کد خبر: 9290
تاریخ انتشار: 16 تیر 1398 - 14:18
نگاهی به دستاوردهای کنگره «مشاهیر کُرد»؛

 

فراتاب- گروه فرهنگی: پس از چند روز تب و تاب، سرانجام شامگاه روز چهارشنبه 12 تیرماه کنگره «مشاهیر کُرد» به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی استان کردستان در چند سال اخیر با معرفی 30 تن از مشاهیر کُرد و تجلیل از آنها به کار خود پایان داد و اینک زمان آن است تا با دیدی واقع بینانه و به دور از هر گونه حب و بغضی به واکاوی و دستاوردهای واقعی آن پرداخت.

یک سال پیش با پیشنهاد استاندار کردستان مبنی بر برگزاری کنگره ای با نام «مشاهیر کُرد» در سنندج، تکاپوها با تعیین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیرخانه کنگره و دانشگاه کردستان با عنوان کمیته علمی این کنگره آغاز شده و در نهایت 30 تن از بزرگان و مفاخر کُرد به عنوان افراد منتخب معرفی و دعوت می شوند.

همزمان با برگزاری کنگره، شاهد موجی از حملات و اتهامات به برگزارکنندگان و بزرگان دعوت شده به این کنگره در فضای مجازی بودیم اما برخلاف برخی انتقادات و بعضاً موج سواری هایی که از سوی برخی افراد مغرض و اغلب در فضای بی در و پیکر مجازی صورت می گیرد به نظر می رسد اگر با دیدی عمیق تر به این کنگره نگاه شود می توان نتایج مطلوبی را از دل آن استخراج کرد.

نمی توان منکر شد که بازگشت «مظهر خالقی»، استاد پرآوازه موسیقی کُردی به زادگاهش پس از 4 دهه دوری، بزرگترین رویداد این کنگره بود که تلاش های زیادی برای افتادن این اتفاق خوشایند برای کردستان از سوی کارگروه کنگره صورت گرفت و در نهایت موفق شدند این استاد بلند آوازه موسیقی را به زادگاهش یعنی شهر زیبای سنندج بازگردانند. هرچند این اتفاق آنقدر خوشایند و غیر منتظره بود که بر روی اهداف اصلی کنگره سایه انداخته بود اما باید گفت که این مهمترین دستاورد کنگره نبود!

شاید کمتر کسی می توانست متصور شود که این همه نامدار و بزرگ از تبار «کُرد» را بتوان در کردستانِ ایران و در یک قاب، دور هم گرد آورد اما این رویا به واقعیت مبدل شد و استادان شهیر و نامداری همچون «مظهر خالقی»، «شهرام ناظریان»، «کیهان کلهر»،«میکائیل اصلان»، «محمدعلی سلطانی»، «محمدعلی معصومی»، «موکریان کوردستانی» و .... در تالار مولوی دانشگاه کردستان حضور به هم رساندند تا واقعه ای بی سابقه در تاریخ کردستان رقم بخورد.

با تمام این تعاریف، به جرات می توان گفت که بزرگترین دستاورد این کنگره را می توان از زبان «قطب الدین صادقی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون جست در حالی که گفت: با این همه مشاهیر کُردی که امروز در کنگره حضور پیدا کردند دولت دیگر نمی تواند بگوید که کُردها، رجال ندارند و دیگر نمی تواند ما را نادیده بگیرد.

علاوه بر این می توان از بازیابی خودباوری و اعتماد به نفس در میان جوانان کُرد به واسطه آشنایی و دیدار با مشاهیری که هنوز در قید حیاتند و مایه مباهات و افتخار در دنیا هستند به عنوان یکی دیگر از این دستاوردها نام برد.

موضوعی که نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد این است که سطح بالای سیاسی و فرهنگی این کنگره به حدی بود که رئیس جمهور ایران و عراق و رئیس اقلیم کردستان را وادار به ارسال پیام و قرائت آن توسط نمایندگان خود در این کنگره کرد.

جمع شدن تمام اقوام کُردی با لهجه ها و جغرافیای مختلف همچون کرمانجی، سورانی، هورامی، کلهر و ... فرصتی را برای هم اندیشی شخصیت های بزرگ کُرد به وجود آورد که اگر به درستی هدایت شود می توان از آن به بهترین نحو بهره برد.

همچنین سوگند فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات کُردی در این کنگره چیزی نیست که بتوانیم به راحتی از کنار آن بگذریم. ایران یکی از کشورهای دارای بیشترین تنوع قومیتی و زبانی در دنیاست و ادای سوگند فارغ التحصیلان به زبان مادری (فارغ از زبان رسمی کشور) در این کشور متنوع از نظر زبانی، تنها در کردستان و آن هم به زبان کُردی است که برای اولین بار صورت گرفته است.

اگر بخواهیم با دیدی نقادانه به این کنگره نگاه کنیم می توان بزرگترین نقد را در خصوص انتخاب سالن برگزاری کنگره وارد کرد که در روز اختتامیه، منتهی به برخی حواشی از سوی نیروهای انتظاماتی و کمیته تشریفات با خبرنگاران عکاس شد و مشکلاتی را به وجود آورد. انتخاب سالنی تنها با ظرفیت 500 نفر آن هم با وجود حضور هنرمندان و مفاخر سرشناس که مطلوب مردم هستند یکی از اشتباهاتی بود که باید به آن اذعان کرد هرچند این اشتباه منجر به نتیجه ای مثبت برای سنندج شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول مساعد مبنی بر اعطای اعتباری 100 میلیارد ریالی در حوزه فرهنگ و هنر به کردستان را آن هم در کمتر از چهار ماه به حاضرین در کنگره و مردم کردستان داد.

در یک جمع بندی می توان این گونه استنباط کرد که هرچند برخی حواشی آن هم به واسطه ناهماهنگی بین عوامل کمیته تشریفات در این کنگره اتفاق افتاد و انتقاداتی هم به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد است اما این انتقادات در مقایسه با دستاوردهای این کنگره موضوعی نیست که کل کنگره را بتوان زیر سوال برد هرچند باید نسبت به رفع آن و عدم تکرار در دوره های بعدی همت گذارد. این حواشی نباید باعث شود که تلاش عوامل برگزاری این کنگره و البته مدیر کل جوان و بومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به حاشیه برده شود. برگزاری کنگره «مشاهیر کُرد» از جمله عملکردهایی است که می تواند کارنامه هر مدیر بخش فرهنگی را تا سال ها بیمه کند.

 

گزارش از ظریفه احمدی - فراتاب

عکس: بختیار صمدی - فارس

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

 

نظرات
آخرین اخبار