کد خبر: 2686
تاریخ انتشار: 18 تیر 1395 - 19:20
در نشست ورشو اعلام شد:
پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که از سال 2014 توان نظامی خود را نزدیک مرزهای روسیه در شرق اروپا و کشورهای بالتیک گسترش می دهد، امروز (جمعه) در نشست ورشو پایتخت لهستان آغاز رویارویی رسمی این پیمان با مسکو را اعلام کرد.

فراتاب-گروه بین الملل: موضوع های اصلی نشست دو روزه ناتو که تا فردا ادامه داردو سران 28 کشور عضو نیز در آن حضور دارند، بررسی روابط با روسیه و همچنین تروریسم است.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از الکساندر ورشبوو معاون دبیر کل ناتو به عنوان سخنران آغاز این نشست گفت: با ناراحتی اذعان می کنیم که به رقابت راهبردی دراز مدت با روسیه وارد شده ایم و این مساله نشان می دهد ناتو روند جدید تغییرهای خود را بر اساس این ماموریت آغاز می کند.
وی که سفیر اسبق آمریکا در روسیه نیز بوده است، افزود: این دگرگونی ها متفات با اقدام های ناتو پس از جنگ سرد خواهد بود ولی همچنان عملیات تقویت مرزهای شرقی کشورهای عضو را ادامه خواهیم داد.
در اجلاس ناتو هیات های 28 کشور عضو و 26 شریک این پیمان، نمایندگان اتحادیه اروپا، سازمان ملل و بانک جهانی حضور دارند.
ناتو که از سال 2014 فعالیت شورای همکاری با مسکو را تقریبا متوقف کرده است با وجود هشدارهای مکرر روسیه حاضر نشده از ادامه راهبرد گسترش نفوذ نظامی خود عقب نشینی کند.
نتیجه نشست ورشو با دو موضوع اصلی روسیه و تروریسم برای مسکو بسیار مهم است و البته همانگونه که انتظار می رفت ادامه و حتی گسترش همان سیاست های ضد روسی است.
اکنون نظامیان غربی در قالب ناتو و آمریکا در شرق اروپا، دریای بالتیک و سیاه، مستقر شده اند، بگونه ای که در رومانی، لهستان، جمهوری چک، لتونی و استونی دو کشور هم مرز روسیه، لیتوانی، مولداوی و کمی دورتر گرجستان پنج جمهوری شوروی سابق به عنوان همکاری یا برگزاری رزمایش به صورت دائمی یا موقت حضور دارند.
از سوی دیگر، یگان هایی از ارتش این کشورها با همکاری نیروهای ناتو و آمریکا جنگ با دشمن فرضی را که در این منطقه جز روسیه نمی تواند باشد، تمرین می کنند.

 منبع:ایرنا

 

نظرات
آخرین اخبار