کد خبر: 5362
تاریخ انتشار: 5 بهمن 1395 - 21:54
تداوم واکنش ها به سخنان ترامپ:
اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفت: آقای ترامپ اظهارات بسیاری داشته و ما نیز آنها را تعقیب می‌کنیم. در حال حاضر بیش از موضوع پل و خط آهن، به خاورمیانه فکر می‌کنیم

فراتاب‌ـ سرویس بین‌الملل: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در فرودگاه آتاتورک استانبول پیش از سفرهای دوره ای خود به کشورهای شرق آفریقا درباره دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفت: آقای ترامپ اظهارات بسیاری داشته و ما نیز آنها را تعقیب می‌کنیم. در حال حاضر بیش از موضوع پل و خط آهن، به خاورمیانه فکر می‌کنیم. رویکرد ترامپ در خاورمیانه چه خواهد بود؟ منطقه خاورمیانه در "غلیان" است. مطالبی آزاردهنده‌ای در خصوص خاورمیانه به گوش ما می‌رسد، به همین دلیل باید نشسته و آنها را بررسی کنیم.

ما طرفدار خاورمیانه‌ای هستیم که در آن تمامیت ارضی تمام کشورها محترم باشد. به خاورمیانه تکه‌تکه اصلا فکر نکرده و آن را درست نمی‌دانیم. بیش و پیش از هر چیزی، این امر بی‌احترامی به مردم خاورمیانه است. ترکیه هرگز نمی‌تواند به چنین تصوری « آری» بگوید. 

این مسئله را من به ویژه در دیدار با جناب ترامپ نیز مطرح خواهم کرد. هنوز زمان این دیدار مشخص نشده است، اما دوستان مان در وزارت امور خارجه در حال پیگیری کارهای لازم در این زمینه هستند. در آن دیدار قطعا این موضوع را از ابتدا تا انتها مطرح و بررسی خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه ادامه افزود: ترکیه قدرتمندترین و موثرترین کشور خاورمیانه است. تصور می‌کنم اگر کسی که ارتباطی با خاورمیانه ندارد بخواهد برای آن تصمیم‌گیری کند اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شده و برای جهان و بشریت مثمرثمر نخواهد بود.

گفتنی است اردوغان پیشتر گفته بود خواسته ما از «ترامپ»، پایان دادن به اتحاد آمریکا با کردها در شمال سوریه است امری که بنظر میرسد در دولت جدید امریکا با استقبال مواجه نخواهد شد.

هم چنین «دونالد ترامپ» در مراسم تحلیف  برای اولین بار در یک دهه اخیر و به طور کلی در تاریخ چندصد ساله ایالات متحده،  از واژه «تروریسم اسلامی» استفاده کرد.

نظرات
آخرین اخبار