کد خبر: 9084
تاریخ انتشار: 17 دی 1397 - 13:26
گزارش فراتاب از عملکرد زنان کارآفرین و کشاورز در استان فارس

 فراتاب - گروه گزارش: به علت تداوم خشکسالی و در نتیجه آمار بیکاری که به این علت روز به روز بالا می رود. عده ای از بانوان عضو صندوق اعتبارات خرد زنان سرپرست خانوار در شهرستان مرودشت دست به کاشت و تولید زعفران و تغییر الگوی کاشت در این شهرستان کردند. زنان که همگی به شغل کشاورزی مشغول بوده اند حالا با کم آبی های اخیر خانه نشین اند و منبع درآمدی که داشتند کم شده است یا این که برای یافتن کار بهتر به شهرها مهاجرت کرده اند. صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری که برای دسترسی زنان به منابع مالی و گسترش کسب و کارهای خانگی به وجود آمد در بین زنان با موفقیت چشگیری رو به رو شده است. این برنامه که الگوی اقتصادی موفقی در درون خود دارد تاثیرات بسزایی در بهبود وضعیت قشر بی سرپرست بازی می کند.

شهرستان مرودشت با 42 صندوق اعتبارات خرد و پوشش 20 درصدی روستاهای آن جز صدرنشینان استان فارس است. از اهداف تشکیل این صندوق ها می توان توانمندسازی زنان و جلوگیری از فقر و مهاجرت بی رویه اشاره کرد. اینگونه کسب و کارها و مشاغل که با وام های کم بهره تشویق می شوند در سال های اخیر موفقیت های زیادی را بدست آورده اند و توانسته اند بودجه های خوبی از سازمان فائو و خوار و بار جهانی دریافت کنند. طرح تله فود که با اثبات نبوغ زنان روستایی و عشایر در این شهرستان به تولیدات ارگانیک و سالمی دست یافته در حال عبور از فاز دوم خود است. فاز اول این طرح با پرورش بوقلمون و تولید گوشت بوقلمون سالم و عرضه آن به بازار به پایان رسید.

 

کشت زعفران در شهرستان مرودشت

بادانی مسئول ترویج جهاد کشاورزی مرودشت در رابطه با تجربه کشت زعفران می گوید: در حال حاضر در حال اجرای فاز دوم طرح بین المللی تله فود با موضوع فراوری محصولات باغی توسط زنان سرپرست خانوار عضو صندوق اعتبارات خرد هستیم. با حمایت مالی سازمان فائو و مشارکت دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری طرح مذکور در سالجاری تحت عنوان فراوری محصولات باغی توسط 10 نفر از اعضای صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی فاروق به اجرا در آمد. این طرح با هدف توسعه فعالیت های اشتغال زا و حمایت از زنان سرپرست خانوار و با نظارت اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت به اجرا در آمد.

اعضای این صندوق با تولید و فراوری محصولات باغی از جمله گردو، بادام، انار و تولید محصولات آب قوره و آب لیمو و سایر محصولات فراوری شده به صورت گروهی به نتیجه رسید. در جشنواره انار فاروق که در تاریخ 9 تا 15 آبان سالجاری در فاروق برگزار گردید. محصولات تولیدی را در قالب غرفه هایی در معرض بازدید و فروش قرار دادند و از سود حاصل، برای توسعه این فعالیت در مواقع آتی استفاده خواهند نمود.

 

برگزاری جشن برداشت زعفران در شهرستان مرودشت

با توجه به خشکسالی های اخیر و نیاز شدید به استفاده های از الگوهای کشت کم آب بر شهرستان مرودشت از چند سال قبل شروع به توسعه کشت محصول زعفران نموده و در سالجاری با سطح کشت 30 هکتار و کسب رتبه 5 کشت این محصول در استان اقدام به برگزاری جشن برداشت این محصول در مزرعه محمد نوشاد یکی از بهره برداران زعفران کار انجام گرفت. با حضور مهندس پاکاری رئیس بخش باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس و سایر همکاران و امام جمعه محترم، مدیر محترم جهاد کشاوزی برگزار شد. مهندس پاکاری به لزوم کشت محصولات کم آب بر و تاکید بر این که زعفران یک محصول پر هزینه است در زمینه کاشت و نیاز به حمایت دولت دارد، ایشان خاطر نشان کردند تا جایی که بتوانند در این راه با کشاورزان همکاری خواهند داشت.

مهندس رحیمی در ادامه صحبت ها افزودند: ما توانسته ایم کشت را به 30 هکتار گسترش دهیم با توجه به وضعیت خشکسالی و استقبالی که کشاورزان استان داشتند امید است که مرودشت از رتبه 5 به رتبه های بالاتر ارتقا یابد. زعفران نوشاد توانسته مجوز آی سی ام یعنی محصول سالم را نیز کسب کند. به این علت که در پروسه کاشت آن تمام تلاش ها برای استفاده نکردن از سموم انجام شده است و مطابق با استانداردهای جهانی است.

در پایان مراسم از برداشت زعفران در مزرعه دیدار به عمل آمد از بسته بندی هایی که انجام شد و روند پاکسازی و جدا کردن گل و کلاله بازدید شد و از مدعوین با دمنوشی که از محصولات جمع آوری شده درست شده بود پذیرایی به عمل آمد.

 

طرح تولید گوجه گیلاسی گلخانه ای

این محصول بر اساس استاندارد تشویقی ایران گپ توسط اعضای صندوق اعتبارات خرد زنان روستای بزمیان با توجه به اهمیت تولید محصولات استاندارد و با وجود حداقل آلاینده ها و سموم، نیترات و مواد مضر و همچنین موضع ترویج و توسعه تولید و مصرف این محصولات برای اولین بار گوجه گیلاسی گلخانه ای بر اساس استاندارد ایران گپ در شهرستان مرودشت توسط اعضای صندوق اعتبارات خرد روستای بزمیان آغاز گردید. این طرح که با همکاری سازمان جهاد کشاورزی اداره استاندارد و علوم پزشکی و با اخذ تفاهم نامه ای انجام گرفت. این طرح در حال حاضر تحت نظارت کمیته فنی محصول سالم کمیته جهادکشاورزی شهرستان مرودشت در حال اجرا می باشد و بعد از طی مراحل بررسی سموم و به گل نشستن محصول مجوز های لازم را کسب خواهد کرد.

با برنامه ریزی کمیته محصول سالم متشکل از کلینیک و کارشناسان باغبانی، ترویج، زراعت و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان و با اینجاد دوره های مهارتی از کاشت تا برداشت، مبارزه با آفات و بیماری ها، آشنایی با روند تولید محصول سالم توسط اداره آموزش و ترویج به 30 نفر انجام شد. این طرح برای این تعداد از اعضای کمیته اعتبارت خرد زنان سرپرست خانوار روستای بزمیان به اجرا رسیده است. آموزش ها به یکی از اعضا که در 250 متر مربع گلخانه انجام می شود. آموزش های دیگری نظیر روش های تهیه کمپوت سالم، تغذیه محصولات، کشت نشا نموده است و بازدید های لازم توسط کمیته محصولات سالم و مرکز جهاد کشاورزی سیدان در حال به بهربرداری رسیدن است.

 

گزارش از فروغ جباری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار