کد خبر: 1080
تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1395 - 15:25
احمد داوداغلو، نخست وزیر ترکیه گفته است اگر اتحادیه اروپا تا ماه ژوئن (خرداد) اقدامی جهت تسهیل قوانین اخذ روادید برای شهروندان ترکیه‌ای انجام ندهد، آنکارا نیز خود را ملزم به پایبندی به توافقنامه حل بحران پناهجویان نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل فراتاب، احمد داوداغلو، نخست وزیر ترکیه گفته است اگر اتحادیه اروپا تا ماه ژوئن (خرداد) اقدامی جهت تسهیل قوانین اخذ روادید برای شهروندان ترکیه‌ای انجام ندهد، آنکارا نیز خود را ملزم به پایبندی به توافقنامه حل بحران پناهجویان نخواهد کرد.

ترکیه و اتحادیه اروپا ماه گذشته (اسفند ماه) برای کاهش سیل پناهجویانی که از طریق دریای اژه به یونان می‌روند، توافقنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن آنکارا منابع مالی بیشتری برای پناهجویانی که در خاک این کشور زندگی می‌کنند، از اتحادیه اروپا دریافت می‌کند. همچنین مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا از سرگرفته می‌شود و لغو روادید برای شهروندان ترکیه‌ای سریع‌تر انجام می‌شود.

تصویری از پناهجویان در سواحل یونان

در همین راستا اتحادیه اروپا روز سه شنبه 110 میلیون یوروی دیگر به ترکیه پرداخت کرد. این اتحادیه تاکنون 187 میلیون یورو برای پناهجویان به ترکیه پرداخت کرده است و موظف است در مجموع 3 میلیارد یورو بپردازد.

در مقابل ترکیه نیز از تردد غیرقانونی پناهجویان از طریق سواحل این کشور و ورود آنان به اروپا از راه‌های غیرقانونی جلوگیری می‌کند و تمام پناهجویانی را که از این طریق به 28 کشوراتحادیه اروپا وارد شده‌اند، باز می‌گرداند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به اظهارات داوداغو و تهدید این اتحادیه، گفت ترکیه باید تمام معیارهای لازم برای لغو روادید اتحادیه اروپا را به دست بیاورد.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا 

وی افزود: «ما به عنوان بخشی از توافقنامه (با آنکارا) به دنبال لغو روادید برای شهروندان ترکیه هستیم. ترکیه باید تمام شرایط لازم باقیمانده را نیز برآورده کند.»

لغو روادید برای ترکیه، کشوری با 75 میلیون جمعیت، بسیار بحث برانگیز بوده است. چرا که برخی معتقدند این اقدام راه را برای مهاجرت مسلمانان به کشورهای اروپایی باز می‌کند و بر بحران پناهجویان که بدترین بحران اروپا طی دهه‌های متمادی بوده است دامن می‌زند.

سال گذشته بیش از 1 میلیون و 100 هزار پناهجو و مهاجر وارد حوزه اتحادیه اروپا شدند. بیشتر این پناهجویان از طریق یونان و ترکیه به این کشورها آمده بودند. اما از زمان امضای توافقنامه آنکارا – بروکسل، ورود پناهجویان به اتحادیه اروپا به طور روزانه کاهش یافته است.

اتحادیه اروپا گفته است ترکیه تنها 19 معیار از 73 شرط لازم برای لغو روادید جهت تردد به کشورهای حوزه شینگن را دارد. داوداغو نیز روز دوشنبه گفت تنها 17 مورد از شروط لازم برای لغو روادید برآورده نشده و انتظار می‌رود ترکیه تا ماه می (اردیبهشت) به این موارد نیز دست یابد.

 

منبع:پرس تی وی

نظرات
آخرین اخبار