزرگ مانند طرابلس در شمال و صور در جنوب لبنان به تظاهرات خود ادامه می‌دهند و پیشنهادات دولت در خصوص اصلاحات اقتصادی را نمی‌پذیرند.

با تداوم تظاهرات و گسترش دامنه آن، طرف‌های سیاسی به هر طریقی به دنبال کاهش شدت و مهار گسترش این اعتراضات هستند و برای این کار تلاش دارند، رسانه‌های داخلی را از پوشش‌ دادن این اعتراضات منع کنند.

در این راستا، منابع لبنانی اعلام کردند، میشل عون، رئیس جمهوری این کشور با رسانه‌های داخلی تماس گرفته و از آنها خواسته است پوشش‌دهی مستقیم تظاهرات و اعتراضات مردم را متوقف کنند. همچنین اصحاب رسانه لبنان تاکید کردند به همین منظور با آنها نیز ریاست جمهوری تماس گرفته است.

همچنین سایت المیادین اعلام کرد، ارتش لبنان ورودی‌های منتهی به میدان الشهدا در بیروت بست.

در این راستا نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد، لبنان تحمل اینکه همچنان در وضعیت معلق بماند را ندارد.

وی اظهار کرد، از سند اصلاحات اقتصادی دولت استقبال می‌کند.

رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد، نگران خلأ سیاسی است.

وی خاطرنشان کرد، دولت با تصویب سند اصلاحات اقتصادی اقدام مثبتی انجام داد و باید برای تحقق خواسته‌های مردم گام بردارد.

رئیس پارلمان لبنان افزود: شرایط کاملا برای ایجاد یک دولت مدنی فراهم است.

بشاره پترس الراعی، اسقف مارونی اعلام کرد، اصلاحات در کابینه لبنان باید شامل اصلاح در کادر اداری با اشخاص شایسته و ملی باشد.

تظاهرات مردمی در مناطق مختلف لبنان ادامه دارد و معترضان در مقابل بانک مرکزی لبنان اعلام کردند، رئیس بانک نخستین کسی است که باید به خاطر مسؤولتش در خصوص بحران معیشتی محاکمه شود. آنها اعلام کردند، تا زمان براندازی نظام سهمیه‌بندی به اعتراضات ادامه می‌دهند.

معترضان همچنین در برابر وزارت آموزش و پرورش خواستار محاکمه وزیر آموزش و پرورش شدند. آنها اعلام کردند، ۹ میلیارد دلار به عنوان کمک برای این وزارت‌خانه تعیین شد اما در بخش‌های مختلف آن ناپدید شد.

همچنین سایت المیادین از تظاهرات و اعتصاب سراسری در شهر النبطیه و مناطق آن خبر داد و گفت، ارتش لبنان تلاش دارد بزرگراه میان طرابلس و بیروت را باز کند.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار