کد خبر: 4002
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1395 - 12:51
هنری کامنس
حمله ی نظامی ترکیه که نویسنده آن را تجاوز غیر قانونی ترکیه به کشوری دارای حاکمیت مستقل می خواند با حمایت آمریکا و برای کشتن دو پرنده با یک سنگ طراحی شده است.

 فراتاب گروه بین الملل: حین حمله ی نظامی ترکیه به شمال سوریه، صاحبنظران از آنچه ترکیه حقیقتا به دنبال آن می باشد، متعجب گشته اند. در حالی که عملیات نظامی تحت عنوان مبارزه با داعش انجام می شود، حدس و گمانهایی مبنی بر اینکه انگیزه های واقعی ارتباطی با این عنوان ندارند نیز مطرح شده اند.

هنری کامنس کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز در  مقاله اش برای سایت چشم انداز شرقی جدید می نویسد که، ترکیه می خواهد در مقابل جمعیت کرد زبانش از خود محافظت کرده و مجبور به رفتار بر مبنای کرامت با آنها نباشد.

وی در ادامه می افزاید: اکنون اینگونه به نظر می رسد که بهترین راه رسیدن به این خواسته کمک به ایجاد کشور کردی جدید می باشدکه آمریکا مدتی طولانی خواهان تشکیلش بوده، حال آنکه هم برای آمریکا و هم برای ترکیه خواسته ای مطلوب و امکان پذیر می باشد.

نویسنده اشاره می کند که استراتژی آمریکا اجازه دادن به ترکها برای تصرف بخشی از خاک سوریه می باشد که از طرف دیگر باعث تضعیف یگانهای مدافع خلق که آمریکا حامی آنها بوده و تاکنون نقشی مهم در امنیت نواحی مرزی ترکی - سوری داشته اند و  هنوز تحت کنترل دولت اسلامی (داعش) می باشد، خواهد شد. وی توضیح می دهد که، این مسئله ترکیه را به عنوان فاتح بر کردهای تروریست که امنیتش را تهدید می کردند، می شناساند.

وی افزود، این مسئله همچنین بیانگر این نکته می باشد که یک حکومت قانونی کردی می تواند در قلمرو اشغال شده به وسیله ی نیروهای قانونی ایجاد شود تا اینکه حکومتی سرکش به وسیله ی تروریستها به وجود آید. حمله ی نظامی ترکیه که نویسنده آن را تجاوز غیر قانونی ترکیه به کشوری دارای حاکمیت مستقل می خواند با حمایت آمریکا و برای کشتن دو پرنده با یک سنگ طراحی شده است.

وی اشاره کرد در ازای کمک ترکیه به ایجاد حکومت کردی تحت حمایت آمریکا، اختیار دنبال کردن آزادانه ی کردها که اکنون منطقه را تحت کنترل دارند، به آنها داده شده است. از نقطه نظر ترکیه کردها در تلاش برای گرفتن اراضی ترکیه می باشند. از نقطه نظر آمریکا، آنها موفق به عقب راندن داعش و ایجاد حکومت یکپارچه ی کردی بر اساس معیارها و ضوابط خودشان، نه معیارهایی که آمریکا در نظر داشت، شده اند.

نویسنده معتقد است اکنون آمریکا از کردها به عنوان ابزاری برای عقب راندن ترکیه ی متمرد استفاده می نماید.وی اشاره می کند آنکارا نگران است که حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) با حمایت از عراق و سوریه  تبدیل به نیروی سیاسی مهمی شود. وی افزود دستاورد پیشمرگه ها در مقابل داعش این واقعیت را ممکن ساخته است، هر چند آمریکا خواهان نادیده گرفتن این دستاوردها و استفاده از آنها در راستای منافعش از طریق وارد کردن ترکیه در این ماجرا شد.

مضافا نظر مولف این است که، ترکیه با کمک به آمریکا برای ایجاد دولتی کردی که به وسیله ی کردها اداره می شود، اطمینان حاصل خواهد کرد که هیچ بخشی از ترکیه جز قلمرو این کشور نخواهد بود.

هنری کامنس اظهار داشت که این حرکت به بهبود روابط با آمریکا از طریق کمک به آن کشور در راستای عملی کردن برنامه هایش می انجامد و در عین حال مانع از لطمه دیدن روابط جدیدش با روسیه خواهد شد، البته تا زمانی که فقط با تروریستها می جنگد نه با حکومت سوریه که روسیه از آن حمایت می کند.

وی اذعان داشت که ترکیه به دنبال اهداف کردی در داخل و خارج از مرزهایش خواهد بود و در نهایت به عنوان معمار یکپارچه کننده ی حکوکت کردها ظاهر خواهد شد، هدیه ای از طرف مردم ترکیه ی نیکخواه، که شامل هیچ بخشی از ترکیه نشده و کنترل ترکیه بر تجارت نفت منطقه ای را تضمین نموده و بهانه ای برای محروم کردن کردهای ترکیه از حقوق باقیمانده یشان خواهد شد. نویسنده همچنین به زمانبندی شک برانگیز حمله اشاره می کند.

وی اشاره کرد، این مسئله با انتخابات در آمریکا ارتباط داشته و به دولت اوباما و جانشین مورد پسند وی هیلاری کلینتون کمک خواهد نمود. اما این مسئله به ارتش ترکیه چراغ سبز انجام آنچه مدتها با نفس در سینه حبس شده منتظرش بوده اند را خواهد داد.

دیدگاه مشابهی به وسیله ی مجله ی نیوزویک منعکس شد که سفر اخیر معاون رئیس جمهور جو بایدن به آنکارا و دیدارش با رجب طیب اردوغان در 23 آگوست را مورد توجه قرار می دهد.

وی اشاره می کند که شاید متعاقب ملاقات پوتین – اردوغان در 9 آگوست، سیر امور اکنون به سمت واشنگتن بازگشته باشد. متن اشاره می کند که از زمان کودتا این اولین بازدید یک مقام بلندپایه ی غربی از آنکارا می باشد.

کاخ سفید در تدارک سفر بایدن که در پاسخ به بمبگذاری تروریستی عروسی ای در غازی عینتاب صورت گرفته بود، مساعدت نمود و اعلام کرد که با مردم ترکیه مادام که آنها از دموکراسیشان در برابر همه ی اشکال تروریسم دفاع می کنند همراه است و ترکیه را جزء هم پیمانان و شرکای باارزش آمریکا و ناتو شمرد.

آمریکا باید اکنون بر این اساس جریان امور را پیش برده و راهی برای غلبه بر تنگنای موجود راجع به استرداد آقای گولن، بیابد که در غیر این صورت آنکارا در دستان ارتش پوتین خواهد افتاد.

هر چند حل این مسئله ساده نخواهد بود، اما این تلاش تا زمانی که اهمیت بودن ترکیه در ناتو بیشتر از بیرون ماندنش از آن است، تلاش با اهمیتی خواهد بود.

 

 منبع: new eastern outlook

برگردان به فارسی: سحر کارکن

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار