کد خبر: 10672
تاریخ انتشار: 14 مهر 1398 - 16:25
محمد حسن گودرزی

فراتاب-گروه بین الملل- در شرایطی که دونالد ترامپ در صحنه بین المللی با چالش های جدی در مقابل ایران، کره شمالی، چین و روسیه درگیر هست، به نظر می رسد که در صحنه سیاست داخلی هم اوضاع چندان بر وقف مراد وی نیست و حالا با توجه به عزم دموکرات ها برای استیضاح وی، اوضاع تا زمان انتخابات ریاست جمهوری 2020 این کشور به شدت برای ترامپ چالش برانگیز خواهد بود.

13 ماه آینده صحنه سیاست آمریکا کاملاً تحت سلطه سرنوشت دونالد ترامپ خواهد بود. دموکرات ها درگیر رقابت درون حزبی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر 2020 هستند و از سوی دیگر مجلس نمایندگان هم به سمت رسیدگی به روند استیضاح وی حرکت می کند. از آنجا که سال 2020 سال انتخابات است ، هر دو طرف با توجه به نظرسنجی ها و رقابت های درون حزبی در ماه  نوامبر ، روند رسیدگی به امور را کنترل می کنند.

آخرین بار که یک رئیس جمهور در تاریخ آمریکا در خطر استیضاح و برکناری از ریاست جمهوری قرار رفت، در اواخر دهه 90 بود. تصمیم کنگره برای استیضاح بیل کلینتون به خاطر دروغ گفتن و شکستن سوگند ریاست جمهوری در سه ماه انتهایی سال 1998 گرفته شد وروند رسیدگی به استیضاح کلینتون تا فوریه و تا زمانی که سنا رای به بیگناهی وی داد، انجام شد. بنابراین این امکان وجود دارد که سنا نیز قبل از آغاز رقابت های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری ، جلسات خود را برگزار کند. رای دو سوم مجلس سنا برای اینکه رئیس جمهور را از سمت ریاست خود عزل کند لازم است. اتفاقی که هرگز در تاریخ سیاسی آمریکا رخ نداده است.

البته از نظر تاریخی این اتفاق در دهه 70 میلادی به گونه ای دیگر رخ داد. در مواجهه با استیضاح احتمالی و از دست دادن حمایت ، ریچارد نیکسون استعفا داد. احتمال دیدن  اینکه ترامپ این کار را انجام می دهد بسیار سخت و تا حد زیادی غیرممکن است . با این همه رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفت که معتقد است مجلس نمایندگان آمریکا از آراء لازم برای استیضاح او برخوردار است، اما اطمینان دارد که مجلس سنا او را تبرئه خواهد کرد.

در حالی که عده ای از نمایندگان جمهوری خواه مجلس از رفتار رئیس جمهور ابراز نگرانی کرده اند ، اکثریت قریب به اتفاق سیاستمداران جمهوری خواه یا از او حمایت می کنند یا ساکت مانده اند و به نظر می رسد که ترامپ خود را به جمهوریخواهان تحمیل کرده است. کسانی مانند لیندسی گراهام و تد کروز که سه سال پیش به نامناسب بودن ترامپ برای ریاست جمهوری حمله کردند، اکنون در زمره بزرگترین مدافعان وی هستند و چند مخالف ترامپ هم از دفتر ریاست جمهوری یا بیرون رفته یا اخراج شده اند. با این همه حمایت میت رامنی، سناتور برجسته جمهوری خواه از استیضاح ترامپ خبر خوبی برای جمهوری خواهان نیست و به نظر می رسد که در روزها و هفته های آینده برخی دیگر از سناتورهای جمهوری خواه در حمایت از استیضاح ترامپ به رامنی بپیوندند.میت رامنی سناتور جمهوری‌خواه از یوتا در مورد استیضاح ترامپ نوشت: با توجه به همه ظواهر، درخواست رئیس جمهور از اوکراین و چین برای تحقیق درباره جوبایدن اشتباه و وحشتناک است.

با وجود حمایت هایی که از ترامپ در بین افکار عمومی آمریکا به دلیل عملکرد اقتصادی خوب وی (کاهش بیکاری به پائین ترین سطح در 50 سال اخیر) وجود دارد اما به نظر می رسد که رسوایی اخیر در مورد درخواست ترامپ از رئیس جمهور اوکراین که در آن ترامپ از ولودیمیر زلنسکی خواستار تحقیقات درباره فساد احتمالی جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا و پسرش، هانتر بایدن در اوکراین شده، ورق را به ضرر رئیس جمهور امریکا بازگرداند. چرخش افکار عمومی به ضرر ترامپ، خبر خوبی برای مدافعان وی در مجلس سنا نیست و نمایندگان سنا به خصوص در ایالت هایی مانند آیووا، ماین و کلرادوی شمالی که با رای شکننده ای انتخاب شده اند حالا در دو راهی حمایت از ترامپ و از دست دادن نمایندگی خود در انتخابات آینده سنا مانده اند.

اما در طرف دموکرات ها، نتیجه این اتفاق و آغاز روند استیضاح شکاف در رده های جمهوری خواه است. در صورت موفقیت آمیز بودن استیضاح ترامپ و برکناری وی، ترامپ ناچار است ریاست جمهوری خود را به معاون خود، مایک پِنس واگذار کند. اما عدم برکناری ترامپ هم می تواند وی را تضعیف و آسیب پذیر در برابر چالش نامزدی مجدد برای ریاست جمهوری کند.

اما در این میان معضل دموکرات ها این است که روند استیضاح بر رقابت های درون حزبی دموکرات ها و نامزد شماره یک آنها تاثیر منفی خواهد گذاشت. زیرا ترامپ از این استیضاح برای حمله به بایدن و اتهام زنی به وی استفاده و بایدن به احتمال زیاد در نظرسنجی های رقابت های درون حزبی دموکرات ها سقوط خواهد کرد. بایدن نماینده برخی از طبقه کارگر سنتی و پایگاه آمریکایی آفریقایی آمریکایی از حزب دموکرات است و اینکه چگونه آنها واکنش نشان می دهند می تواند نامزد نهایی دموکرات را تعیین کند.

در حال حاضر نزدیکترین رقبای هم حزبی بایدن، الیزابت وارن و برنی سندرز هستند و هیچکدام از 12 نامزد باقی مانده نمی توانند رقیبی جدی برای وارن و سندرز باشند و با شروع رقابت های انتخاباتی در  فوریه 2020 ، از رقابت ها کنار می کشند. مشکلات مرتبط با سلامت برنی سندرز منجر به کناره گیری موقت وی شده است و بیشتر هواداران  وی احتمالاً به سمت حمایت از وارن می روند. در صورت تحقق این موضوع و کناره گیری سندرز به خاطر مسائل سلامت وی، به احتمال زیاد دموکرات ها در سال 2020 کسی غیر از سندرز را معرفی می کنند. این می تواند شانس بزرگی برای الیزابت وارن سناتور دموکرات و ترقی خواه باشد تا دومین زنی باشد که در تاریخ امریکاب برای رسیدن به ریاست جمهوری مبارزه می کند، و شاید هم اولین رئیس جمهور زن آمریکا.

 

محمد حسن گودرزی- روزنامه نگار حوزه بین الملل

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
علیرضا
| |
2019-10-09 14:12:47
جالب و مفید????????
آخرین اخبار