روسیه صیاد پشت پرده خروج آمریکا از برجام! | فراتاب
کد خبر: 8843
تاریخ انتشار: 24 تیر 1397 - 16:17
دکتر علی سعادت

 فراتاب – گروه دیپلماسی: شاید کمتر کسی در تحلیل های سیاسی (البته تحلیل های سیاسی شده) در تحولات اخیر به این موضوع معتقد باشد که برخی از تصمیمات ترامپ در زیر پا گذاشتن برجام و تصمیم او برای بازتحریم ایران از «زد و بندهای ترامپ با پوتین» ناشی شده باشد و شاید اگر سهمی به این باز تحریم بدهیم نقش روسها نقش مهم و برجسته ای، هم باشد. مسئله به پذیرش و عدم پذیرش این مهم بر می گردد که «آیا داستان های گفته شده در مورد دخالت سرویس اطلاعاتی روسیه در انتخاب ترامپ صحیح است یا خیر؟»

در پاسخ به این سئوال چند سناریو می توان مطرح کرد که یکی از آنها پذیرش نسبی مداخله پوتین در انتخاب ترامپ است موضوعی که هنوز از زیر ذره بین های سرویس های اطلاعاتی دنیا بیرون نیامده است. آنگاه سئوال مهمتر و اساسی تر این است که «پاداش پوتین در ازای کمک به آمدن ترامپ چیست؟»

اگر با عینک روسی به برجام بنگریم متوجه می شویم که  ایران مهمترین بازیگر و قدرت منطقه ای و بهترین شریک راهبردی روسیه در منطقه در پی امضای توافق نامه هسته ای آرام آرام به سمت «تغییر نگرش راهبردی از شرق به غرب» رو نهاد (در بد بینانه ترین شرایط موازنه غربی – شرقی).  این به معنی از دست دادن ایران توسط روسیه است.

برجام توافقنامه ای بود که دست اقتصاد و بازار اروپایی –غربی را در ایران باز می کرد روسها و چینی ها همان شدند که قبلا بودند در واقع وزنه رقابت های اقتصادی به سمت شرکت های اروپایی سنگین تر می شد.

حال به سئوال بازگردیم؛ چه پاداشی از این بهتر برای پوتین، که ایران را به دامان روسیه برگردانید: بهترین و در دست ترین گزینه پاره کردن برجام است.

کمی تئوری توطئه را کنار بگذاریم – که البته در تحلیل های سیاسی شده در ایران بعید است- چه گزینه ای در کاخ سفید بهتر از ترامپ می تواند برای روسها مفید باشد وقتی او در کارزار انتخاباتی شعار خروج از برجام می دهد.

به هرحال برنامه روسی- آمریکایی به خوبی پیش می رود (مانند همه برنامه های مشترک و برخلاف نظر ما)، ترامپ توافق را کنار می گذارد و اروپایی ها آگاه از اهداف پشت پرده در تلاشند تا خود و شرکت هایشان را از این حیله نجات دهند و کمترین آسیب را از طرح های آمریکایی- روسی دریافت کنند. اما ما همچنان «ثابت قدم» در راه روسیه، مسیر شرقی را برای فرار از وضعیت انتخاب می­کنیم جایی که همه تخم مرغ هایمان در سبد آنهاست، امید به وتو در سازمان ملل، همکاری نظامی در سوریه، اس چندها و ... دریغ از اینکه این بار بازیگر اصلی روسیه است و قرار است ما دوباره در شرق محاصره شویم این همان خواسته آمریکایی است که صهیونیست ها هم به دنبال آنند. کافی است برای اثبات این ادعا به برنامه های چند سفر اخیر نتانیاهو به روسیه مداقه کنیم.

روسها هم نمی خواهند که به این صراحت مارا آزرده کنند آخر قرار است سال ها باز با آنها تعامل کنیم اما سفر های اخیر دیپلماتیک ایران، به روسیه زودتر از آنچه فکر می کردیم برنامه روسها را عیان کرد؛ پیشنهاد نفت در برابر کالا پس از مذاکرات روزهای اخیر در شرایطی که تحریم «هنوز نه به بار است نه به دار». اگر به روزهای سخت تحریم ها خوب فکر کنیم متوجه خواهیم شد که این همان پیشنهاد نفت در برابر غذاست که غرب رویش نشد بگوید. سلام مسکو، سلام سن پترزبروگ، سلام روسیه.

 

 علی سعادت- پژوهشگر مسائل بین الملل و عضو شورای علمی گروه فراتاب

 بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار