آیا نیروهای کُرد سوری از کوبانی خارج شده‌اند؟ | فراتاب
کد خبر: 9947
تاریخ انتشار: 9 شهریور 1398 - 21:24
آغاز گشت زنی مشترک آمریکا و ترکیه
وزیر دفاع ترکیه از نخستین گشت زنی هوایی مشترک آمریکا و ترکیه بر فراز منطقه امن در شمال سوریه خبر داد

فراتاب گروه بین الملل: ایجاد گشت زنی مشترک در منطقه امن یکی از توافقات مشترک میان مقامات ترکیه و آمریکا در شمال سوریه است در همین زمینه ترکیه امیدوار است این گشت زنی مشترک خیلی زود شروع شود.

آنکارا در همین راستا امروز اعلام کرد از همین هفته باید شاهد خروج نیروهای کُرد طبق اعلام مقامات آنها از منطقه امن تایید شده باشیم.

هلوسی آکار وزیر دفاع ترکیه با اشاره به حضور شبه نظامیان وابسته به ی.پ.گ گفت: بنا به برخی اطلاعاتی که مقامات آمریکایی در اختیار آنها قرار داده اند. خروج نیروهای کرد عضو ی.پ.گ از برخی از مناطق مذکور شروع شده است، اما این موضوع می بایست بطور رسمی تایید شود. آکار افزود ما می‌خواهیم خودمان خروج کامل کُردها از این مناطق را مشاهده کنیم.

در همین زمینه یکی از مقامات منطقه خودمختاری دموکراتیک شمال سوریه تایید کرد که بخشی از نیروهای ی.پ.گ خروج خود از نقاطی مرز مشترک با ترکیه از جمله در پاسگاه‌های مرزی کوبانی را شروع کرده‌اند.

لازم به ذکر است که ترکیه و آمریکا طی ماه گذشته و در یک سلسه مذاکرات سخت نهایتاً بر سر تعیین حدود یک منطقه امن در شمال سوریه که اینک تحت کنترل نیروهای کُرد است به توافق رسیدند.

این در حالی است که نیروهای کُرد طی چند سال اخیر همکاری بسیار نزدیک و موثری با آمریکا در جنگ علیه داعش داشته اند اما با اینجال مقامات ترکیه ای، این نیروهای کُرد را بخشی از گروهی تروریستی در ترکیه (پ.ک.ک) خطاب می کنند!

نهایتاً تحت فشار مقامات ترکیه ای، میان کشور و آمریکا برای ایجاد یک مرکز فرماندهی مشترک جهت مدیریت گشت زنی در منطقه امن توافق حاصل شد.

آغاز ماموریت شناسایی

در همین زمینه ژنرال آکار افزود که خوشبین است ماموریت به زودی آغاز شود وی البته خبر داد که روز پنجشنبه دو فروند چرخبال ترکیه ای و دو فروند چرخبال آمریکایی ماموریت شناسایی خود در این مناطق را آغاز کرده اند.

ایده ایجاد منطقه امن در ابتدای سال 2019 و پس از فشارهای زاید الوصف و تهدید آنکارا مبنی بر حمله به مواضع نیروهای کُرد، توسط دونالد ترامپ مطرح شد ترامپ خواهان ایجاد یک منطقه امن به عمق 20 کیلومتر شد. اما به نظر می رسد آمریکایی ها هم تحت فشار کُردها نظر نهایی خود را تغییر داده و مباحث مربوط به عمق منطقه امن دارای تفاوت با پیشنهاد اولیه است.

در آخر باید گفت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرده است در اجلاس ماه آتی در سازمان ملل بر سر مسائل و تحولات سوریه با دونالد ترامپ همتای آمریکایی اش بحث و گفت و گو خواهد کرد.

منبع: سایت راپلر

برگردان به فارسی: فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

مطالب مرتبط

کُردهای سوریه از کدام مناطق مرزی عقب نشینی می‌کنند؟

نظرات
آخرین اخبار