کد خبر: 8451
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1397 - 04:00
اردوغان ارتش را پاکسازی کرده، از قدرت قوه قضاییه کاسته و قشر دانشگاهی را از درون تخطئه کرده است. اردوغان اینک نگاه خود را به سمت جامعه مدنی دوخته و گفتگوی آشکار را به زعم خود نشانه تهدید می داند.

فراتاب- گروه بین الملل: تصور کنید سمیناری در لندن برگزار شده است. در این میزگرد هواداران بلیر، کوربینیستاس ها، یوکی پرزها، ملی گرایان اسکاتلندی و حزب محافظه کار، اسلام گرایان، عضو مجمع دفاع از انگلیس، هواداران رادیکال طرفدار حقوق زنان و فعالان هویت های ناشناس دور هم جمع شده اند. همه از آینده سیاسی انگلستان با وجود اختلافات ژرف، اما با احترام متقابل سخن به میان می آورند.
تصور چنین اتفاقی در لندن بسیار دشوار است. چنین سمینار مشترکی در مقیاس کمتر در استانبول قابل برگزاری است. با این حال، زمانی که سپتامبر گذشته به ایراد سخن در استانبول پرداختم، چنین احساسی داشتم. من پیرامون پوپولیسم و مهاجرت صحبت می کردم. در سالن سخنرانی دانشجویانی با گرایشات سیاسی گوناگون از جمله: حزب حاکم عدالت و توسعه و منتقدان آن، لیبرال ها و سوسیال دمکرات ها، ملیت های کُرد و ارمنی حضور داشتند. آنها علیرغم داشتن دیدگاه های مخالف عمیق، به مذاکره آزاد آشکارا اعتقاد داشتند.
این سمینار بنا به درخواست اوسامه کاوالا در " مدرسه اروپایی سیاست" برگزار گردید. کاوالا یکی از مهمترین متفکران و شخضیت های ترکیه به شمار می آید. او دو ماه پس از ملاقاتش با من در استانبول دستگیر شد و اکنون بیش از 200 روز است که در بازداشت به سر می برد. هیچ اتهامی علیه او هنوز اقامه نشده است. با این حال، سیل افتراها علیه او در مطبوعات و حتی در پارلمان وجود دارد. گویا وی دشمن ترکیه می باشد و با گروه های تروریستی ارتباط دارد و در کودتای نافرجام 2016 دست داشته است. این افتراهای مخاطره آمیز و دردسرساز علیه او همگی بی معنی هستند.
کاوالا علاوه بر ایفای نقشی اساسی در دفاع از حقوق و آزادی های شهروندان ترکیه از جمله کُردها و ارمنی ها، تمام اقشار گوناگون با دیدگاه های متفاوت سیاسی را نیز زیر یک سقف گرد آورده تا اختلاقات خود را تحت لوای بحث و جدل مدنی مورد مباحثه قراردهند. وی سلسله پروژه هایی را به منظور جذب اعتماد دو جانبه ارمنستان و ترکیه سرمایه گذاری کرده است.
او ریاست "انادولو کولتر"، سازمانی که به ترویج تعدد حزبی و فرهنگی در ترکیه به منظور ساختن پل هایی بین گروه های نژادی، مذهبی می پردازد، را برعهده دارد تا از این رهگذر مسایل فرهنگی و هنری مشترک مطرح گردد.
در سپتامبر 2017، من و کاوالا به اتفاق جمعی از دوستان برای صرف غذا به یک رستوران دریایی مورد علاقه اش در استانبول رفتیم. همه ما نگران وخیم تر شدن اوضاع سیاسی کشور بودیم ، اما او به سهم خود هیچ ابراز نگرانی نکرد. او گفت: " تردید دارم که آنها تمایلی به دستگیری من داشته باشند."
کاوالا آشتی طلب است نه شخصیتی مجادله جو و یا جنجالی، او کسی است که با آرامش مردم را گرد خود فراهم آورده تا به گفتگو بپردازند؛ فرایندی که جامعه را به سمت و سوی کامیابی سوق می دهد.
بازداشت او به منزله آنست که اردوغان ارتش را پاکسازی کرده، از قدرت قوه قضاییه کاسته و قشر دانشگاهی را از درون تخطئه کرده است. اردوغان اینک نگاه خود را به سمت جامعه مدنی دوخته و گفتگوی آشکار را به زعم خود نشانه تهدید می داند.
میزان سرکوب در ترکیه از زمان شکست کودتای نافرجام ژوئیه 2016 که اردوغان وضعیت اضطراری اعلام کرد، فوق العاده بوده است. برآورد می شود بیش از 150000 نفر از جمله 6000 دانشگاهی، 4500 قاضی و دادرس از کار برکنار شده اند و درمجموع 137000نفر بازداشت شده اند. حدود 200 رسانه اجتماعی تعطیل و 100000 وب سایت بسته شده اند. از کلیه روزنامه نگاران زندانی در سرتاسر جهان حدوداً یک سوم آنها در ترکیه زندانی اند.
اخیراً اردوغان برای دیداری رسمی به بریتانیا آمد و با نخست وزیر و ملکه بریتانیا ملاقات کرد. بریتانیا ترکیه را به عنوان شریک تجاری مهم خود و ترکیه نیز متقابلاً بریتانیا را متحدی کلیدی در "مبارزه با تروریسم" تلقی می کند. ترکیه پس از شکست کودتا بیش از یک میلیارد دلار جنگ افزار نظامی خریداری کرده است. در کنفرانس خبری مشترک، نخست وزیر انگلیس از نیاز به ارزش های دمکراتیک سخن به میان آورد. با این توصیف، با رهبر ترکیه نسبت به فشار فوق العاده و تروریسم کوردها ابراز همدردی کرد. اردوغان اصرار ورزید کلیه کسانی که دستگیر شده اند، تروریست بوده اند. اردوغان اذعان داشت در جهانی که تروریسم بنا به دلایل گوناگون برای سرکوب دسته جمعی توجیه دارد، دست ترکیه را باز می گذارد که به سیاست های ضد تروریستی خود ادامه دهد.
در عین حال، قربانیان چنین سیاست هایی همچنان افزایش می یابند: کشت و کشتار، زندانی شدن، اخراج شدن و خفه کردن صدای مردم. در دنیای از هم فرو پاشیده کنونی که در آن تغییرات اجتماعی غالباً اسیر خشم و نفرت می شود تا بحثی مستدل شخصیتی مانند کاوالا گریزناپذیر و حتمی است. زندانی کردن او به منزله زندانی کردن امید نیز محسوب می گردد.
نویسنده: کنعان مالک نویسنده بریتانیایی هندی تبار
منبع: گاردین
برگردان به فارسی: علی اصغر پهلوان


بازنشر این مطلب یا ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار