کد خبر: 2562
تاریخ انتشار: 9 تیر 1395 - 19:55
گزارشي خبري و تصويري از یکی از جاذبه های پر رمز و راز در کردستان ترکیه:
حِصن کَیف شهری باستانی در کرانه رودخانه دجله واقع در استان باتمان در جنوب ترکیه است، شهری مملو از جاذبه های طبیعی و تاریخی، با معماری منحصر به فرد خود، که قرار است به زودی از روی نقشه محو گردد! آن هم تنها به دلیل سدسازی در ترکیه!

فراتاب - گروه فرهنگی:،حِصن کَیف Hasankeyf شهری باستانی با استحكامات نظامي و دژي بر روي رودخانه ي دجله،اين شهر بين دياربكر و جزيره در شمال كردستان واقع شده است.حاكمان حِصن کَیف عنوان ملك يا پادشاه را بر خود نهادند.اين خاندان حاكم از صلاح الدين ايوبي نسب مي برد. از اين رو حسن كيف يكي از دولت هاي اخلاف ايوبيه به شمار مي رفت.

شرفنامه از اين خانواده به عنوان يكي از پنج خانواده اي نام مي برد كه بدون تاسيس دولت مستقلي در عمل در دوره اي به نام خود سكه ضرب كرده و خطبه به نام آنان خوانده شده است. در اواخر 1990 حِصن کَیف به مسئله مهمي تبديل شد، زيرا سد پيشنهادي ايلي سو (بخشي از پروژه عظيم جنوب شرق آناتولي) با طغيان و (درياچه پشت سد) اين شهر باستاني و آثار باستاني كردها را از ميان مي برد. مردم این شهر از حیث نژادی عمدتاً كرد، آشوري و عرب هستند. گفته شده در زمان نسل كشي آشوري ها در جنگ جهاني اول، این شهر خسارات زیادی دید.

برای مشاهده تصاویر با کیفیت مناسب روی آنها کلیک کنید

نظرات
حسینی
| |
2016-06-29 21:03:21
سلام بسیار جالب بود. سپاس
آخرین اخبار