کد خبر: 963
تاریخ انتشار: 28 فروردین 1395 - 23:21
موافقت صدراعظم آلمان با اقدام قضایی علیه کمدین آلمانی که درباره رئیس‌جمهور ترکیه شعری را در یکی از شبکه‌های تلویزیونی آلمان خوانده بود، مواضع متفاوتی را در دولت آلمان به دنبال داشت.

به گزارش فراتاب، موضع «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در مورد برنامه‌ای طنز درباره «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در یکی از شبکه‌های تلویزیونی آلمان به اختلاف و شکاف در میان اعضای دولت این کشور منجر شده است. مرکل روز گذشته با اقدام قضایی علیه «یان بومرمان» به اتهام تمسخر اردوغان موافقت کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، «توماس دیمیتزیره» وزیر کشور آلمان از حزب دموکرات مسیحی از این اقدام مرکل دفاع کرد. وی در این مورد به روزنامه «بیلد» گفت که این موضوع مهم است که مسئولیت کیفری در همان محلی که رخ داده‌ است پیگیری شود و به این مسئله نه به وسیله دولت فدرال بلکه با قوه قضائیه مستقل رسیدگی شود.

مرکل روز گذشته گفت که این اقدام نه نوعی پیش داوری است و نه گامی در راستای محدودیت آزادی، رسانه‌ها و عقاید. وی همچنین بر بی‌گناهی این شخص و آزادی قضاوت تاکید کرد.

با این حال سوسیال‌دموکرات‌ها نظر دیگری دارند. «توماس اوپرمان» یکی از اعضای این حزب در پارلمان آلمان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: « من فکر می‌کنم که چنین تصمیمی اشتباه است. محاکمه یک طنز‌پرداز  آنهم به این شیوه با دموکراسی مدرن همخوانی ندارد.»

«پتر تاوبر»‌دبیر کل دموکرات‌مسیحی‌ها در دفاع از تصمیم مرکل در توییتر نوشت: «دولت قوانین را جدی می‌گیرد.حتی در مواردی که می‌تواند (به دولت) لطمه بزند.»

«هایکو ماس» وزیر دادگستری از حزب سوسیال دموکرات تصمیم‌گیری درباره بومرمان را به دادگاه محول کرد. وی و  دیگر هم حزبی‌اش یعنی «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان با این حال معتقدند که نباید مجوز پیگرد قانونی صادر می‌شد.

بومرمان چندی پیش در یک کلیپ ویدئویی طنز سیاست‌های اردوغان را به شدت مورد انتقاد قرار داد.پس از پخش این برنامه، ترکیه با توهین‌آمیز خواندن این ویدئو، از دولت آلمان خواسته است که این کمدین تحت تعقیب قضایی قرار گیرد. مرکل هم روز گذشته اعلام کرد که با تعقیب قضایی بومرمان مخالفتی ندارد.

 

منبع:فارس

نظرات
آخرین اخبار