کد خبر: 10769
تاریخ انتشار: 19 مهر 1398 - 21:50
آیا وضعیت بین ایران و عربستان سفید می شود؟

فراتاب - گروه سیاسی: روابط تهران و ریاض سال هاست که با فراز و فرود همراه بوده است و اغلب حال و هوای تنش و تقابل داشته است. این اتفاقات که حتی پیش از وقوع انقلاب اسلامی در ایران زمینه و مصادیقی داشته، پس از انقلاب و با روی کار آمدن یک دولت شیعی، در موارد زیادی از حالت بالقوه خارج و در بدترین شکل خود ظهور یافت.

در طول مدت ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده ی آمریکا، که با تصمیمات خلق الساعه ی رییس جمهور علیه ایران و برجام همراه بوده است، ظن تقویت همکاری بین آمریکا و عربستان برعلیه ایران تشدید شد و چه بسا خود سعودی ها را نیز دچار اشتباه محاسباتی نمود. با تشدید گرفتاری های عربستان در جنگ یمن و موارد جدیدی از اظهارات ترامپ، پیرامون امنیت خاورمیانه، و همزمان وقوع تغییراتی در جایگاه بین المللی ایران، ناشی از دیپلماسی فعال وزارت خارجه و شخص محمدجواد ظریف، سعودی ها در سطوح مختلف حاکمیت، تغییرات اندکی در روابط شان با ایران بروز دادند. این اتفاق از شخص محمدبن سلمان شروع شد و زمزمه ی ارسال میانجی های گوناگون نیز شنیده می شد.

البته همگی غیر رسمی و تایید نشده بود تا اینکه خبر سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان توجه رسانه ها را به خود جلب کرد، چراکه وی تصریح نموده است که، به درخواست عربستان سعودی و برای پیگیری ابتکاری جدید در زمینه رفع سوء تفاهم‌های موجود میان تهران و ریاض بزودی به تهران سفر می‌کند. حال باید دید که شیوه ی عمل و میانجیگری عمران خان، به کدام سمت متمایل است و آیا این امکان وجود دارد که با رفع تنش ها بین دو قدرت منطقه ای، یعنی ایران و عربستان سعودی، منطقه دوره ای از ثبات و آرامش را ببیند.

در این رابطه سخنگوی دولت و سیئول دفتر رییس جمهور هرکدام، جداگانه به اظهارنظر پرداخته اند. به گفته ی علی ربیعی، اگر عربستان واقعا دنبال تغییر رفتار خود باشد ما از میانجیگری پاکستان، استقبال می کنیم. محمود واعظی نیز در سخنانی با تاکید مجدد بر تغییر رفتار عربستان به ویژه در مسئله ی جنگ یمن، عنوان کرد که ایران از رفع مشکلات بین دو کشور استقبال می کند، ضمن اینکه، رییس جمهور در سازمان ملل، پیام صلح و دوستی ایران را برای کشورهای جهان و به ویژه همسایگانمان، ارسال کرد و طرح صلح هرمز نشانه و موید آن است.

 

 

 

نظرات
آخرین اخبار