دو از پیش بازنده یا به چالش کشنده؟! | فراتاب
کد خبر: 9974
تاریخ انتشار: 10 شهریور 1398 - 23:20
رقبای درون حزبی ترامپ برای انتخابات 2020 چه کسانی هستند؟
عملکرد دونالد ترامپ در بین هم حزبی های خود منتقدانی داشته و تاکنون دو نفر از حزب جمهوری خواه آمادگی خود را برای رقابت های درون حزبی با دونالد ترامپ اعلام کرده اند.

فراتاب-گروه بین الملل- محمد حسن گودرزی: در حالی که تقریبا یکسال به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده است، به نظر می رسد که در اردوی دو حزب بزرگ این کشور تکاپو برای معرفی نامزد مورد نظر از طریق انتخابات مقدماتی در حال افزایش است. در حزب دموکرات تاکنون 20 نفر خود برای رقابت با دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا آماده می کنند. اما به نظر می رسد که در بین جمهوری خواهان به طور کلی بر روی نام ترامپ اتفاق نظر وجود دارد و بعید به نظر می رسد که شخص دیگری غیر از دونالد ترامپ به عنوان نماینده جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2020 برگزیده شود.

با این همه عملکرد دونالد ترامپ در بین هم حزبی های خود منتقدانی داشته و تاکنون دو نفر از حزب جمهوری خواه آمادگی خود را برای رقابت های درون حزبی با دونالد ترامپ اعلام کرده اند. این دو نفر جو والش (Joe Walsh) از نمایندگان ایالت ایلینویز در کنگره و بیل وِلد (Bill Weld) فرماندار اسبق ماساچوست در دهه 90 میلادی هستند که در این مطلب نگاهی به سوابق و دیدگاه های آنها در مورد مسائل گوناگون می اندازیم.

جو والش متولد 27 دسامبر 1961 سیاستمدار محافظه کار و مددکار اجتماعی است که یک دوره به عنوان نماینده منطقه هشتم انتخاباتی ایالت ایلینویز در کنگره امریکا انتخاب شده است. والش متولد و بزرگ شده در کلان شهر شیکاگو بوده و کار خود را به عنوان مددکار اجتماعی شروع کرده است. وی آموزش و مهارت های شغلی را به دانشجویان در مناطق کم درآمد ارائه می داد و به تدریج از نظر سیاسی فعال تر می شد. والش برای رسیدن به کنگره در سال 1996 و نمایندگان مجلس ایالت ایلینویز در سال 1998 کمپین های ناموفقى انجام داد ، اما در سال 2010 به کنگره آمریكا راه یافت. اگرچه حامیان کمی در حزب جمهوری خواه داشت اما در جنبش موسوم به حزب چای (Tea Party) محبوب بود. در دهه 1990 ، وی به عنوان یک جمهوری خواه معتدل شناخته می شد ، اما بعدها به یک محافظه کار و یک فعال حزب چای تبدیل شد.

در زمان حضور در کنگره، والش به دلیل حملات شخصی علیه اعضای حزب دموکرات و به ویژه رئیس جمهور وقت، باراک اوباما مورد انتقاد قرار گرفت. وی رئیس جمهور را متهم كرد كه اتحاد با اسرائیل را رها كرده و كشور را به سوی ورشکستگی می برد.  والش رویکردی بدون سازش در قانونگذاری حفظ كرد كه شامل رد هرگونه افزایش مالیات می شد و به طور مداوم علیه  افزایش سقف بدهی دولت فدرال رای داد والش اجماع علمی در مورد تغییر اوضاع را رد کرد و از کنترل سختگیرانه مرزها حمایت می کرد. بعداً ، در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ، والش از برخی اظهار نظرها و مواضع خود در زمان حضور در كنگره ابراز تأسف كرد.

در نتیجه تغییر مجدد حوزه های انتخاباتی که پس از سرشماری ایالات متحده در سال 2010 رخ داد، منطقه نمایندگی والش در سال 2012 توسط مجمع عمومی دموکراتیک تحت کنترل ایلینویز بازسازی شد. در حالی که وی ابتدا قصد داشت در منطقه 14 تازه تاسیس شده در مقابل رندی هولتگرن(Randy Hultgren) نماینده جمهوریخواه نامزد شود، در نهایت تصمیم گرفت در منطقه 8 که تغییراتی در آن ایجاد شده بود علیه نامزد دموکرات تامی دادورث (Tammy Duckworth) حاضر شود. والش در انتخابات عمومی 6 نوامبر 2012 توسط داکورث شکست خورد. والش پس از ترک مقام ، به عنوان مجری یک برنامه گفتگو محور رادیویی مشغول به کار شد. والش در ابتدا حامی پر و پاقرص دونالد ترامپ بود اما به تدریج و به طور فزاینده ای به رئیس جمهور انتقاد کرد و والش در مصاحبه ای در تاریخ 25 آگوست 2019 ، اعلام کرد که وارد رقابت های مقدماتی حزب جمهوری خواه در برای انتخابات 2020 خواهد شد و رئیس جمهور فعلی دونالد ترامپ را به چالش می کشد.

وی اظهار داشت كه رفتار ترامپ در زمان ریاست جمهوری باعث شده كه وی نامزدی خود را اعلام كند. والش اعتراف کرد که برخی از اظهارات گذشته وی ممکن است "به ایجاد ترامپ کمک کرده باشد. والش گفت:" ای باعث شده که من در مورد برخی از مواردی که در گذشته گفتم تأمل کنم." وی اظهار داشت كه دیگر به ترامپ رأی نخواهد داد ولی هنوز تصمیم نگرفته كه برای جلوگیری از انتخاب مجدد ترامپ به دموکرات ها رای بدهد.

دیگر جمهوریخواهی که تصمیم گرفته شانس خود را در مقابل دونالد ترامپ امتحان کند، بیل وِلد (Bill Weld) است. ویلیام فلوید ولد (William Floyd Weld) متولد 31 جولای 1945،  یک وکیل آمریکایی ، بازرگان و سیاستمدار جمهوری خواه است که از سال 1991 تا 1997 به عنوان 68مین فرماندار ماساچوست خدمت کرده است.

ولد که فارغ التحصیل دانشگاه های هاروارد و آکسفورد است ، قبل از اینکه وکیل دادگستری ایالات متحده در منطقه ماساچوست و بعداً ، معاون دادستان کل ایالات متحده برای بخش جنایی شود، فعالیت خود را به عنوان مشاور حقوقی کمیته مجلس دادگستری ایالات متحده آغاز کرد. وی روی یک سری پرونده های فساد عمومی کار کرد و بعدا در اعتراض به رسوایی اخلاق و تحقیقات مرتبط با دادستان کل ادوین میس(Edwin Meese) استعفا داد.

ولد در سال 1990 به عنوان فرماندار ماساچوست انتخاب  و در انتخابات سال 1994 ، وی با بیشترین رای در تاریخ ماساچوست انتخاب شد. در سال 1996 ، او نامزد جمهوری خواه برای سنا در ایالت ماساچوست بود اما در مقابل جان کری نامزد دموکرات ها در این ایالت شکست خورد. ولد در سال 1997 به عنوان فرماندار استعفا داد تا در انتخابات ریاست جمهوری از سوی بیل کلینتون به عنوان سفیر ایالات متحده در مکزیک انتخاب شود. با این همه به دلیل مخالفت جسی هلمز (Jesse Helms) رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا،  وی نامزدی خود را پس گرفت. پس از عزیمت به نیویورک در سال 2000 ، ولد به نامزد جمهوری خواهان برای فرمانداری نیویورک در انتخابات 2006 بود اما وقتی حزب جمهوری خواه به جای وی جان فاسو (John Faso) را تأیید کرد ، ولد از رقابت کنار رفت.

ولد در سالهای بعد درگیر ریاست جمهوری شد. در سال 2016 ، وی حزب جمهوریخواه را ترك كرد تا به حزب لیبرترین (Libertarian Party) كه همكار سابق و فرماندار پیشین نیومكزیكو گری جانسون آن را رهبری می کرد، ملحق شد. این حزب در انتخابات 2016، تقریباً 4.5 میلیون رای کسب کردند که بهترین عملکرد این حزب تا ان موقع و بهترین عملکرد احزاب سوم از سال 1996 بود. با بازگشت به حزب جمهوریخواه ، ولد در آوریل 2019 اعلام کرد که رئیس جمهور دونالد ترامپ را برای انتخابات سال 2020 به چالش می کشد.

 البته کارشناسان سیاسی عقیده دارند که با توجه به حمایت بالای جمهوری خواهان از دونالد ترامپ والش و ولد شانس ناچیزی در برابر وی دارند. با این همه به نظر می رسد که حضور این دو در انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان می تواند چالش هایی برای ترامپ و برنامه های وی برای انتخابات 2020 به همراه داشته باشد.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

 

نظرات
آخرین اخبار