ترزا می و چالش برگزیت پس از انتخاب دوباره | فراتاب
کد خبر: 9074
تاریخ انتشار: 28 آذر 1397 - 12:27

فراتاب - گروه بین الملل: نمایندگان حزب محافظه کار بریتانیا هفته گذشته ترزا می را در مقام رهبری این حزب و نخست وزیری بریتانیا ابقا کردند. در نتیجه رای گیری که 200 نفر از نمایندگان عضو حزب به ادامه رهبری خانم می رای مثبت دادند و 117 عضو دیگر رای منفی دادند.

48 نماینده از کمیته 1922 در حزب محافظه کار خواستار برگزاری رای گیری درون حزبی در مورد ادامه رهبری ترزا می بودند. این نمایندگان معتقدند که توافق برگزیت، مطالبات اصلی بسیاری از طرفداران خروج از اتحادیه اروپا را برآورده نمی کند و تمامی خواسته های آنها در این توافق منعکس نشده است.
هرچند پیش از رای گیری، برخی از رهبران اروپا تاکید کرده بودند که تغییری در توافق برگزیت ایجاد نخواهد شد. خانم می پس از انتخاب مجددش گفت روز بلند و پرچالشی بود اما خوشحال است که از حمایت همکارانش برخوردار شده است. ترزا می همچنین به این موضوع اشاره کرد که تعداد قابل توجهی از همکارانش علیه او رای داده اند، اما پس از این رای گیری حالا باید به انجام وظیفه اش در قبال اجرای برگزیت برای مردم بریتانیا برود.

اما اگر چه خانم می رای اعتماد گرفت و نخست وزیری اش برای یکسال دیگر تضمین شد، این رای تاثیری در مشکل اصلی او یعنی مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس با توافقی که او در مذاکره با اتحادیه اروپا به دست آورده است نمی گذارد.
جیکوب ریس ماگ که نقش رهبر را در برپایی جلسه رای گیری داشت، این نتیجه را فاجعه ای برای نخست وزیر توصیف کرد و خواهان استعفای فوری او شد. در عین حال به نظر می رسد سرنوشت خانم می در گروی جلب حمایت ده ها نفراز نمایندگان حزب خودش است. حال باید دید ترزا می در برابر اروپایی ها موفق خواهد شد برگزیت را آنطور که اعضای حزبش می خواهند تغییر داده و به پیش ببرد یا خیر؟

 

گزارش از هیوا زارعی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار