کد خبر: 9935
تاریخ انتشار: 9 شهریور 1398 - 21:00
گزارشی از نمایشگاه دانشگاه‌های پزشکی ایران در سلیمانیه
برگزاری نمایشگاه دانشگاه های پزشکی ایران در اقلیم کردستان (عراق) به منظور معرفی توانایی های علمی و آموزشی در ایران و ارتقا سطح پزشکی, درمانی و آموزشی در اقلیم کردستان عراق

فراتاب - گروه بین الملل: روز پنج شنبه ۲۹ آگوست ۲۰۱۹ برابر با ۷ شهریور ۱۳۹۸ نمایشگاه دانشگاه های پزشکی ایران در شهر سلیمانیه اقلیم کردستان (عراق) برای اولین بار برگزار شد که ۱۴ دانشگاه پزشکی از ایران در این نمایشگاه شرکت کرده بودند.

هدف از برگزاری این نمایشگاه که دو روز به طول انجامید، معرفی توانایی های علمی و آموزشی در ایران و ایجاد تسهیلات برای دانشجوهایی بود که قصد تحصیل در رشته های پزشکی در ایران را دارند.

امیرخانی مشاور امور بین الملل وزیر بهداشت در مصاحبه ای ارتقا سطح رشته پزشکی و تامین داروی اقلیم کردستان را از اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد.

بلال محمد مسئول هماهنگی های نمایشگاه ارتباط مستقیم دانشجوهایی که خواستار ادامه تحصیل در دانشگاه های پزشکی ایران هستند با نمایندگان دانشگاهه های حاظر در نمایشگاه و برقراری ارتباط بین بیمارستان های اقلیم کردستان (عراق) و بویژه شهر سلیمانیه با مراکز پزشکی وابسته به دانشگاه های پزشکی ایران را از مهمترین اهداف مورد نظر نمایشگاه برشمرد.

دستاوردها

در این نمایشگاه تعدادی دوره برای دانش آموزانی که دوره دبیرستان را به پایان رسانده اند، در نظر گرفته شد و تعدادی قرارداد در زمینه پزشکی بین روسای دانشگاه های شرکت کننده در نمایشگاه و چند بیمارستان اقلیم کردستان عراق به امضا رسید.

دکتر جاوید فریدونی مسئول روابط بین الملل دانشگاه ارومیه اعلام کرد: بیش از ۵۰ نفر ثبت نام کرده اند و سعی ما بر این است که یک‌ دوره آموزشی برای ۴۰ تا ۵۰ دانش آموز برگزار کنیم. وی افزود شهر ارومیه دارای روابط فرهنگی و‌ تاریخی عمیقی با اقلیم کردستان است و به زودی دوره های مستقل و ویژه ای برای کردهای همزبان در اقلیم کردستان برگزار می‌کنیم که تقریبا ۷۰٪ دوره ها برای پزشک عمومی، ۲۰٪ برای داروسازی و دندان پزشکی و ۱۰٪ آنها برای کارشناسی ارشد و دکترا خواهد بود.

ایران یکی از اهداف توریسم سلامت برای کُردهای عراق

نماینده وزیر بهداشت در این نمایشگاه وعده ارائه تسهیلات ویژه ای را به متقاضیان تحصیل پزشکی در ایران و بیمارانی که جهت مداوا به ایران سفر می کنند را داد.

بر اساس آمار کنسولگری ایران در اقلیم کردستان (عراق) روزانه بیش از ۲۰۰۰ ویزا برای سفر به ایران صادر می شود که ۲۰٪ آنها و به عبارتی دیگر روزانه 400 نفر برای اهداف پزشکی و درمانی است. این بدان معناست که ماهانه 12 هزار نفر و سالانه حدود 150 هزار نفر از شهروندان کُرد عراقی با قصد و اهداف درمانی و پزشکی راهی ایران می‌شوند که در نوبه خود رقم قابل توجهی به نظر می‌رسد.

مراکز پزشکی ایرانی بسیاری در اقلیم کردستان عراق وجود دارند که به دلیل اعتماد مردم اقلیم کردستان به پزشکی در ایران، این تعداد روز به روز در حال افزایش است.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار