کد خبر: 4200
تاریخ انتشار: 12 مهر 1395 - 10:55
مردم مجارستان با شرکت در همه‌پرسی، به پذیرش پناهجویان رأی منفی دادند.

فراتاب-گروه بین الملل:مردم مجارستان با شرکت در یک همه‌پرسی سراسری طرح اتحادیۀ اروپا برای سهمیه‌بندی پذیرش پناهجویان را رد کردند.

بر اساس اعلام ادارۀ ملی انتخابات مجارستان، 98.2 درصد از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی رأی منفی به پذیرش پناهجویان دادند. این نهاد با اعلام اینکه کمتر از 50 درصد واجدین شرایط در این کشور در همه‌پرسی اخیر شرکت کردند، افزود با توجه به میزان مشارکت مردم در این همه‌پرسی، نتایج آن نامعتبر است و قابل استناد نیست.

در عین حال، مقام‌های انتخاباتی مجارستان اعلام کردند مردم این کشور در این همه‌پرسی با اکثریت آراء طرح اتحادیۀ اروپا برای سهمیه‌بندی پناهجویان را رد کرده‌اند.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راست‌گرای این کشور، نیز نتایج را به‌رغم بی‌اعتبار بودن همه‌پرسی «قابل توجه» خواند و گفت اتحادیۀ اروپا نمی‌تواند مجارستان را «وادار» به پذیرش مهاجران کند.

اوربان در یک نشست خبری گفت: «13 سال از روزی که اکثریت مردم مجارستان در یک همه‌پرسی به پیوستن به اتحادیۀ اروپا رأی دادند، می‌گذرد. امروز مردم مجارستان بار دیگر صدای خود را دربارۀ مسأله‌ای مرتبط با اتحادیۀ اروپا به گوش (سران این اتحادیه) رساندند.»

وی از رهبران اتحادیۀ اروپا خواست به رأی مردم توجه کنند و گفت اصلاحیه‌ای را در قانون اساسی برای الزام‌آور کردن این تصمیم تصویب خواهد کرد.

دولت قبل از برگزاری همه‌پرسی با پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، تصویری منفی از پناهجویان در اذهان عمومی ایجاد کرده بود.

مجارستان در مسیر تردد مهاجران قرار دارد. این کشور سال گذشته که موجی از پناهجویان عمدتاً عراقی و سوری به‌سوی این کشور حرکت کردند، از آنان استقبال نکرد و با اقدامات سخت‌گیرانه از جمله نصب سیم‌خاردار و استقرار نیروهای محافظ موسوم به «شکارچیان مرزی»، سعی کرد از ورودشان جلوگیری کند.

این اقدامات انتقاد گروه‌های حقوق بشری را در پی داشت. مجارستان همواره با سیاست اتحادیۀ اروپا در خصوص پذیرش پناهجویان شدیداً مخالفت می‌کند.

سران اتحادیۀ اروپا پیش‌تر در نشستی در بروکسل، طرحی را در مورد تقسیم 160 هزار پناهجو در میان 28 کشور عضو این اتحادیه ارائه کردند.

مجارستان سال گذشتۀ میلادی در پی توافقی با اتحادیۀ اروپا کمتر از 1300 پناهجو را پذیرفت.

اروپا از سال گذشته با هجوم بی‌سابقۀ پناهجویانی مواجه است که اغلب از مناطق جنگی در آفریقا و خاورمیانه، به ویژه سوریه، می‌گریزند.

عدۀ زیادی قدرت‌های اروپایی را عامل این مهاجرت بی‌سابقه می‌دانند و می‌گویند سیاست‌های آنها به بروز موجی از تروریسم و جنگ در مناطق خشونت‌زده منجر شده و مردم را به ترک خانه و کاشانۀ خود وادار کرده است.

 

منبع:پرس تی وی 

نظرات
آخرین اخبار