کد خبر: 4277
تاریخ انتشار: 25 مهر 1395 - 09:35
عبدالباری عطوان:
اقدام انگلیس در ارائه پیش‌نویس یک قطعنامه‌ به شورای امنیت برای برقراری هرچه سریعتر آتش بس در یمن درواقع آغاز شمارش معکوس برای از هم پاشیدن ائتلاف عربی تحت امر سعودی‌ها و پیروزی مردم یمن بر عربستان است.

فراتاب- گروه بین الملل: اقدام انگلیس در ارائه پیش‌نویس یک قطعنامه‌ به شورای امنیت برای برقراری هرچه سریعتر آتش بس در یمن درواقع آغاز شمارش معکوس برای از هم پاشیدن ائتلاف عربی تحت امر سعودی‌ها و پیروزی مردم یمن بر عربستان است.
عبدالباری عطوان، تحلیل نویس مشهور عرب در مقاله‌ای در روزنامه مستقل رای الیوم، با این مقدمه نوشت: این قطعنامه در صورتی که تصویب شود راه نجاتی برای رهبری عربستان جهت برون رفت از باتلاق یمن است که در طول 19 ماه گذشته در نتیجه تصمیمات بی‌فکر در آن غرق شده است که این تصمیمات نشان گر جهل سیاسی، نظامی و جغرافیایی نسبت به یمن و توانایی مردمش بود.
انگلیسی‌ها بیش تر از تمامی غربی‌ها از یمن و سرشت مردم این کشور آگاه‌اند و با زیرکی درک کردند که ائتلاف تحت امر عربستان که بیشتر اعضای آن را هم پیمانان عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تشکیل می‌دهند، هرچقدر هم که ابزار قدرت داشته باشد و هر چقدر هم که زمان طول بکشد در این جنگ پیروز نخواهند شد و هم چنین درک کردند که این جنگ طولانی خواهد شد و چه بسا تحولات آتی امنیت و ثبات در منطقه و خطوط دریانوردی بین‌المللی اصلی و صادرات نفت را تهدید کند و باعث افزایش قدرت ایران و روسیه در این منطقه استراتژیک حساس شود.
به همین دلیل آن ها تصمیم گرفتند تا سریعا برای پایان جنگ و کاستن ضررها وارد عمل شوند. انگلیسی‌ها دست به چنین اقدامی با چنین سرعتی نزده‌اند مگر اینکه درخواستی از سوی آمریکا و اروپا برای مساله وجود داشته است و عربستان نیز از آن ممانعت نکرده باشد و هر کس که انگلیسی‌ها و تاریخ آن ها در منطقه خاورمیانه را بشناسد که تاریخی بد و آکنده از توطئه‌ها است یقینا چنین نتیجه‌ای را تایید می‌کنند.
جنگی که عربستان در یمن به راه انداخته است اتحادیه اروپا و آمریکا را در تنگنا قرار داده است و این ائتلاف که حامی این جنگ بود از آغاز فرصت چند ماهه‌ای را به نیروی هوایی، زمینی و دریایی عربستان برای تعیین تکلیف این جنگ داد و سپس آنها زمان جنگ را برای یک سال و نیم تمدید کردند و زمانی ائتلاف سعودی در این ماموریت موفق نشد آنها کارت قرمز نشان دادند و این اقدام به ویژه پس از آن انجام شد که تلفات انسانی غیرنظامیان زیاد شد و اعتراض‌ها از سوی سازمان‌های انسانی بین المللی نیز شدت گرفت.
ایالات متحده طرف اصلی در این حمله از روز نخست بود و نه فقط سوخت رسانی هوایی جنگنده‌های ائتلاف عربی را بر عهده داشت بلکه ژنرال‌هایش عملیات نظامی در یمن را مدیریت می‌کردند و اهداف را تعیین کرده و اطلاعات نظامی ارائه می‌دادند و مانع از هر گونه انتقادی علیه دولت عربستان و هم پیمانانش در رسانه‌های غربی و عربی می‌شدند. اقدام دیگر آن ها این بود که آمریکا به عربستان میلیاردها دلار سلاح‌ جدید در سال 2015 یعنی در اوج حملات به یمن فروخت.
سفیر انگلیس در سازمان ملل این بهانه را طرح کرد که انگیزه اصلی که کشورش را به ارائه این طرح واداشت کشتار دست جمعی بود که جنگنده‌های ائتلاف سعودی با بمباران یک مراسم ختم در صنعاء مرتکب شدند و 140 کشته و 600 زخمی برجای گذاشتند. اما دلایل دیگری وجود دارد که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و آن حملات موشکی است که یک کشتی اماراتی را در باب المندب هدف گرفت و به کشتی‌های جنگی آمریکایی نیز اخطار داد و همچنین موشک بالستیکی که از صعده در شمال یمن شلیک شد و به شهر طائف عربستان رسید.
انگلیسی‌ها که به استعمارگری در جنوب یمن برای ده‌ها سال پرداخته بودند و با حملات مقاومت یمن به صورت شکست خورده در سال 1976 از یمن عقب نشینی کردند به این باور رسیدند که روس‌ها و ایرانی‌ها با نفوذشان و سلاح‌شان به یمن می‌آیند که ماجرا به این امر می‌انجامد که آنها مهمترین تنگه‌های دریایی جهان یعنی تنگه هرمز در ورودی خلیج فارس و تنگه باب المندب در دهانه دریای سرخ را تحت کنترل خود درآورند.
در اینجا باید سخن عبدالعزیز آل سعود پادشاه پیشین عربستان به فرزندانش را یادآور شویم که گفته بود "یمن گورستان مهاجمان است پس از آن اجتناب کنید" اما نوادگان وی به نصیحت جدشان عمل نکردند. پایداری و جان فشانی‌های یمنی‌ها بود که این بیداری دیپلماتیک بین‌المللی را ایجاد کرد و آن ها را از خواب ساختگی‌شان بیدار نمود. هر کس که دست آخر بخندد بسیار می‌خندد و بی‌شک این ضرب المثل در نیروی مبارز یمنی و خواستگاه مردمی اصیلش نمود پیدا می‌کند.
منبع: ایسنا

 

نظرات
آخرین اخبار