کد خبر: 8879
تاریخ انتشار: 17 مرداد 1397 - 18:24
عبدالرضا فرجی راد*
اروپایی ها با توجه به اینکه در آستانه بازگردانده شدن تحریم ها علیه ایران قرار داریم تصمیم گرفته اند تا مواضع خود را در قالب بیانیه‌ای اعلام کند که بتواند تاثیرات این اقدام واشنگتن را تا حدودی بی‌اثر کند.

فراتاب - گروه بین الملل: اروپایی ها با توجه به اینکه در آستانه بازگردانده شدن تحریم ها علیه ایران قرار داریم تصمیم گرفته اند تا مواضع خود را در قالب بیانیه‌ای اعلام کند که بتواند تاثیرات این اقدام واشنگتن را تا حدودی بی‌اثر کند. اروپایی با به روزرسانی قانون مسدود کننده در درجه نخست بدنبال آن‌هستند تا ایران بتواند تراکنش مالی مورد نیازش را داشته باشد. با توجه به اینکه در تحریم های اولیه دلار از کالاهای مورد نظر است بنابراین نمی توان با استفاده از دلار با ایران همکاری کرد. به نظر می رسد که اروپایی‌ها در تلاشند تا یک سوئیفت یورویی را با ایران ایجاد کنند. آن‌ها همچنین صادرات نفت و گاز ایران را تضمین کرده‌اند تا ایران بتواند نفت خود را در درجه نخست صادر کند.

 البته ما در زمینه گاز خیلی فعال نیستیم و تنها دو خط صادرات گاز در اختیار داریم که یکی از آن ها به ترکیه و دیگری به ارمنستان است. بنابراین صادرات نفت و گاز ایران را به اروپا تضمین کرده‌اند. در این میان وزیر اقتصاد آلمان سرمایه‌گذاری شرکت‌های این کشور را که با آمریکا ارتباط چندانی ندارند،تضمین کرده است و اکنون در این‌باره با واشنگتن در حال مذاکره هستند. البته بعید به نظر می رسد که آمریکایی ها زیر بار این گفت‌وگوها بروند. از سوی دیگر اروپایی ها اعلام کرده‌اند که برپایه مفاد قطعنامه 2231 این اقدامات را انجام می‌دهند و ایران نیز بطور کامل به تعهدات برجامی خود عمل کرده و پایبند مانده است.

معتقدم در زمان مناسبی اروپایی ها در حال انجام این اقدامات هستند. این نشان می دهد که یک وضعیت ناامید کننده ای وجود دارد اما اروپا پشتیبانی خود را اعلام کرده است. البته این حمایت اروپایی‌ها زمانی اهمیت می یابد که چین، هند و روسیه نیز در همین راستا حرکت خواهند کرد. شاید اقدامی که چند روز پیش چینی‌ها انجام دادند و تاکید کردند که خرید نفت خود از ایران را قطع نخواهند کرد اطلاعاتی بوده است که آن‌ها از حرکت بروکسل داشتند چرا که چین و روسیه پیشتر نیز اعلام کرده بودند در این مورد بدنبال اروپا حرکت خواهند کرد. لذا الگوی روسیه و چین اقدامات اروپا بوده است و همین مساله باعث می‌شود تا ما با شجاعت بیشتری از سوی چین، روسیه و هند روبرو باشیم.

طی چند روز اخیر برخی از کشورها به این موضوع اشاره داشته اند که اگر شرکت‌های آن‌ها در تجارت با ایران مورد هدف تحریم های ثانویه آمریکا قرار بگیرند و جریمه شوند خسارت‌هایی به آن‌ها پرداخت خواهد شد. لذا از سوی دیگر نیز ایتالیا اعلام کرده است که شرکت‌های کوچک خود را در ایران نگه می‌دارد. معتقدم ما با یک وضعیت صفر تا صد در مواجه با اروپا رویرو هستیم. وضعیتی مانند دوره داماتو و صفر خواهیم داشت. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که در همکاری با اروپا به شکست تحریم‌ها مانند داماتو دست یابم و نه انتظار داشته باشیم هیچ دستاوردی برای ما نداشته باشد. قطعا اقداماتی از سوی اروپا اجرایی خواهد شد. از این رو امیدواری هایی وجود دارد و بویژه رفتارهایی که ترامپ با اروپا و چین دارد شرایط را به ضرر واشنگتن تمام می کند. معتقدم اروپا تا حدودی می تواند کار را عملی کند.

*عبدالرضا فرجی راد، مدیرکل پیشین اروپای وزارت امور خارجه

منبع: روزنامه سازندگی

نظرات
آخرین اخبار