کوچر بیرکار از زبان کوچر بیرکار | فراتاب
کد خبر: 8871
تاریخ انتشار: 11 مرداد 1397 - 22:30
گزارشی از زندگینامه برنده جدید نوبل ریاضی

 

فراتاب - گروه علمی: کوچر بیرکار ریاضیدان کُرد ایرانی با کسب معتبرترین جایزه جهانی ریاضی، باعث غرور آفرینی دیگری برای خاورمیانه، ایرانی ها و بخصوص کُردها شد. اما کوچر بیکار که 18 سال پیش از شهر مریوان به انگلستان رفت و در آنجا پناهنده شد کیست، گزارش پیش رو در پاسخ به این سوال است.

 کوچر

بیرکار، در سال 1357 در شهر مریوان استان کردستان به ‌دنیا آمد نام اصلی و شناسنامه ای او «فریدون درخشانی» است و در همان شهر دوران مدرسه‌ را گذراند و پس از آن موفق شد به دانشگاه تهران راه یابد و دوره‌ کارشناسی خود را در گرایش ریاضیات دانشگاه تهران بگذراند. او در حالیکه دانشجوی سال سوم بود در المپیادی در انگلستان شرکت کرد، اما در همانجا تقاضای پناهندگی کن و به ایران بازنگشت. بیرکار در سال‌های 2001 تا 2004، دانشجوی دکترای دانشگاه ناتینگهام بود و در سال 2003، موفق به دریافت جایزه‌ جامعه‌ ریاضیات لندن، به‌عنوان آینده‌دارترین دانشجوی دکترا شد وی سال بعد از این دانشگاه با درجه عالی موفق به دفاع از تز دکترای خود شد.

بیرکار بلافاصله به عنوان عضو هیات علمی به استخدام دانشگاه کمبریج لندن درآمد و هم‌اکنون نیز استاد ریاضیات این دانشگاه معتبر است.

بیرکار که حوزه علاقه و تخصصش در ریاضیات مباحث مربوط به هندسه است طی چند سال اخیر بیشترین مطالعات و تحقیقات خود را در این حوزه بکار گرفت و در همین زمینه در چندین ژورنال معتبر بین المللی در زمینه ریاضیات به انتشار نظرات و یافته های خود دست زد و به همین دلیل به عنوان یکی از کاندیداهای جایزه نوبل ریاضی (فیلدز) که امسال مراسم آن در ریودوژانیرو برگزار شد، انتخاب گردید، جایزه معتبری که هر چهار سال یکبار داده می شود و چهار سال پیش از امروز نیز یک ایرانی دیگر که کسی نبود جز پروفسور فقید مریم میرزاخانی موفق شده بود به عنوان نخستین زن جهان آن را از آن خود کند. اما در این دوره پروفسور بیرکار به همراه سه استاد طراز اول دیگر ریاضی جهان به عنوان برندگان جایزه فیلدز انتخاب شدند، او در حین گرفتن جایزه خود گفت: جایزه خود را به کُردها تقدیم می کنم. هرچند سرقت مدال طلای وی تا حدی کام او و دوستدارانش را تلخ کرد، اما این تلخی در میان شیرینی این افتخار بزرگ خیلی زود ناپیدا شد.

این افتخار تازه اما بلافاصله فضای شبکه های اجتماعی فارسی و کُردی زبان را به تسخیر در آورد و رسانه های رسمی نیز به پوشش این خبر مهم دست زدند. در همین زمینه مسعود بارزانی ،رهبر سابق اقلیم کردستان، معروف ترین چهره سیاسی بود که به این رویداد واکنش نشاد داد و در پیامی نوشت: من یکی از 40 میلیون کُردی هستم که از کسب این افتخار شما، از صمیم قلب خوشحال هستم. این در حالی است که هنوز و پس از 24 ساعت هیچیک از مقامات رسمی کشور از جمله وزیر علوم نسبت به این خبر قابل توجه و فوق العاده واکنشی نشان نداده اند!

اما پرفسور کوچر بیرکار در مصاحبه‌ با «مجله کوانتا» (Quanta) گفت: پدر و مادر من کشاورز بودند و من نیز زمان زیادی را به کشاورزی گذارندم. در چنین شرایطی، علاقه نشان دادن یک کودک به موضوعی مانند ریاضیات عجیب است. در کودکی برادرم مرا با مسائل پیشرفته‌تر ریاضی آشنا کرد.

در دوران دانشجویی خود در دانشگاه تهران، به تصویر برندگان مدال فیلدز نگاه ‌کردم و با خود ‌گفتم که آیا زمانی موفق به ملاقات این افراد می‌شوم؟ هرگز تصور نمی‌کردم روزی این افراد را ملاقات کنم و یکی از برندگان این مدال باشم.

«مجله کوانتا» در این باره نوشت: بیرکار که در یکی از روستاهای غرب ایران متولد شده بود، موفق شد به دانشگاه تهران راه یابد و اکنون در شهر ریودوژانیرو برزیل، مدال فیلدز را دریافت کند.

 

پروفسور "ایوان فسنکو" (Ivan Fesenko)، استاد "دانشگاه ناتینگهام" (University of Nottingham) و یکی از اساتید بیرکار گفت: من شاهد تلاش‌های بیرکار که در ابتدا تنها کمی می‌توانست به زبان انگلیسی صحبت کند، بودم.

فسنکو افزود: با آغاز مقطع دکترا، استعداد بیرکار آشکار شد و من تصمیم گرفتم مسائلی را برای بیرکار مطرح کنم تا موضوعی برای پژوهش دکترای او باشد. در حالی که حل این مسائل، به طور متوسط، سه تا چهار سال زمان می‌برد، بیرکار توانست آنها در سه ماه حل کند. او از بهره هوشی بالایی برخوردار است. هنگام صحبت با بیرکار، متوجه می‌شوید که چند گام از افکار شما جلوتر است اما هرگز این مزیت خود را به کار نمی‌گیرد و با مهربانی برای پیشرفت دیگران تلاش می‌کند. بیرکار واقعا قابل احترام است.

لازم به ذکر است که پروفسور بیرکار در کسب جوایز معتبر بین المللی دارای کارنامه درخشانی است و پیش از کسب مدال فیلدز افتخارات دیگری را نیز از آن خود کرده بود. لیست کامل جوایز بین المللی این نابغه ریاضیدان در ادامه خواهد آمد:

  1. جایزه سوم المپیاد بین المللی یونیورسیتی کالج در سال 2000
  2. جایزه بنیاد ریاضی پاریس در سال 2007
  3. جایزه لورهولم در سال 2010
  4. جایزه مور در سال 2016
  5. جایزه مدال فیلدز در سال 2018

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
fariba
| |
2018-08-12 11:07:19
من به آقای کوچر دریافت مدال فیلدلز رو تبریک عرض می کنم اما چیزی که واقعا تعجب آوره اینکه فردی علمی چرا باید دیدگاه قوم گرایانه داشته باشه ... و مفهوم دموکراسی برایش ناشناخته !
babak
| |
2018-08-12 14:06:17
این آقا با اینکه در اروپا تحصیل کرده متاسفانه ذهنش هنوز درگیر قبیله گرایی هست
آخرین اخبار