کد خبر: 2614
تاریخ انتشار: 13 تیر 1395 - 11:30
فرانسه یک قدم جلوتر از آلمان:
پارلمان فرانسه متمم قانون جرم انگاشتن انکار جنایت علیه بشریت را تصویب کرد که بر اساس آن انکار «نسل کشی» ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در فرانسه جرم تلقی می‌شود.

فراتاب-گروه بین الملل: پارلمان فرانسه متمم قانون جرم انگاشتن انکار جنایت علیه بشریت را تصویب کرد که بر اساس آن انکار «نسل کشی» ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در فرانسه جرم تلقی می‌شود.

بر اساس این متمم قانونی کسانی که در فرانسه جنایات علیه بشریت را انکار کنند با مجازات پرداخت 50 هزار دلار جریمه و تا یکسال زندان مواجه می‌شوند.

انتظار می‌رود این متمم جدید که باید به تصویب مجلس سنای فرانسه نیز برسد تا پایان سال جاری میلادی اجرایی شود. در فرانسه پیش از این تنها انکار «هولوکاست» جرم تلقی می‌شد و مجازات داشت.

ارامنه می‌گویند در سال 1915 تا 1917 و در جریان جنگ جهانی اول، یک میلیون و 500 هزار نفر از ارامنه ساکن ترکیه فعلی بر اثر اقدامات ارتش امپراطوری عثمانی جان خود را از دست دادند.

ترکیه رقم عنوان شده را نادرست می‌داند و وجود حرکتی سازمان یافته برای پاکسازی نژادی اقلیت ارمنی را رد می‌کند. انتظار می رود تصویب این متمم پارلمان فرانسه خشم مقامات ترکیه را که در تلاش برای عضویت در اتحادیه اروپا هستند، برانگیزد.

پارلمان آلمان هم 13 خرداد امسال با وجود تهدیدهای آنکارا، کشتار ارامنه از سوی ترکیه عثمانی را به عنوان «نسل کشی» به رسمیت شناخت. دقایقی پس از تصویب قطعنامه پارلمان آلمان در این خصوص، حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد این مصوبه به روابط آنکارا و برلین «آسیب جدی وارد خواهد کرد».

همچنین دولت ترکیه کاردار آلمان در آنکارا را به وزارت خارجه احضار کرد. بینالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه نیز «لابی نژادپرست ارامنه» را مسئول این «تصمیم اشتباه» آلمان دانست.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان نیز اوایل تیر ماه امسال در چارچوب سفر سه روزه به ارمنستان بار دیگر از واژه «نسل کشی» برای کشتار ارامنه به دست حکومت عثمانی استفاده کرد و یاد قربانیان ارامنه در جنگ جهانی اول را گرامی داشت.

پاپ گفته بود: «متاسفانه این فاجعه، این نسل‌کشی، اولین (مورد) از یکسری فجایع اسفناک قرن گذشته بود.»

پارلمان اروپا نیز اواخر فروردین 1394 با تصویب قطعنامه‌ای کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول را نسل‌کشی دانست.

 

نظرات
آخرین اخبار