چشم نگران و منتظر جامعه برای نهایی شدن لایحه‌ی تامین امنیت زنان | فراتاب
کد خبر: 10338
تاریخ انتشار: 29 شهریور 1398 - 01:30
گزارش فراتاب از آخرین وضعیت لایحه تامین امنیت زنان

 فراتاب - گروه زنان: لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت که سرنوشت پیچیده و مبهمی از ابتدای راه تا کنون پیموده است، مراحل پایانی کار را در قوه ی قضاییه پشت سر می‌گذارد. در همین رابطه سخنگوی قوه‌ی قضاییه در نشست خیری اخیر خود از ارسال لایحه تنظیم و بازبینی شده‌ای تحت عنوان «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» و ارسال آن به دولت خبر داد.

در متن اولیه ی لایحه، تعریف کلی و مبهمی از خشونت، به همراه مواردی از مسئولیت دستگاه های مختلف در آموزش و پایش خشونت در جامعه، درج شده بود. نقد بسیاری از فعالین حقوق زنان به عدم پیش‌بینی مواردی به عنوان ضمانت اجرا در آن لایحه و ابهامات و کلی گویی های مندرج آن بود، که این ظن را ایجاد می نمود که در نهایت، این قانون کارایی لازم را نخواهد یافت و به مرور و در کوتاه مدت بایگانی خواهد شد. عده ای نیز برداشتن گام اول را مهم و تاثیرگذار ارزیابی می کردند و معتقد بودند، مسیر تکامل این قانون به تدریج طی خواهد شد.

اکنون و با ارائه ی لایحه ای از سوی قوه ی قضاییه، باید دید تفسیر کارشناسان امر، اعم از حقوقدان ها یا فعالین مدنی حوزه ی زنان از مفاد آن چیست و تا چه میزان آن را کاربردی و مفید قلمداد می کنند.

لازم به ذکر است، تقریباً همزمان با ارائه ی این لایحه، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، از  ارسال لایحه «حذف تبصره مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۳ سال» تا دو هفته آینده به دولت خبر داد و گفت: این معاونت به هیچ عنوان مخالف ازدواج در سن جوانی نیست بلکه ازدواج در جوانی یعنی دورانی که فرد به بلوغ جسمی و بلوغ روانی و فکری رسیده باشد را ضروری می‌داند. اهمیت این مسئله نیز در تاثیر کودک همسری به عنوان یکی از مصادیق خشونت علیه زنان می باشد. در هفته های اخیر با رسانه ای شدن مواردی از کودک همسری، جهت گیری های متفاوتی شکل گرفت و توجه بخش نگران جامعه به تبلیغ این امر در میان گروه اصطلاحاً «سنتی و مذهبی» جلب شد. توضیحات معصومه ابتکار در رابطه با ضرورت وجود بلوغ جسمی و فکری برای وقوع ازدواجی صحیح و دفاع از ازدواج در سنین جوانی ناظر به مباحثات گروه های مذکور است و به نظر می رسد، معاونت امور زنان و خانواده ی رییس جمهور تلاش می کند، بخش زیادی از افکار عمومی جامعه را راضی نگه داشته و بر مرز باریکی قدم برمی دارد.

 

گزارش از سوگل قائمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار